چرا گرسنگی ما را «عصبانی» می‌کند؟

عصبانیت ناشی از گرسنگی یک پدیده واقعی است و علم قادر به اثبات آن است. طبق مطالعات جدید، دانشمندان میزان غذای دریافتی و احساسات افراد را ردیابی کرده و دریافتند که گرسنگی واقعا می‌تواند ما را عصبانی کند.

کد خبر: ۱۳۳۲۲۸
۰۹:۲۴ - ۱۷ تير ۱۴۰۱

دیدارنیوز: احتمالا تاکنون با افرای برخورد کرده اید که هنگام گرسنگی بسیار بد اخلاق می‌شوند و حتی این احتمال وجود دارد که خود شما هم جزو این افراد باشید. محققان در مطالعات جدید خود به بررسی این موضوع پرداخته اند.

عصبانیت ناشی از گرسنگی یک پدیده واقعی است و علم قادر به اثبات آن است. طبق مطالعات جدید، دانشمندان میزان غذای دریافتی و احساسات افراد را ردیابی کرده و دریافتند که گرسنگی واقعا می‌تواند ما را عصبانی کند.

باید به این موضوع توجه داشت که عصبانیت ناشی از گرسنگی یک پدیده رایج است. در واقع اگر شما برای مدتی خیلی طولانی بدون غذا بمانید، احساس عصبانیت می‌کنید. تیمی از روانشناسان اجتماعی تصمیم گرفتند که این احساسات را با جزئیات بیشتری بررسی کنند.

پروفسور ویرن سوامی، نویسنده ارشد این مطالعه در دانشگاه آنگلیا راسکین، در رابطه با موضوع فوق گفت: این تحقیق به این دلیل انجام شد که همسرم اغلب می‌گوید من گرسنه هستم، اما من فکر نمی‌کردم گرسنگی وی واقعی باشد. از سوی دیگر من به بررسی تأثیر گرسنگی و غذا خوردن بر احساسات و رفتار‌های انسان علاقه‌مند هستم.

قابل ذکر است که سوامی و همکارانش اولین کسانی هستند که به طور خاص احساس خشم ناشی از گرسنگی را مطالعه کردند، هرچند تعدادی از تحقیقات قبلی در تنظیمات آزمایشگاهی به ارتباط بین گرسنگی و خلق و خو اشاره کرده است.

سوامی در این رابطه می‌گوید: در برخی از گونه‌های غیر انسانی، نشان داده شده است که محرومیت از غذا باعث افزایش انگیزه برای درگیر شدن در پرخاشگری برای به دست آوردن منابع غذایی می‌شود. در انسان، گرسنگی در رابطه با مشکلات خلقی و رفتاری، به ویژه در کودکان بررسی شده است، اما نتایج متفاوت بوده است.

به گفته محققان، وقتی سطح قند خون تا آستانه مشخصی افت می‌کند، مغز دستوالعمل‌هایی به اندام‌های مختلف بدن شما ارسال می‌کند تا هورمون‌هایی را بسازد و ترشح کند که بتواند میزان گلوکز موجود در جریان خود را افزایش دهد. یکی از این هورمون‌ها آدرنالین نام دارد که هورمون استرس است. وقتی آدرنالین در خون ترشح می‌شود، به سرعت وارد جریان خون شده و به ناچار تمام این موقعیت‌های پراسترس و عصبی را ایجاد می‌کند.

در واقع، آدرنالین یکی از هورمون‌های اصلی بدن است که در جریان خون ترشح شده و پاسخ «جنگ یا پرواز» به یک موقعیت ترس‌آور ناگهانی می‌دهد؛ مانند وقتی که چیزی می‌بینید، می‌شنوید یا حتی فکر می‌کنید که ممکن است امنیت شما را تهدید کند. درست موقعی که شما در عصبانیت به راحتی سر کسی فریاد می‌کشید، دقیقا همان پاسخ جنگ یا پرواز یا در واقع سیل آدرنالینی است که در طی پاسخ تنظیم گلوکز کسب می‌کنید و می‌تواند چنین واکنشی را در شما ایجاد کند.

در هر صورت باید پذیرفت که واکنش خشم ناشی از گرسنگی در انسان، یک پدیده عادی بوده و باید افرادی که دچار این شرایط هستند را درک کنید.

منبع: سیناپرس/ sciencefocus

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: