ضبط پاسپورت برخی‌ها طبیعی است

نماینده مجلس: اگر دایی و شجریان بصیرت داشتند، نباید وارد این جریانات می‌شدند!

در شرایطی که ضبط پاسپورت برخی چهره‌های پرافتخار ورزشی و هنری از جمله علی دایی و همایون شجریان به دلیل اظهارات اخیر آنها درباره ناآرامی‌ها جنجال زیادی به پا کرده، حسین نوش‌آبادی، عضو فراکسیون دیپلماسی بین المللی و منافع ملی مجلس می‌گوید ضبط پاسپورت برخی‌ها طبیعی است و اگر این افراد شناخت، آگاهی و بصیرت بیشتر داشتند، نباید خودشان را وارد این جریانات می‌کردند که با آن‌ها چنین برخورد‌هایی صورت گیرد!

کد خبر: ۱۳۸۶۱۰
۱۸:۳۰ - ۱۹ مهر ۱۴۰۱

دیدارنیوز: عضو فراکسیون دیپلماسی بین المللی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی ضبط پاسپورت و تحویل آن به برخی چهره‌های فرهنگی و ورزشی را امر غیرطبیعی ندانست و گفت که چنین روال‌هایی در تمام دنیا وجود دارد.

حسین نوش‌آبادی، در واکنش به ضبط پاسپورت و سپس تحویل آن به برخی چهره‌های فرهنگی و ورزشی همچون علی دایی و همایون شجریان گفت: اگر این افراد شناخت، آگاهی و بصیرت بیشتر داشتند، نباید خودشان را وارد این جریانات می‌کردند که با آن‌ها چنین برخورد‌هایی صورت گیرد.

سلبریتی‌ها در ایجاد امنیت و آرامش جامعه کمک کنند

وی با بیان این‌که «سلبریتی‌ها اعم از فرهنگی و ورزشی و حتی سیاسی در تمام دنیا جزو چهره‌های مشهور محسوب می‌شوند»، افزود: زمانی که جامعه دچار التهاب و ناامنی می‌شود، باید آن‌ها به ایجاد امنیت و آرامش جامعه کمک کنند چراکه آن‌ها نقش آرامبخش دارند؛ همان طور که وقتی یک ورزشکار در عرصه ورزشی و هنرمند در عرصه هنری به مقام، رتبه و موفقیتی می‌رسد و همه احساس شعف و شادمانی داشته و غیرت ملی تبلور پیدا می‌کند انتظار می‌رود که این افراد در میدان‌های دیگر هم نقش خود را خوب ایفا کرده و در ایجاد آرامش و رفع التهابات کمک کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال بیان کرد: البته اگر حرف و انتقادی هم وجود دارد، آن را بیان کنند؛ هیچ فردی را به جرم انتقاد بازداشت نمی‌کنند و برایش محدودیت قائل نمی‌شوند مگر این‌که با تحریک و با ایجاد هیجانات کاذب مردم را به کف خیابان‌ها و مقابل حاکمیت بیاورند.

وی که در دوره‌ای سخنگو و معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، گفت: در دورانی که معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم، برخی از هنرمندان در مقطعی لغزش‌هایی پیدا کردند و تلاش‌هایی برای حل مشکل آن‌ها انجام دادیم که حل هم شد؛ آن‌ها مصاحبه‌هایی با شبکه‌های «صدای امریکا» و «من و تو» داشتند که به همین دلیل نظر برخی از نهاد‌ها تنبیه این افراد بود. ما توضیح دادیم که آن‌ها اذعان می‌کنند که بدون آگاهی و شناخت از این شبکه ها، مصاحبه انجام دادند. اکنون هم فردی مثل «مهران مدیری» از کشور خارج شد و بعد هم برگشت؛ نه کسی به او گفت که از کشور برود و فرار کند و نه کسی او را زندانی کرده است.

نوش آبادی یادآور شد: ممکن است پاسپورت من را هم به عنوان یک چهره سیاسی در هنگام برگشت از سفر نگه دارند و بعد برگرداند. پس گرفتن و سپس تحویل پاسپورت موضوعی نیست که به آن اشکال گرفته و غیرقانونی بدانیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: به هر حال عده‌ای با داشتن نقشی، فضایی ایجاد کرده و برای خودشان و دیگران مشکل ولو به صورت موقت به وجود آورده‌اند؛ عده‌ای ناخودآگاه و ناآگاهانه حرف‌هایی زده و بعد اعلام کردند که متوجه نبوده و عمق موضوع را نفهمیدند و حالا فهمیدند عده‌ای با موج سواری به دنبال سوء استفاده و برهم زدن امنیت مردم و اخلال در کسب و کار مردم و صدمه به اعتبار جمهوری اسلامی هستند.

انتظار حاکمیت از سلبریتی‌ها کمک در زمان بروز ناامنی هاست

نوش آبادی با اشاره به نقش سلبریتی‌ها در حوادثی مثل زلزله و سیل گفت: سلبریتی‌ها می‌توانند زبان مردم باشند؛ همان طور که خیلی از هنرمندان، ورزشکاران و بازیگران در قضایایی مثل زلزله برای بسیج مردم جهت کمک رسانی به زلزله زدگان کمک کردند، در اغتشاشات و ناامنی‌ها و یا در جریاناتی که دست دشمن آشکار است، کمک کنند. این انتظار حاکمیت، نظام و مردم است.

وی ادامه داد: بالاخره سلبریتی‌ها با امکانات کشور و جمهوری اسلامی، رسانه‌های داخلی، تلویزیون، سینما و جشنواره‌های فجر و با پول و امکانات مردم رشد کردند پس وقتی حق و باطل را می‌بینند موضع خود را بگویند البته نمی‌گوییم حتما موضع حامیانشان را داشته باشند، ولی حداقل سکوت کنند؛ کاری که برخی از آن‌ها نکردند و به همین دلیل محل انتقاد و اشکال است.

نوش آبادی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد فضایی برای بیان انتقاد و حرف‌های مردم از مجاری درست و قانونی گفت: البته به عنوان کسی که چهار دوره ارتباط مستقیم با پارلمان داشتم، همیشه شاهد تجمعات اعتراض آمیز مردم مقابل مجلس بودیم به طوری که هر هفته یک قشر و صنفی اعتراضات خود را همراه با بیان شعار‌هایی مطرح می‌کردند و کسی هم به آن‌ها معترض نمی‌شد، چون اعتراض حق قانونی است حتی جلوی نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده و چند شب ماندند.

وی ادامه داد: پس اعتراضات از قبل وجود داشته، اما اینکه اعتراضات همراه با آتش سوزی اموال عمومی و صدمه به بانک‌ها و موسسات و مراکز نظامی باشد یعنی خط دشمن بوده و اینجاست که مرز‌ها شفاف می‌شود، حرف ما در این موارد است. اگر کسی حرف، مطالبه و انتقادی دارد می‌تواند آن را مطرح کند و سلبریتی‌ها هم در ادامه آن بگویند که حرف مردم در این موارد درست است نه اینکه مردم را به کف خیابان‌ها بکشند و از مردم بخواهند در ایجاد هرج و مرج و آتش زدن کمک کنند.

تا امنیت نباشد، حق گویی، حق طلبی و عدالت خواهی وجود ندارد

نوش آبادی در جمع بندی گفت: ضبط پاسپورت و تحویل آن به برخی چهره‌های فرهنگی و ورزشی امر طبیعی است و غیر طبیعی جلوه نمی‌کند و در دنیا هم چنین کنترل‌هایی است؛ از آن طرف فردی با دستور مقام قضایی به دلیل بدهی مالی ممنوع الخروج می‌شود و بعد از تسویه اجازه خروج پیدا می‌کند یا ممکن است فردی که تحرک سیاسی و امنیتی داشته، موقتا ممنوع الخروج شود، رویه‌ای که در تمام دنیا از جمله جمهوری اسلامی وجود دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی محلس با تاکید بر اینکه «امنیت کشور مهمتر از هر چیزی است»، افزود: تا امنیت نباشد، حق گویی، حق طلبی و عدالت خواهی وجود ندارد. زمانی می‌توان حرف حق و عادلانه بزنیم که امنیت داشته باشیم و بعد در سایه امنیت از حقوق خودمان دفاع کرده و مطالبه کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: