لحظه به لحظه با مذاکرات هسته‌ای در دوحه

باقری کنی وارد دوحه شد، رابرت مالی در راه است

باقری کنی و رابت مالی وارد قطر شدند و دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب وارد فاز عملیاتی شده است. دیدارنیوز به صورت برخط مذاکرات مذکور را گزارش می‌کند.

کد خبر: ۱۳۲۶۷۵
۱۲:۰۳ - ۰۷ تير ۱۴۰۱

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: پس از ۸ ماه کش و قوس و خوف و رجا و پس از اینکه وزیر امور خارجه روسیه و مسئول سایت خارجه اتحادیه اروپا با فاصله اندکی وارد تهران شدند، فاز جدید مذاکرات کلید خورد و قرار است این بار نه در وین که در دوحه قطر سرنوشت مذاکرات روشن شود.

آنگونه ناصر کنعانی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه روز دوشنبه خبر از سفرروز سه شنبه باقری کنی به قطر داده بود، او امروز راهی قطر می‌شود.

کنعانی عصر روز دوشنبه ۶ تیر ماه گفته بود: «در چارچوب توافقات انجام شده در سفر جوزف بورل، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به تهران مبنی بر ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران فردا سه شنبه عازم دوحه خواهد شد».

رابت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم امروز سه شنبه راهی قطر شد و در واقع مذاکرات وارد فاز جدی خود شده است، با این تفاوت که به نظر می‌رسد عزم ایران و آمریکا در خصوص کیفیت و شکل مذاکرات جدی‌تر از پروسه وین است. بر اساس گزارش‌ها و گمانه‌های چند روز اخیر گویا ایران و آمریکا در این دور از مذاکرات بدون واسطه و به صورت مستقیم با هم مذاکره خواهند کرد.

به اذعان دو سوی مذاکرات، بحث و مذاکره در مورد برجامِ ظریف تمام شده و قرار نیست بندی از آن کم یا به آن افزوده شود. تنها در مورد برداشته شدن تحریم‌ها و محدودیت‌های فرا برجامی ایالات متحده آمریکا علیه نیروها، سازمان‌ها و افرادی در ایران است، که گام‌های سیاسی باید از سوی این دو کشور برداشته شود. به همین دلیل در این دوره می‌توان گفت اروپایی‌ها، چین و روسیه، جز میانجگری و کمک و تسریع در ختم این بحث، نقش آنچنانی نخواهند داشت.

این گزارش به روز می‌شود.....

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: