درخواست ثبت اسامی بلوچی در فرهنگ اسامی مورد تأیید سازمان ثبت احوال

گروهی از مردم با راه‌اندازی کارزاری از رئیس سازمان ثبت احوال کشور خواستند اسامی بلوچی در فرهنگ اسامی مورد تأیید سازمان ثبت احوال ثبت شود.

کد خبر: ۱۳۴۹۰۴
۱۳:۱۸ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

 

دیدارنیوز ـ سرویس اجتماعی: در متن این کارزار که تا امروز نزدیک به ۶ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند، آمده است:
«از آن جایی که اسامی گویشوران یک زبان، در حفظ و پویایی آن نقش بسزایی دارد و فرهنگ نام‌ها در هر جامعه‌ای گویای پاره‌ای از باور‌های دینی، مذهبی، ملی، قومی و فرهنگی است، می‌طلبد که تمامی سازمان‌ها و نهاد‌های متولی این امر سعی وافری در این زمینه جهت پاسداشت زبان و فرهنگ اقوام مختلف کشور داشته باشند.
در همین راستا یادآور می‌شود که زبان بلوچی از جمله زبان‌های کهن و باسابقه‌ی ایرانی است که امروزه به دلیل برخی از کمبود‌ها و بی‌توجهی‌ها، گویشوران آن در بحث انتخاب اسامی درون فرهنگی برای فرزندان خویش بدان جهت که در فرهنگ اسامی مورد تأیید سازمان ثبت احوال کشور وجود ندارند، با مشکل جدی روبرو هستند.
به همین جهت درخواست می‌گردد که متولیان این امر، اقدامات لازم را برای تدوین اسامی درون فرهنگی بلوچی و افزودن آن‌ها به فرهنگ اسامی ایرانی مورد تأیید سازمان ثبت احوال کشور به انجام برسانند تا مردمان فرهنگ مدار استان سیستان و بلوچستان برای گزینش اسامی درون فرهنگی خود نگرانی نداشته باشند.»
این کارزار تا تاریخ یک شهریور ۱۴۰۱ در آدرس اینترنتی (https://www.karzar.net/۵۱۸۹۹) در حال جمع‌آوری امضاست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: