در مراسم بزرگداشت فردوسی عنوان شد

شاهنامه مهم‌ترین سند پارسی زبانان است

هم‌زمان با روز ملی فردوسی ، دایره‌المعارف ایرانشناسی میزبان تعداد زیادی از دانشوران شعر و ادب پارسی و فردوسی‌شناسان بود.

کد خبر: ۱۲۹۷۲۳
۱۰:۳۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

 

دیدارنیوز ـ شیوا انصاری: روز گذشته و مقارن با روز ملی فردوسی، دایره‌المعارف ایرانشناسی میزبان تعداد زیادی از دانشوران شعر و ادب پارسی و فردوسی‌شناسان بود. در این مراسم پروفسور حسن امین گفت: شاهنامه فردوسی بزرگ‌ترین میراث مکتوب فارسی زبانان، محسوب می‌شود و از نظر ادبی اثری ماندگار، سترگ و بی‌نظیر است.

این فردوسی‌شناس خاطر نشان کرد که پاسداشت فردوسی و ترویج شاهنامه، وظیفه همه ما می‌باشد و امیدوارم نسل‌های بعدی قدردان کوشش‌های این شاعر بزرگ باشند.

وی افزود: برخی از مورخان تصور می‌کنند که سرایش شاهنامه به سفارش و با حمایت سلطان محمود غزنوی سروده شده است، در حالی که فردوسی چندین سال جلوتر از مسندنشینی محمود غزنوی شاهنامه را شروع کرده بود و روایتی که می‌گوید شاهنامه با دستور شاه غزنوی سروده شده است، سخنی خطا وناسنجیده‌ای است.

پروفسور امین اضافه کرد که شاهنامه میراث فرهنگی همه اقوام و ملل حوزه تمدنی مشترک ایران بزرگ و یکی از مهم ترین آثار حماسی جهان است. شاهنامه علاوه بر نظم اساطیر و داستان‌های پهلوانی، خردنامه‌ای مشحون از حکمت و معرفت است و نه تنها برای ایرانیان، بلکه برای نوع بشر سروده شده است؛ میازار موری که دانه کش است، پیام انحصاری به مردم یک کشور نیست، بلکه مخاطب آن جهانی و به همه انسان‌هاست‌.

سخنران دوم دکتر عبدالرضا سعیدیان شاعر و استاد چشم پزشکی دانشگاه تهران بود که بخشی از اشعار شاهنامه را تفسیر و بازنمایی کرد. سخنران سوم دکتر ناصر تکمیل همایون استاد  پژوهشگاه علوم انسانی و ایران‌شناس معروف بود که به جایگاه فردوسی در فرهنگ معاصر اختصاص داشت.

در این نشست شاهنامه‌خوانی، موسیقی، شعرخوانی نیز اجرا شد و در پایان از کتاب ارمغان شعر و ترانه اثر محمود رفیعی متخلص به یادها رونمایی به عمل آمد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: