لیگ قهرمانان اروپا

صعود رئال و سیتی؛ بحران در یووه!

در دیدارهای شب گذشته (سه شنبه) لیگ قهرمانان اروپا، رئال مادرید و منچسترسیتی صعود خود را به مرحله بعدی قطعی کردند اما یوونتوس نامدار با شکست برابر مکابی اسرائیل، در بحران فرو رفت.

کد خبر: ۱۳۸۶۳۲
۰۸:۱۷ - ۲۰ مهر ۱۴۰۱

دیدارنیوز: منچسترسیتی و رئال مادرید اولین جایگاه‌های مرحله یک‌هشتم نهایی را به خود اختصاص دادند.

دور برگشت مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۳-۲۰۲۲، سه‌شنبه شب با انجام ۸ بازی در گروه‌های E تا H برگزار شد که مهم‌تربن بازی شب در گروه E و در ورزشگاه سن‌سیرو میان میلان و چلسی برگزار شد که در نهایت، آبی‌ها با برتری ۲ بر صفر توانستند صدرنشین گروه شوند.

میلان در حالی پای به این مسابقه می‌گذاشت که بازی رفت را با شکست ۳ بر صفر پشت سر گذاشته، اما با برتری مقابل یوونتوس با شرایطی مطلوب پا به این بازی می‌گذاشت. میلان در ۷ بازی خانگی اخیر در UCL تنها یک بار برنده شده که این برد، در آخرین بازی و برابر دیناموزاگرب کسب شده است. میلان در ۵ تقابل دو تیم، هرگز موفق به بردن چلسی نشده است (۳ تساوی، ۲ باخت).

نسبت به پیروزی هفته قبل، چلسی ۲ تغییر در ترکیبش داشت. چالوبا جای وسلی فوفانای مصدوم را گرفته و جورجینیو به جای لوفتوس‌چیک به زمین رفته بود. تیاگو سیلوا با حضور مقابل تیم سابقش، صدمین بازی خود در لیگ قهرمانان را جشن می‌گرفت. استفانو پیولی نیز ۳ بازیکن از ترکیب ثابت بازی هفته قبل خارج کرده و هرناندز، گابیا و دیاز را به ترکیب اضافه کرده بود.

چلسی دقایق ابتدایی را با گردش توپ در میدان آغاز کرد و دقیقه ۱۷ به یک ضربه پنالتی رسید. مونت که روی توپ بلند جیمز فرار خود در کانال راست را آغاز کرده بود، قبل از رسیدن به تاتاروشانو و در حالی که ضربه خود را نیز به توپ زد، توسط توموری متوقف شد. دنیل سیبرت توموری را با کارت قرمز جریمه کرد تا بازی با این تصمیم جنجالی برای دقایقی با تنش دنبال شود.

توموری به سختی حاضر به ترک زمین شد و در این میان، مونت و ژیرو نیز با کارت زرد داور جریمه شدند. بالاخره و پس از ۳ دقیقه، جورجینیو پشت این توپ ایستاد و آن را زمینی به گوشه سمت چپ زد تا با فریب تاتاروشانو چلسی را یک بر صفر پیش بیندازد.

میلان ۵ دقیقه پس از این گل با ضربه سر اولیویه ژیرو، بهترین بخت برای به تساوی کشاندن مسابقه را داشت، اما آن را از دست داد تا چلسی در دقیقه ۳۴، با گل دوم اختلاف را بیشتر کند. حرکت کواچیچ پشت محوطه با پاس او برای مونت همراه بود. مونت تک‌ضرب توپ را به سمت راست محوطه فرستاد و پس از رها کردن توپ توسط استرلینگ، پیر امریک اوبامیانگ با ضربه پای راست گل دوم را به ثمر رساند تا همانند بازی رفت، موفق به گشودن دروازه نخستین تیم دوران حرفه‌ای خود شود.

نیمه اول این بازی در حالی به پایان رسید که داور با اعلام ۱۷ خطا، رکورد تعداد خطای یک نیمه از یک مسابقه این فصل UCL را شکست. مهم‌ترین اتفاق نیمه دوم این مسابقه، مصدومیت ریس جیمز در دقیقه ۶۱ و خروج اجباری او از میدان بود. جیمز که یک دقیقه بعد در یک کورس مغلوب لیائو شده بود، روی زمین افتاد و اگرچه توانست روی پای خود میدان را ترک کند، اما مصدومیت او چلسی و همچنین تیم ملی انگلیس را در آستانه جام جهانی با چالشی جدی در روز‌های آینده مواجه خواهد کرد.

این بازی در نهایت با برتری ۲ بر صفر چلسی در خانه میلان به پایان رسید تا آبی‌ها با ۷ امتیاز به صدر جدول این گروه صعود کنند. چلسی صدرنشینی‌اش در پایان روز چهارم را مدیون تساوی ۱-۱ سالزبورگ در خانه دیناموزاگرب است. اگرچه سالزبورگ با گل سیوالد در دقیقه ۱۲ از حریف پیش افتاده بود، اما لیوبیچیچ در دقیقه ۴۰ بازی را به تساوی کشاند تا هم دیناموی قعرنشین با ۴ امتیاز در کنار میلان قرار گیرد و هم سالزبورگ با ۶ امتیاز، پایین‌تر از چلسی دوم شود. با این شرایط احتمالا معادلات صعود از این گروه، به طور کامل در روز پایانی مشخص می‌شود.

رئال مادرید در گروه F و در ورشو به مصاف شاختار دونتسک رفت و به لطف گلی در وقت‌های اضافه، با تساوی ۱-۱ زمین را ترک کرد و موفق به صعود شد. آلکساندر زوبکوف که در بازی رفت با ضربه قیچی بغل دروازه رئال را باز کرده بود، این‌بار در اولین دقیقه از نیمه دوم و با ضربه سر گلزنی کرد. شاختار این برد را تا دقیقه ۵+۹۰ حفظ کرده بود تا این که آنتونیو رودیگر با ضربه سر روی ارسال تونی کروس گل تساوی را به ثمر رساند. رودیگر و آناتولی تروبین روی این صحنه، برخوردی شدید با یکدیگر داشتند که منجر به زمین افتادن هر دو و ثبت تصاویری سر و صورت و پیراهن خونی رودیگر شد.

گل آنتونیو رودیگر که دقیقا در لحظه ۹۴:۳۱ بازی به ثمر رسید، دیرهنگام‌ترین گل در تاریخ لیگ قهرمانان اروپاست که رئال مادرید را از شکست نجات داده است.

در دیگر مسابقه این گروه لایپزیش در خانه سلتیک با گل‌های تیمو ورنر (۷۵) و امیل فورسبرگ (۸۴) به پیروزی ۲ بر صفر رسید. در این گروه صعود رئال ۱۰ امتیازی به مرحله بعد قطعی شده و لایپزیش و شاختار به ترتیب با ۶ و ۵ امتیاز در رده‌های بعدی قرار دارند. سلتیک یک امتیازی نیز اکنون در آستانه حذف از مرحله گروهی قرار گرفته است.

رئال با این صعود، در سی‌ویکمین حضور در مراحل گروهی لیگ قهرمانان نیز موفق به صعود شد تا روند صد درصدی خود را برای یک فصل دیگر نیز حفظ کند. این دوازدهمین فصلی است که رئال صعود خود از مرحله گروهی را در پایان هفته چهارم مسجل می‌کند.

شگفت‌انگیزترین نتیجه سه‌شنبه شب، در یکی از بازی‌های ابتدایی و در گروه H رقم خورد؛ جایی که مکابی موفق شد با گل‌های آتزیلی (۷ و ۴۲) یوونتوس را با نتیجه ۲ بر صفر شکست دهد. این نخستین پیروزی مکابی در لیگ قهرمانان اروپا از فصل ۰۳-۲۰۰۲ (۳ بر صفر مقابل المپیاکوس) است که در مقابل قهرمان ۲ دوره این رقابت‌ها حاصل می‌شود؛ یوونتوسی که البته با ۲ برد در ۹ بازی اخیر، فقط یک نام از یوونتوس یدک می‌کشد.

در دیگر مسابقه این گروه، مصاف تیم‌های ۷ امتیازی پاری‌سن‌ژرمن و بنفیکا با دو پنالتی با تساوی ۱-۱ به پایان رسید تا هر دو تیم روند بدون شکست خود از آغاز فصل را حفظ کنند. کیلین ام‌باپه در دقیقه ۴۰ گل اول بازی را زد و با ۳۱ گل و عبور از ادینسون کاوانی، به برترین گلزن تاریخ PSG در لیگ قهرمانان تبدیل شد. پنالتی ام‌باپه، اما با پنالتی دقیقه ۶۲ ژائو ماریو برای حریف پاسخ گرفت تا هر دو تیم، به امتیازی که استحقاقش را داشتند، برسند.

در این گروه پاریس و بنفیکا ۸ امتیازی هستند و یووه که می‌توانست به ۲ قدمی آن‌ها برسد، با ۳ امتیاز حالا مکابی را نیز در کنار خود می‌بیند. اگرچه آندره‌آ آنیلی بر باقی ماندن مکس آلگری روی نیمکت یووه تاکید کرده، اما عدم پیروزی مقابل بنفیکا، که منجر به حذف قطعی یووه خواهد شد، می‌تواند آلگری را به پایان دوره دوم حضور در تورین برساند.

در گروه G و مسابقه‌ای که زودتر آغاز شد، دو تیم کپنهاگن و منچسترسیتی در مسابقه‌ای پرحادثه به تساوی ۰-۰ رضایت دادند. سیتی دقیقه ۱۱ و با ضربه رودری از پشت محوطه جریمه به گل رسید، اما این گل به خاطر برخورد توپ به دست محرز در صحنه منجر به گل، مردود شد. خطای هند بویلسن در دقیقه ۲۴ سیتی را به یک پنالتی رساند، اما کامیل گرابارا با تشخیص جهت ضربه محرز، ستاره الجزایری را ناکام گذاشت. ذقیقه ۳۰ سرخیو گومز مدافع سیتی با خطایی که جلوی تک‌به‌تک شدن بازیکن حریف را گرفت با کارت قرمز مستقیم اخراج شد.

برای حفظ توان دفاعی، پپ گواردیولا روبن دیاز را به زمین فرستاد و ریاض محرز را از زمین بیرون کشید تا شب کابوس‌وار محرز کامل شود. کپنهاگن در ۱۵ دقیقه آغازین نیمه دوم از برتری نفری به خوبی استفاده و بازی خود را به سیتی غالب کرد، اما در ادامه، سیتی دوباره نبض بازی را به دست گرفت؛ هرچند، این تلاش برای زدن گل کافی نبود تا سیتی در شبی که ارلینگ هالند ۹۰ دقیقه روی نیمکت نشست، متوقف شود.

مسابقه دیگر این گروه میان دورتموند و سویا نیز با تساوی ۱-۱ خاتمه یافت. تانگی نیانزو دقیقه ۱۸ سویا را پیش انداخت، اما جود بلنیگهام دقیقه ۳۵ بازی را به تساوی کشاند و بعد از هالند و ام‌باپه، سومین بازیکن زیر ۲۰ ساله‌ای لقب گرفت که در ۴ بازی پیاپی UCL گلزنی می‌کند. در این گروه منچسترسیتی با ۱۰ امتیاز به مرحله بعد صعود کرد، دورتموند ۷ امتیازی شد و سویا و کپنهاگن با ۲ امتیاز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

سایر بازی‌های لیگ قهرمانان در گروه‌های A تا E، چهارشنبه برگزار می‌شود که در مهم‌ترین بازی، بارسلونا در ورزشگاه نیوکمپ به دنبال جبران شکست در برابر اینتر خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: