ایران – کانادا؛ معمای جنجالی «غرامت»!

لغو دیدار دوستانه ایران و کانادا، اما سرآغازی برای یک چالش جدید شده است؛ فدراسیون فوتبال ایران مدعی است طبق بند‌های قرارداد باید از فدراسیون فوتبال کانادا غرامت بگیرد. در کانادا همین موضوع تبدیل به سوژه‌ای جدید برای حمله به ترودو شده است. نخست وزیر رسما اعلام کرده سازمان ورزش کانادا پولی به فدراسیون فوتبال ایران نمی‌دهد و اگر توافقی هست مسئولیتش با مسئولان فدراسیون فوتبال کانادا است.

کد خبر: ۱۳۰۴۸۲
۱۴:۵۱ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

دیدارنیوز: فدراسیون فوتبال ایران مدعی شده بابت لغو دیدار با کانادا از فدراسیون مقصد غرامت خواهد گرفت.

بازی تیم ملی فوتبال ایران با کانادا که قرار بود ۱۶ خرداد در ونکوور برگزار شود لغو شد. این خبری بود که توییتر رسمی فدراسیون فوتبال کانادا ابتدا آن را منتشر کرد و سپس هم در سایتش توضیحات تکمیلی ارائه کرد. درباره اینکه چرا این بازی لغو شده حرف و حدیث زیاد است.

ایران می‌گوید تصمیم فدراسیون فوتبال کانادا سیاسی است و با روح ورزش در تضاد است. در سوی دیگر کانادا بیانیه‌ای مبهم منتشر کرده و چندان دلیل واضحی برای آن ارائه نکرده است. با این حال از این نوشته که بازیکنان تیم ملی کشورش نمی‌خواستند مقابل ایران بازی کنند.

این نخواستن دلیل مشخصی دارد؛ کانادا از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در ایران که شهروندان زیادی در آن بودند انتقاد کرده و ایران را مقصر این پرونده دانسته است. از طرفی دیگر، کمپین‌های متعددی در این کشور برگزار شد که مخالفت رسمی‌شان با بازی تیم ملی ایران را بروز دادند. همزمان با این موارد، مخالفت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در کنار چهره‌های پارلمانی این کشور هم مزید بر علت شد تا سرانجام و برخلاف وعده نخست، فدراسیون فوتبال کانادا مجبور شود این بازی دوستانه را لغو کند.

لغو این دیدار، اما سرآغازی برای یک چالش جدید شده است؛ فدراسیون فوتبال ایران مدعی است طبق بند‌های قرارداد باید از فدراسیون فوتبال کانادا غرامت بگیرد. در کانادا همین موضوع تبدیل به سوژه‌ای جدید برای حمله به ترودو شده است. نخست وزیر رسما اعلام کرده سازمان ورزش کانادا پولی به فدراسیون فوتبال ایران نمی‌دهد و اگر توافقی هست مسئولیتش با مسئولان فدراسیون فوتبال کانادا است.

حمله به رئیس فدراسیون فوتبال کانادا از آن به بعد شروع شده و او هم به تازگی گفته پولی به فدراسیون فوتبال ایران پرداخت نکرده است. در کانادا بحثی به راه افتاده که اگر قرار به پرداخت هزینه برای یک بازی فوتبال است بهتر است این هزینه مشمول حال فدراسیون فوتبال اوکراین شود که روز‌های سختی را بعد از حمله روسیه به این کشور سپری می‌کند.

داستان این پول، برگرفته از صحبت‌های حمید استیلی، مدیر اجرای تیم ملی فوتبال ایران است. او به طور رسمی اعلام کرده فدراسیون فوتبال کانادا بابت برگزاری این دیدار ۴۰۰ هزاردلار به فدراسیون فوتبال ایران می‌پردازد. اتفاقا همین ۴۰۰ هزاردلار حالا محل دعوا است. در ایران، معاون وزارت ورزش گفته طبق بند‌های قرارداد ایران باید غرامت ۱۰ میلیون دلاری از کانادا بگیرد! این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که حالا مشخص شده در قرارداد طرفین صحبتی درباره عدد و رقم نشده است.

در قرارداد این بازی تدارکاتی بندی گنجانده شده که می‌گوید در صورت لغو یکطرفه این بازی، طرف مقابل باید خسارت موجود را بدهد. این خسارت هم یکسان نیست و برایش قیدوشرط گذاشته نشده است. قاعدتا از آنجایی که بلیت فروشی، حق‌پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی در اختیار فدراسیون کانادا بود اگر ایران بازی را لغو می‌کرد باید هزینه هنگفتی می‌پرداخت، ولی ایران در این زمینه فقط همان ۴۰۰ هزاردلار را داشته است.

مسئله اینجاست که آیا ایران می‌تواند برای همان ۴۰۰ هزاردلار هم درخواست بدهد وشکایت کند؟ پاسخش مبهم است. مسئولان فدراسیون فوتبال می‌گویند با وکلای مجربی صحبت می‌کنند تا حق ایران را بگیرند. در سوی دیگر، ولی بند جدیدی رو شده که کار ایران را برای دریافت همین رقم هم سخت می‌کند. در بندی از قرارداد موجود عنوان شده در حالت «فورس ماژور» امکان لغو این دیدار وجود دارد.

کانادا احتمالا با استناد به همین بند بازی دوستانه با ایران را لغو کرده، ولی فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید دلیلی که کانادا به آن استناد کرده حالت فورس ماژور محسوب نمی‌شود و باید خسارت فدراسیون فوتبال ایران پرداخت شود. این موضوع تازه‌ترین معمایی است که از بازی برگزار نشده، ولی جنجال ایران – کانادا بیرون زده‌ است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: