خطیب‌زاده: آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد؛ سفر «اسد» مدتی در حال تنظیم بود

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری امروز (دوشنبه) گفت: آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد. حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت ایران چیز‌هایی برداشته که باید بازگرداند و اگر چنین شود می‌توان گفت مذاکرات در دسترس است. من نمی‌گویم بن‌بست. تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق را در وین محقق کند.

کد خبر: ۱۲۹۱۵۰
۱۰:۳۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سفر آقای اسد مدتی در حال تنظیم بود و شرایط باید مهیا می‌شد. دو دور مذاکره با رییس‌جمهور داشتند و خدمت مقام معظم رهبری رسیدند. آقای امیرعبداللهیان دیداری با همتای سوری خودشان داشتند و دیداری سه جانبه با وزیر راه صورت گرفت.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک مجدد عید فطر و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به این سوال که برنامه سفر انریکه مورا، هماهنگ‌کننده برجام در تهران چه خواهد بود، گفت: مذاکرات ایران و ١+۴ تا همین امروز بدون وقفه ادامه داشته است و رد و بدل کردن پیام‌ها در حال انجام است. سفر آقای مورا پس از گفت‌وگوی تلفنی آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل صورت گرفته است. لازم بود پس از پیشنهاد آقای بورل این دیدار انجام شود. آقای مورا با آقای باقری دیدار خواهند کرد و دستور کار این سفر مشخص است. امیدواریم بتوانیم نتیجه خوبی را به دست بیاوریم.

وی ادامه داد: حضور مورا نشان می‌دهد ما گفتگو‌ها را علیرغم همه کارشکنی‌های آمریکا پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اهداف سفر بشار اسد به ایران، گفت: سفر آقای اسد مدتی در حال تنظیم بود و شرایط باید مهیا می‌شد. دو دور مذاکره با رییس‌جمهور داشتند و خدمت مقام معظم رهبری رسیدند. آقای امیرعبداللهیان دیداری با همتای سوری خودشان داشتند و دیداری سه جانبه با وزیر راه صورت گرفت. سوریه از فضایی که تروریست‌ها برایش حاکم کرده بودند خارج شده و در مسیر بازسازی قرار گرفته است. سفر آقای بشار اسد پیام مهمی دارد و ایران به عنوان یکی از همراهان سوریه مقصد یکی از سفر‌های منطقه‌ای آقای اسد قرار گرفت.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که مذاکرات ایران و عربستان در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا وزرای خارجه دیداری خواهند داشت، گفت: تحول جدیدی از دور آخر گفتگو‌ها در بغداد نداریم و اگر تحول جدیدی روی دهد، اعلام می‌کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با اخبار مرتبط با سفر امیر قطر به تهران گفت: سفر در دستور کار و در پاسخ به سفر رییس‌جمهور به دوحه انجام می‌شود که حاکی از روابط نزدیک دو کشور است. آقای رییس‌جمهور همچنین در آینده نزدیک سفر دیگری به یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس خواهند داشت. در خصوص دستور کار این سفر هم باید بگویم که روابط دوجانبه و منطقه‌ای محور مذاکرات خواهد بود.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بن‌بست در مذاکرات وین را تائید می‌کنید، گفت: آنچه در وین اتفاق افتاده متوقف است در بعد تصمیمات واشنگتن بین ایران و ۱+۴ جمع‌بندی انجام و متن بین ما توافق شده و درباره آنچه باقیمانده آمریکا باید پاسخ دهد. آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد. حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت ایران چیز‌هایی برداشته که باید بازگرداند و اگر چنین شود می‌توان گفت مذاکرات در دسترس است. من نمی‌گویم بن‌بست. تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق را در وین محقق کند.

ادامه دارد..

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: