ستایشی: تبادل زندانی با بلژیک فعلا در دستور کار نیست

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز (چهارشنبه) با اشاره به اینکه تبادل زندانی با بلژیک فعلا در دستور کار نیست، گفت: دولت کانادا پناهگاه متهمین و مجرمین شده است.

کد خبر: ۱۳۴۸۵۹
۱۳:۱۷ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

دیدارنیوز: سخنگوی قوه قضائیه گفت: خبر مربوط به دستگیری «حمیدرضا خاوری» تکذیب می‌شود. مکاتبات لازم با اینترپل صورت گرفته است و با توجه به تابعیت دوگانه ایشان، دولت کانادا همکاری لازم را برای استرداد ایشان ندارد. درخواست رسمی جمهوری اسلامی ایران استرداد ایشان است تا موارد مطرح شده در دادگاه صالح مورد برررسی قرار بگیرد. دولت کانادا پناهگاه متهمین و مجرمین شده است.

مسعود ستایشی در ششمین نشست خبری خود ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) گفت: رمز ماندگاری عاشورا قیان امام حسین علیه ظلم و برای ایجاد اصلاح و تحول است. پیام رسانی حضرت زینب (س) کبری و اهل بین عصمت و طهارت از وقایع عاشورا جزو خطوط اصلی برجسته در ماندگاری این حرکت پر رمز و راز است. درس گرفتن از قیام عاشورا موجب ماندگاری انقلاب اسلامی است. ما باید موقعیت خود را در صحنه فعلی کربلا بیابیم، کمااینکه امروز هم استکبار و صهیونیستم همان روش یزید را دارد و به آن عمل می‌کند.

وی ادامه داد: در خصوص سیل اخیر در ۱۳۳ شهر، ۲۵۶ بخش و ۲۴ استان، براساس آخرین گزارش‌ها ۷۸ فوتی، ۱۶ مفقود و ۳۶ مصدوم ناشی از این سیل است. حضور و همکاری دادستان‌های محترم در سراسر کشور، مردم عزیز و امت بزرگوار ما، مجموعه‌ها و دستگاه‌های امدادی و نیرو‌های مسلح و همچنین نمایندگان عالی دولت در کاهش خسارات، نجات جان تعداد زیادی موثر بوده است. اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌ها علی الخصوص لایروبی بیش از پیش مورد انتظار است. تحقق مولفه‌های پیشگیرانه رمز موفقیت ما است. ما در اینجا اعلام می‌کنیم که عزم جدی وجود دارد که کمبود‌ها جبران و خلاء‌ها با حضور مسئولین مرتفع شود.

وی افزود: ۱۷ مردادماه روز بزرگداشت خبرنگار است؛ اینجا جا دارد این روز را و این ایام را خدمت عزیزان تهنیت عرض کنم و ان‌شاالله رسالت جامعه خبری در انتقال درست دغدغه‌های جامعه به مسئولین به احسن وجه محقق شود. ان‌شاالله این اقدامات در جهت جهاد تبیین صورت بگیرد و اعلام می‌کنیم به نام قوه قضائیه که از نقد و پرسش افکار عمومی استقبال می‌کنیم واین موضوع را موجب رشد جامعه آزاد اسلامی می‌دانیم.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در هفته گذشته سفر ریاست قوه قضائیه را به استان بوشهر داشتیم؛ نکاتی که در این سفر مورد لحاظ شده و اعمال شده و مورد توجه ویژه واقع شده است است که دیدار مردم بوشهر بدون تشریفات قرار بگیرد که منعکس شده است. هدف این سفر در راستای حل مشکلات انباشت شده مردم این استان انجام شد. ریاست محترم دستورات موکد در خصوص اجرای دستورات و مصوبات قبلی در رابطه با حوزه گمرکات و سازمان تملیکی به منظور زدودن بستر‌های فساد داشتند. جمع‌آوری این بستر‌های فساد نیازمند مبارزه با اصل فساد است که صورت می‌پذیرد. در سفر‌های ریاست قوه قضائیه، تاکیدات ایشان تاکید بر تعقیب پیشینی و پسینی در خصوص کلیه مصوبات بوده است.

ستایشی با اشاره به مراسم اعطای هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که روز گذشته برگزار شد، گفت: جا دارد اینجا از دو هموطنانمان آقایان حمید نوری و اسدالله اسدی یاد کرده و اعلام کنم که خواستار این هستیم که استرداد این عزیزان و بازگشت‌شان به وطن و توجه کشور‌هایی که این‌ها را نگاه داشته‌اند مهیا شود و بر آن تاکید داریم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که مجلس با لایحه تبادل مجرمان میان ایران و بلژیک موافقت کرده است، آیا اقدامی در رابطه با تبادل آقای «اسدالله اسدی» صورت گرفته است، گفت: آقای اسدی از ماموران دیپلماتیک ایران است و ایشان در وین بودند و وظیفه قانونی خود را انجام می‌دادند و براساس مقررات واجد مصونیت سیاسی بودند و به طور غیرقانونی در آلمان بازداشت و در این کشور ۱۱۰ روز بصورت غیرقانونی زندانی می‌شوند و در نهایت به بلژیک منتقل می‌شوند و دادگاه بلژیکی علی رغم مصونیت دیپلماتیک ایشان، آقای اسدی را غیرقانونی و در دادگاهی سراسر مورد خدشه به ۲۰ سال حبس محکوم می‌کنند. ما موافقت مجلس را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم به شرط عدم دخالت طرف ثالث، آقای اسدی باید مسترد شوند. استرداد آقای اسدالله اسدی بدون هیچ پیش شرطی مطالبه ما است. بحث تبادل فعلا در دستور کار نیست.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در پاسخ به این سوال که آخرین تحولات مرتبط با پرونده «حمیدرضا خاوری» چیست و آیا خبر مربوط به استرداد ایشان صحت دارد، گفت: خبر مربوط به دستگیری ایشان تکذیب می‌شود. مکاتبات لازم با اینترپل صورت گرفته است و با توجه به تابعیت دوگانه ایشان، دولت کانادا همکاری لازم را برای استرداد ایشان ندارد. درخواست رسمی جمهوری اسلامی ایران استرداد ایشان است تا موارد مطرح شده در دادگاه صالح مورد برررسی قرار بگیرد. دولت کانادا پناهگاه متهمین و مجرمین شده است.

ستایشی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده «قائم شهریار» در شهر اهواز گفت: الان در این زمینه کسی شکایتی را مطرح نکرده که موجب ورود دستگاه قضا شود. در روز‌های گذشته با توجه به اطاله در این زمینه بین شهرداری و سرمایه‌گذار مربوطه دادستان شهریار جلسه گذاشته و توجه دادند که با سرعت این موضوع توافق را بین شهرداری و سرمایه گذار عملیاتی و وضعیت مردم را تعیین تکلیف کنند و اگر این توافق صورت نگیرد قطعا دادستانی به وظیفه قانونی خودش عمل می‌کند. این مساله ناشی از عدم هماهنگی شهرداری و سرمایه‌گذار است و الان این بلاتکلیفی وجود دارد که ما هم با هماهنگی و توجهی که دادستانی داده‌اند به این موضوع ورود خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده ثبت سفارش خودرو گفت: پرونده ثبت سفارش خودرو اکنون در دادسرای ناحیه ۲۸ تهران مطرح است و تا ۱۰ روز آینده به دادگاه ارسال خواهد شد. در راستای دستورالعمل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تعدادی از واردکنندگان خودرو به صورت سنتی مبادرت به وارد کردن خودرو داشتند و پس از اجرای دستورالعمل برابر گزارش‌ها از ضابط خاص و سازمان بازرسی کل کشور، این افراد فاقد شرایط لازم برای وارد کردن خودرو بودند و با تبانی کارکنان سازمان تجارت اقدام به جعل داده‌ها و ثبت سفارش در سامانه کردند. این افراد ۲۶۴ فقره ثبت سفارش مجعول داشتند و ۶۸۰۰ دستگاه انواع خودرو سواری وارد کردند. این پرونده در شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت رسیدگی شد و برای ۹۹ شخص حقیقی و حقوقی کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شد، اما دادگاه ایراد‌هایی به پرونده گرفت و از جهت تکمیل به دادسرا اعاده شد. کلیه دستگاه‌ها باید در روند گزارش‌دهی، نگهداری، پیگیری و تصمیم موثر عمل کنند و در راستای تحقق انتظار قانونگذار با رعایت قوانین با سرعت و صحت اقدام کنند و یکی از مطالبات ویژه ارتباط سامانه‌های ذی‌مدخل در این حوزه است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره نتیجه دستورات رئیس قوه قضاییه در سفر اخیر به بوشهر و بازدید از انبار‌های گمرک و اموال تملیکی استان، گفت: اخبار خوبی در راستای نگهداری اقلام متروکه و قاچاق در بعضی از استان‌ها به گوش می‌رسید که ریاست قوه قضاییه جهت پیگیری و مطالبه اقدامات انجام شده بدون هیچ‌گونه تشریفاتی در صحنه حضور پیدا کرده و نکاتی از جمله انباشته شدن برخی اقلام در انبار‌ها را مورد توجه قرار داد. درخصوص برخی از اقلام اعم از کانتینر‌ها، خودروها، اقلام سریع الفساد و… دستورات موکدی برای حل موضوع، جلوگیری از انباشتگی، جلوگیری از اطاله رسیدگی و نحو نگهداری داده شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایطی که ابهامات فراوانی در خصوص پرونده «مهدی میرسلیم» وجود دارد بفرمایید آیا اساس موضوع بازداشت ایشان را تایید می‌کنید و آیا اتهام ایشان همانطور که در فضای مجازی منتشر شده جاسوسی بوده و همچنین این پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد و چرا تاکنون در این خصوص مانند برخی پرونده‌های مشابه اطلاع‌رسانی نشده است، گفت: آقای سیدمهدی میرسلیم به اتهام مقید در پرونده به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده؛ تاریخ اجرای مجازات معلوم است و جای ابهامی ندارد و براساس مقررات محکومیت ایشان بدون تعارف و تبعیض اجرا شده است چرا که وظیفه ما اجرای دقیق قانون است و بهترین راه تجلی عدالت اجرای قانون است.

وی ادامه داد: براساس اصل ۳ قانون اساسی قطعا قوه قضائیه تبعیضی در رسیدگی به پرونده‌ها ندارد. ایشان براساس رای دادگاه محکوم به حبس است و در این ایام براساس مقررات از مرخصی استفاده کرده چند روزی هم غیبت داشته است و ما خیلی شفاف این موضوع را اعلام کرده‌ایم. نسبت به غیبتی هم که صورت گرفته مقررات اجرا شده است و مقررات موضوع ماده ۱۹۴ ماده ۵۰۲ قانون آیین دارسی کیفری اعمال شده و جای بحث و نگرانی نیست و ایشان در حال حاضر در زندان است.

وی افزود: ایشان یک ناراحتی داشته، ابراز بیماری کرده و ما براساس تکلیف مثل سایر زندانیان ایشان را به واحد درمانی معرفی کردیم و پزشکی قانونی شرایط ایشان را برای ادامه حبس فراهم دانسته است و مجددا به زندان معرف شده است. عنوان اتهامی ایشان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور است.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص حمله و آسیب سگ‌های ولگرد و ترک فعل در این رابطه گفت: متاسف هستیم که در رسانه‌ها می‌بینیم حیواناتی رها شده و موجبات گزیدکی و مرگ را فراهم می‌آورند. به موجب قانون وظیفه شهرداری‌ها در این رابطه مشخص است. به تبع اگر دستگاه‌های ذی مدخل وظیفه خود را انجام ندهند به شرط احراز، قابل پیگیری خواهد بود.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: