زلنسکی: اسرائیل به ما سپر دفاع ضدموشکی نداد؛ در شوک هستم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید از اینکه اسرائیل سامانه‌های دفاع ضد موشکی را برای مقابله با حملات روسیه در اختیار کی‌یف قرار نداده، شوکه شده است.

کد خبر: ۱۳۷۸۶۷
۱۰:۲۵ - ۰۳ مهر ۱۴۰۱

دیدارنیوز: رئیس جمهوری اوکراین مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ در ماه فوریه از تمام کشور‌های جهان درخواست کمک تسلیحاتی کرده بود و در همین راستا از اسرائیل هم خواسته بود سامانه گنبد آهنین را که اغلب برای رهگیری موشک‌های شلیک شده توسط شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه استفاده می‌شود، در اختیار اوکراین قرار دهد.

با این حال با گذشت ماه‌ها هنوز اسرائیل این درخواست کی‌یف را مورد اجابت قرار نداده و زلنسکی حالا می‌گوید از این اقدام اسرائیل شوکه شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که او این اظهارات را روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران فرانسوی بیان کرده و روز شنبه ۲۴ سپتامبر منتشر شده است. زلنسکی در این خصوص می‌گوید: «من نمی‌دانم چه بر سر اسرائیل آمد. صادقانه بگویم، من در شوک هستم چرا که نمی‌دانم چرا آن‌ها به ما سپر دفاع ضد موشکی ندادند.»

این جملات رئیس جمهوری اوکراین تندتر از اظهارات پیشین او در ماه مارس در خصوص اسرائیل بود؛ جایی که او تل‌آویو را به دلیل بی‌میلی برای ارسال سلاح سرزنش کرده بود. در آن زمان اسرائیل تعهدی برای کمک به اوکراین نداشت و گفته بود تا جایی که بتواند به کی‌یف کمک خواهد کرد.

اسرائیل که تهاجم روسیه را محکوم کرده از تیره شدن روابط با مسکو نگران است و به دلیل حملاتی که این کشور به شبه‌نظامیان طرفدار ایران در سوریه انجام می‌دهد ترجیح می‌دهد رویکردی محافظه‌کارانه در قبال روسیه اتخاذ کند تا احتمالا خشم و حساسیت کرملین را در قبال این سیاست اسرائیل تحریک نکند.

زلنسکی هم اتفاقا به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید: «می‌فهمم که آن‌ها در مورد وضعیت سوریه و روسیه شرایط دشواری دارند، اما به هرحال من حقایق را بیان می‌کنم. گفتگو‌های من با رهبران اسرائیل هیچ کمکی به اوکراین نکرده است.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: