زلنسکی: کتاب «جلادان» روسی را منتشر می‌کنیم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در تازه‌ترین ویدئوی خود که شامگاه سه‌شنبه منتشر شد از تدارک برای انتشار کتاب سیاه «جلادان» روسی خبر داد. زلنسکی گفت: «کتاب جلادان یکی از مبنا‌های پاسخگویی نه تنها برای سربازان ارتش اشغالگر به عنوان عاملان ارتکاب این جنایات جنگی است بلکه آمران این جنایات را نیز شامل خواهد شد.»

کد خبر: ۱۳۱۲۸۹
۱۷:۲۷ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱

دیدارنیوز: درگیری‌ها در شرق اوکراین میان نیرو‌های ارتش روسیه و نظامیان تحت امر کی‌یف در حالی با شدت هر چه تمام ادامه دارد که فرماندار لوهانسک روز چهارشنبه از احتمال عقب‌نشینی از سورودونتسک، شهر بزرگ و کلیدی منطقه دونباس خبر داده است.

مسکو روز گذشته اعلام کرد مناطق مسکونی را در سورودونتسک به طور کامل آزاد کرده؛ حال آنکه ولودیمیر زلنسکی از ادامه مقاومت قهرمانانه نیرو‌های ارتش کشورش در این شهر سخن گفت و در عین حال تاکید کرد نبرد‌های خیابانی با شدت تمام در جریان است.

همزمان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به ترکیه سفر کرده است تا با مقامات این کشور در خصوص راه‌های ایجاد کریدور‌های امن در دریای سیاه برای فراهم کردن زمینه صادرات غلات گفتگو کند.

زلنسکی: کتاب «جلادان» روسی را منتشر می‌کنیم
ولودیمیر زلنسکی در تازه‌ترین ویدئوی خود که شامگاه سه‌شنبه منتشر شداز تدارک برای انتشار کتاب سیاه «جلادان» روسی خبر داد.

به گفته زلنسکی در این کتاب که قرار است هفته آینده منتشر شود فهرست عاملان جنایات جنگی روسیه در کشورش درج شده است.

رئیس جمهوری اوکراین در این خصوص گفت: «کتاب جلادان یکی از مبنا‌های پاسخگویی نه تنها برای سربازان ارتش اشغالگر به عنوان عاملان ارتکاب این جنایات جنگی است بلکه آمران این جنایات را نیز شامل خواهد شد.»

اوکراین از بیم حمله روسیه بندر اودسا را ​​پاکسازی نخواهد کرد
اوکراین از مین‌زدایی در بندر اودسا برای ازسرگیری صادرات غلات خودداری می‌کند، زیرا می‌ترسد که نیرو‌های ارتش روسیه از این فرصت برای حمله به شهر استفاده کنند.

یک مسئول بلند پایه منطقه اودسا در پیامی تلگرامی ضمن اعلام این مطلب تصریح کرد: اگر بندر اصلی کشور را مین‌زدایی کنیم روسیه به این منطقه حمله خواهد کرد.

وی یادآور شد: «ناوگان روسیه در دریای سیاه وانمود خواهد کرد که به سمت کریمه ضمیمه شده عقب نشینی می‌کند. اما به محض اینکه راه دسترسی به بندر اودسا پاکسازی شد، به این سو خواهند آمد.»

لاوروف: روسیه آماده تامین امنیت کشتی‌هایی است که از اوکراین خارج می‌شوند
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان کنفرانس خبری پس از ملاقات با همتای ترک خود در آنکارا گفت: اگر طرف اوکراینی فعالیت‌های مین‌زدایی در آب‌های ساحلی خود را آغاز کند ما هم آماده ایجاد کریدوری امن در دریای سیاه برای صادرات گندم و غلات هستیم.

لاوروف در ادامه یادآور شد که کشورش آماده هرگونه اقدام برای تامین امنیت کشتی‌هایی است که از بنادر اوکراین خارج می‌شوند.

ایجاد کریدور‌های امن دریایی برای صادرات غلات از طریق دریای سیاه محور اصلی گفتگو‌های روز چهارشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای وی در آنکارا بود.

سربازان اوکراینی تسلیم شده در ماریوپل به روسیه منتقل شدند
بیش از یک هزار نظامی اوکراینی که پس از تسلیم و خروج از مجتمع فولاد شهر ماریوپل بازداشت شده بودند برای بازجویی و تحقیق به روسیه منتقل شده‌اند.

رویترز به نقل از خبرگزاری روسی تاس ضمن اعلام این خبر اعلام کرد که مسکو همچنین در حال برنامه ریزی برای انتقال تعدادی دیگر از اسرای جنگی اوکراینی به روسیه است.

در صورتی که این اطلاعات مورد تایید قرار گیرد می‌تواند مذاکرات از پیش دشوار صلح میان دو طرف را به مخاطره بیاندازد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: