لیگ قهرمانان اروپا

از رکورد جدید بایرن و ناکامی اسپانیایی‌ها تا درخشش «طارمی»

در شب ناکامی تیم‌های اسپانیایی بارسلونا و اتلتیکو مادرید، مهدی طارمی ستاره ایرانی پورتو برابر بایرلورکوزنِ بدون سردار آزمون درخشید و با دو پاس گل برتری تیمش را رقم زد. بایرن مونیخ هم به آمار ۳۱ بازی پیاپی بدون شکست در مرحله گروهی رسید (۲۸ برد، ۳ تساوی) تا آن‌ها با عبور از رئال‌مادرید، رکورد جدیدی در تاریخ UCL ثبت کنند.

کد خبر: ۱۳۸۲۸۳
۰۸:۰۱ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱

دیدارنیوز: اینتر مهم‌ترین مسابقه سه‌شنبه شب UCL را به سود خود پایان داد.

رقابت‌های هفته سوم لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۳-۲۰۲۲ (هفته پایانی دور رفت) سه‌شنبه شب، با انجام ۸ بازی در گروه‌های A تا D برگزار شد که در مهم‌ترین مسابقات، اینتر از سد بارسلونا گذشت و اتلتیکومادرید در بلژیک غافلگیر شد.

در مهم‌ترین مسابقه شب و در گروه C، اینتر در ورزشگاه جوزپه مه‌آتزا میزبان بارسلونا بود که این مسابقه در پایان، با پیروزی ۱-۰ اینتر بر بارسا همراه شد. پس از شکست ۲ بر یک مقابل رم در همین ورزشگاه، پنجمین شکست فصل در همه رقابت‌ها، فشار‌ها بر روی سیمونه اینزاگی به اوج رسیده و نتیجه‌گیری در این مسابقه به یک الزام برای او تبدیل شده بود. در ادامه روز‌های غیبت مارسلو بروزوویچ و روملو لوکاکو، مخیتاریان و کوریا در ترکیب ثابت قرار گرفته بودند و ادین ژکو نیمکت‌نشین شده بود.

همانند شب‌های قبلی لیگ قهرمانان نیز، کاپیتان سمیر هندانوویچ جای خود در قفس توری نراتزوری را به آندره اونانا داده بود. ژاوی نیز که لیست مصدومانش را با حضور دی‌یونگ، ممفیس و کنده طولانی‌تر دیده، سرخی روبرتو را در دفاع راست به کار گرفته و مارکوس آلونسو را به جوری آلبا ترجیح داده بود.

اولین موقعیت جدی مسابقه در دقیقه ۷ و روی شلیک تماشایی هاکان چالهان‌اوغلو رقم خورد. در حالی که دخالت اریک گارسیا روی حرکت لائوتارو توپ را از محوطه دور کرده بود، هاکان از فاصله دور شانس خود را امتحان کرد که شلیک پرقدرت او با انگشتان تراشتگن راهی کرنر شد.

در حالی که بارسلونا مالک توپ و میدان بود و در ۲۰ دقیقه ابتدایی، ۸۰ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، کاتالان‌ها در ساختن موقعیتی جدی روی دروازه ناکام بودند و در یکی از معدود تلاش‌ها، ضربه آرام روبرت لواندوفسکی مزاحمتی برای اونانا ایجاد نکرد. دقیقه ۲۳، صحنه‌ای مشکوک در محوطه جریمه بارسلونا داور را وادار به بازبینی صحنه کرد. برخورد توپ به دست گارسیا محرز بود، اما قبل از این اتفاق، بازیکن اینتر در موقعیت آفساید قرار داشت تا با رد پنالتی، اریک گارسیا نفسی به راحتی بکشد.

اینتر سرانجام در آخرین لحظات نیمه اول به گل برتری رسید. پاس فدریکو دی‌مارکو در پشت محوطه جریمه به هاکان رسید و در حالی که بوسکتس خود را به هافبک ترکیه‌ای نزدیک می‌کرد، چالهان‌اوغلو با ضربه‌ای زمینی و دقیق به گوشه سمت راست تراشتگن، دروازه‌بان آلمانی را (که کمی دیر مسیر توپ را تشخیص داده بود) مغلوب کرد تا اینتر در دقیقه ۲+۴۵ از بارسلونا پیش بیفتد.

نیمه اول این بازی در حالی با برتری ۱-۰ اینتر به پایان رسید که بارسلونا در این موقعیت، آمار فاجعه‌باری را به ثبت رسانده است. از مجموع ۳۹ مسابقه‌ای که بارسا در خانه رقبا در UCL، نیمه اول را بازنده به رختکن رفته، تنها توانسته ۵ بازی را با برد به پایان برساند و ۲۴ بار مسابقه را با شکست خاتمه داده است.

بارسا که نیمه دوم را نیز با میدان‌داری آغاز کرده بود، دقیقه ۶۰ و روی ضربه پای چپ عثمان دمبله به موقعیت رسید، اما این توپ با همکاری اونانا و تیر دروازه، دفع شد. بارسلونا ۶ دقیقه بعد گل تساوی را روی ارسال دمبله، خروج ضعیف اونانا و ضربه پدری در مقابل دروازه خالی به ثمر رساند، اما در بازبینی، مشخص شد پس از عبور توپ از اونانا، توپ با برخورد به دست فاتی به پدری رسیده تا این گل مردود شود. داور پس از رد این گل، ژاوی را نیز به دلیل اعتراضات مکررش با کارت زرد جریمه کرد.

VAR یک بار دیگر و در اولین دقیقه وقت‌های اضافه نیز به ضرر بارسا عمل کرد. در حالی که به نظر می‌رسید دومفریس با دست، مانع رسیدن توپ ارسالی به فاتی شده، بازبینی صحنه خطای هندی را تشخیص نداد تا بازی دنبال شود.

این مسابقه پس از حدود ۹ دقیقه وقت اضافه، در نهایت با برتری یک بر صفر اینتر به پایان رسید تا ژاوی در چهارمین حضور خود در جوزپه مه‌آتزا (اولین حضور به عنوان سرمربی) نیز این ورزشگاه را بدون کسب برد ترک کند. اینتر با این برد ۶ امتیازی شد تا بعد از بایرن، در جایگاه دوم گروه C قرار گرفته و بارسا را به رده سوم بفرستد. بازی برگشت، چهارشنبه آتی در نیوکمپ برگزار خواهد شد و کسب حتی یک تساوی از آن بازی، گامی بلند برای اینتر به منظور صعود از این گروه خواهد بود.

در دیگر مسابقه گروه، که از ساعت ۲۰:۱۵ روز سه‌شنبه آغاز شد، بایرن مونیخ ۵ بر صفر از سد ویکتوریا پلژن گذشت. سانه (۷ و ۵۰)، گنبری (۱۳)، مانه (۲۱) و چوپو موتینگ (۵۹) زننده گل‌های بایرن بودند تا این تیم با ۹ امتیاز، ۹ گل زده و بدون گل خورده، با اقتدار صدرنشین این گروه باشد. این برد، بایرن را به آمار ۳۱ بازی پیاپی بدون شکست در مرحله گروهی رساند (۲۸ برد، ۳ تساوی) تا آن‌ها با عبور از رئال‌مادرید، رکورد جدیدی در تاریخ UCL ثبت کنند.

در گروه B، بروخه به شگفتی‌سازی ادامه داد و با گل‌های سوا (۳۶) و ژوتگلا (۶۲)، با نتیجه ۲-۰ از سد اتلتیکومادرید گذشت تا با ۹ امتیاز (۷ گل زده و بدون گل خورده) صدرنشین بلامنازع این گروه باشد. در دیگر مسابقه این گروه نیز پورتو با همین نتیجه (۲-۰) لورکوزن را شکست داد تا در پایان هفته سوم، ۳ تیم پورتو، لورکوزن و اتلتیکو ۳ امتیازی شده و عملا، در جنگ جایگاه دوم قرار داشته باشند.

در این بازی، ابتدا و در دقیقه ۱۶ گل کالوم هادسون اودوی مردود شد و دقیقه ۴۲، گل مهدی طارمی به دلیل خطای هندی که در محوطه دیگر رخ داده بود، مردود شد تا یک ضربه پنالتی به سود لورکوزن اعلام شود. پاتریک شیک (که در لیگ ملت‌ها پنالتی خود برابر پرتغال و دیوگو کاستا را به آسمان زده بود) این بار با مهار پنالتی خود توسط سنگربان حریف روبه‌رو شد تا این بازی پراتفاق، در نیمه اول با تساوی بدون گل خاتمه یابد. در نیمه دوم، مهدی طارمی دو پاس گل به سانوسی (۶۹) و گالنو (۸۷) داد تا نقشی کلیدی در پیروزی تیمش ایفا کرده باشد. سردار آزمون که بازی را از روی نیمکت آغاز کرده بود، با تشخیص سیوانه به زمین نیامد و لورکوزن با اخراج ژرمی فریمپونگ در دقیقه ۸۸، بازی را ۱۰ نفره به پایان رساند.

در گروه A لیورپول با کاشته ترنت آلکساندر آرنولد (۷) و پنالتی محمد صلاح (۵۳) با نتیجه ۲-۰ رنجرز را شکست داد تا بالاخره، تفاضل گلش در لیگ قهرمانان را به عدد صفر برساند. در بازی همزمان این گروه، ناپولی در خانه آژاکس این تیم را بی‌رحمانه و با حساب ۶ بر یک مغلوب کرد تا نشان دهد صدرنشینی سری‌آ و پیروزی درخشان روز اول برابر لیورپول بی‌دلیل نبوده است.

راسپادوری (۱۸، ۴۷)، دی‌لورنزو (۳۳)، زیلینسکی (۴۵)، کواراتسخلیا (۶۳) و سیمئونه (۸۱) زننده گل‌های پارتنوپی بودند تا به این ترتیب، شاگردان لوچیانو اسپالتی آژاکس را که با گل دقیقه ۹ کودوس پیش افتاده بود، به سختی مجازات کرده باشند. در ابن گروه ناپولی با ۹ امتیاز و ۱۳ گل زده، صدرنشین است، لیورپول با ۶ امتیاز بالاتر از آژاکس ۳ امتیازی در رده دوم ایستاده و رنجرز بدون امتیاز، بدون گل زده و ۹ گل خورده خود را برای خداحافظی زودهنگام از مرحله گروهی آماده می‌کند.

در گروه D، بازی فرانکفورت و تاتنهام با تساوی بدون گل خاتمه یافت و مارسی در شبی درخشان، اسپورتینگ (صدرنشین گروه) را ۴ بر یک شکست داد. اسپورتینگ با گل دقیقه یک ترینکائو ازحریف جلو افتاد، اما روی دو اشتباه آنتونیو آدان، با گل‌های آلکسیس سانچز (۱۳) و امین حارث (۱۶)، برد را از دست داد. بازی بد آدان با دریافت کارت قرمز مستقیم در دقیقه ۲۳ تکمیل شد تا اسپورتینگ بازی را ۱۰ نفره دنبال کرده و با دریافت دو گل دیگر از بالردی (۲۸) و ام‌بمبا (۸۴) متحمل شکستی سنگین شود.

با تساوی رودرروی تاتنهام و فرانکفورت، اسپورتینگ با وجود شکست سنگین در فرانسه با همان ۶ امتیاز صدرنشین ماند، تاتنهام و فرانکفورت با ۴ امتیاز در رده‌های بعدی حضور دارند و مارسی نیز با کسب اولین امتیازها، رسما به رقابت صعود بازگشت.

هفته سوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان چهارشنبه شب با انجام ۸ مسابقه دیگر در گروه‌های E تا H دنبال می‌شود که در مهم‌ترین دیدار، چلسی و میلان در گروه E و در استمفوردبریج به مصاف هم می‌روند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: