واشنگتن توافق برای تبادل زندانیان را پذیرفته است

کنعانی: آمریکا می‌خواهد به توافق برگردد و هزینه‌های آن را پرداخت نکند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز دوشنبه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند و هم هزینه‌های توافق را پرداخت نکنند، گفت: برخی از سفارت‌خانه‌های خارجی متاسفانه در طول دوره تحولات داخلی رفتار‌های غیر دیپلماتیک داشتند که تذکرات لازم داده شد و توجه لازم مبنی بر التزام به شروط داده شده است.

کد خبر: ۱۳۹۲۵۴
۱۱:۲۵ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایالات متحده از کانال‌های مختلف پیام آمادگی بازگشت به مذاکرات می‌دهند. صورت مساله روشن است؛ پاسخ ایران واضح است. دیدگاه‌ها و مطالبات ایران قانونی، روشن و منطقی است. اینکه می‌گویند مذاکرات متوقف شده است چرا از طریق واسطه‌ها پیام می‌دهند و بر آمادگی خود تاکید می‌کنند.

ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز در پاسخ به این سوال که آمریکا در پی طفره از قبول درخواست‌های ایران برای دستیابی به توافق، از آشوبگران ایران حمایت می‌کند و گفته است که احیای برجام از دستور کار این کشور خارج شده است، در صورت از سرگیری مذاکرات، واشنگتن باید چه امتیازاتی برای این سیاست خود پرداخت کند، گفت: رفتار آمریکا ریاکارانه است؛ هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند. آن‌ها از کانال‌های مختلف پیام آمادگی بازگشت به مذاکرات می‌دهند. صورت مساله روشن است؛ پاسخ ایران واضح است. دیدگاه‌ها و مطالبات ایران قانونی، روشن و منطقی است. اینکه می‌گویند مذاکرات متوقف شده است چرا از طریق واسطه‌ها پیام می‌دهند و بر آمادگی خود تاکید می‌کنند.

وی ادامه داد: آن‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند و هم هزینه‌های توافق را پرداخت نکنند. اقدام آمریکایی‌ها در حمایت مستقیم از اغتشاشگران تکرار تجربه‌های ناکام آن‌ها در سال‌های قبل است، حالا نیز آن‌ها یک سوی اغتشاش در ایران هستند و تحریم‌های جدید هم تکرار اشتباهات غلط آن‌ها است. آمریکا بایر در خصوص دوگانگی در رفتار خود به افکار عمومی پاسخ دهند. به نظر می‌رسد آن‌ها همچنان دچار دوگانگی هستند و هم به مسائل داخلی ایران نگاه می‌کنند و شاید نیم نگاهی به مسائل داخلی ایران دارند. بدانند ایران کشور مقتدری است و با تحریم نمی‌توانند ایران را وادار به دادن امتیاز کنند. پیام واضح ما تعهد در برابر تعهد است. آمریکایی‌ها حتما می‌دانند ایران از شرایط جاری عبور کرده است چرا که می‌دانند و و تحولات داخلی را رصد می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در خصوص آخرین تحولات مرتبط با موضوع آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی پس از آزادی یک زندانی دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی، گفت: ایران بر مبنای توافقی که از طریق واسطه و واسطه‌ها با دولت آمریکا انجام داد اعلام کرد که آمادگی داریم بر مبنای نگاه انسانی موضوع تبادل زندانی را انجام دهیم. بار‌ها اعلام کردیم موضوع تبادل زندانیان ارتباطی با موضوع مذاکرات و برجام ندارد. دولت آمریکا توافق را پذیرفت و ایران در اقدام توام با حسن نیت یکی از زندانیان دو تابعیتی را که جرم جاسوسی ایشان محرز بود آزاد کردیم و برای تکمیل روند تبادل زندانیان اعلام آمادگی کرده منتظر پاسخ آمریکایی‌ها هستیم.

وی افزود: در بحث دارایی‌ها مذاکرات در طرق مختلف در حال انجام است و پیشرفت‌هایی حاصل شده است و بحث آزادسازی دارایی‌های ایران یک موضوع فنی است و امیدوار هستیم در بازه زمانی نزدیک و معقولی صورت بگیرد. این درخواست قانونی جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که خبر‌هایی در رابطه با استقرار دفتر اتحادیه اروپا در مرز ایران و ارمنستان منتشر شده است، موضع ایران در قبال این اقدام چیست، گفت: ما معقدیم مرز‌های ایران با کشور‌های همسایه باید مرز‌های دوستی، همکاری و تبادل متناسب با منافع دو کشور باشد. مرزها، دروازه‌های تجاری و اقتصادی و زمینه‌ای برای همکاری مشترک برای ایجاد صلح است. بار‌ها اعلام کردیم استقرار نیرو‌های خارجی کمکی به استقرار صلح و ثبات در منطقه نمی‌کند. ما در این زمینه بار‌ها اعلام کردیم که با حضور نیرو‌های خارجی مخالف هستیم و در مرز‌های مشترک بر نمی‌تابیم و این را خط قرمز خود می‌دانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که گزارش‌هایی مطرح شده است که سفارت آلمان در جریان اغتشاشات اخیر نقش هماهنگ کننده را ایفا کرده است، آیا چنین خبری را تائید می‌کنید، گفت: برخی از سفارت‌خانه‌های خارجی متاسفانه در طول دوره تحولات داخلی رفتار‌های غیر دیپلماتیک داشتند که تذکرات لازم داده شد و توجه لازم مبنی بر التزام به شروط داده شده است، برخی سفرا و روسای نمایندگی‌ها احضار شدند و اعتراض جدی صورت گرفت، در این زمین ایران دقت نظر و اشراف کامل را دارد.

کنعانی همچنین در پاسخ به این سوال که آخرین تحولات مرتبط با گفتگو‌های ایران و عربستان چیست، گفت: پاسخگوی این سوال در ادوار مختلف بودیم. مذاکرات مثبتی صورت گرفت و زمینه برای ورود به مرحله دیگری که گفتگو‌های سیاسی مهیا و فراهم است و ان‌شاءالله با اجرای توافقات پیشین امکان ورود دو کشور به یک مرحله بهتر و سازنده‌تر وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا سفیر ایران در یمن تعیین شده است و چه زمانی به محل ماموریت اعزام خواهد شد، گفت: با بهبود شرایط امنیتی در یمن و بهبود شرایط سیاسی زمینه برای عزیمت سفیر جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد شد. تعیین سفیر و اعزام سفیر به صنعا در اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران است.

ادامه دارد ..

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: