تکرار اشتباهات دهه شصت و هفتاد صدا و سیما از شبکه نمایش خانگی

اعتراض به حق نماینده سیستان و بلوچستان به یک سریال

تذکر نماینده چابهار در خصوص سریال «ساخت ایران»، تذکر و نگرانی همه فعالان فرهنگی سیستان و بلوچستان است.

کد خبر: ۱۲۹۴۰۷
۱۲:۵۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

 

دیدار نیوزـ یونس دهمرده*:‌ استان سیستان و بلوچستان از دیر باز با توجه به فاصله بسیار زیادی که از مراکز تصمیم گیر و تصمیم‌ساز در کشور داشته و دارد و از سویی نداشتن افراد موثر در این مراکز، در موارد مختلف از جمله مسائل فرهنگی مورد ظلم واقع شده است.

به گزارش دیدار نیوز یکی از اصلی ترین این اتفاقات نادرست، در دهه شصت و هفتاد توسط صدا و سیما و سینما رخ داد و در فیلم وسریال‌های مختلف، بازیگران دارای نقش‌های منفی همواره لباس محلی این استان را برتن داشته و یا در لفظ بعنوان بلوچ یا زابلی از آنان یاد می‌شد، این اتفاق در دهه هشتاد و نود با تلاش‌های گسترده‌ای که از سوی فعالان اجتماعی استان صورت گرفت، تا حد بسیاری فروکش کرد و نوع نگاه مردمی نیز به این استان و اتفاقاتش تغییر بسیار خوبی داشت. این اتفاق مبارک تا بدانجا رسید که بسیاری از بازیگران و افراد شناخته شده کشور، از لباس محلی استان در مناسبات مختلف بعنوان لباس رسمی و فاخر بهره برده و آنرا مورد استفاده قرار می دادند.

اخیرا اما متاسفانه مجدد نوع بهره برداری از لباس بلوچی و محلی استان سیستان بلوچستان در سریال ساخت ایران که از شبکه نمایش خانگی در حال پخش می باشد، برای اهالی این استان به خصوص فعالان فرهنگی و اجتماعی، خاطرات تلخ دهه‌های گذشته را یادآور شده و موجی از نگرانی و اعتراض را برانگیخته است و همگی خواستار جبران این توهین در فیلم مزبور شده‌اند.

در تازه‌ترین واکنش‌ها به این مسئله، روز گذشته معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان داد و خواستار بررسی مسئله شد.

در واقع می توان گفت صحبت و تذکر معین الدین سعیدی، صحبت و تذکر اکثریت مردم منطقه بخصوص فعالان فرهنگی و اجتماعی است و جا دارد مسئولان امر به صورت ویژه به این مسئله پرداخته و درخصوص نحوه نادرست استفاده از لباس محلی استان سیستان و بلوچستان در این فیلم، از مردم آن استان دلجویی کنند.

*سرپرست دفتر دیدارنیوز در استان سیستان و بلوچستان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: