خطیب‌زاده: گفتگو‌های ایران و عربستان رو به جلو و مثبت بود

سعید خطیب‌زاده، در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود از مثبت بودن گفتگوهای ایران و عربستان خبر داد اما گفت که این مذاکرات هنوز در نقطه دیدار وزرای خارجه دو کشور قرار ندارد.

کد خبر: ۱۲۸۰۸۶
۱۲:۱۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح جزئیات مباحث رایزنی شده در دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان گفت: گفتگو‌های ایران و عربستان سعودی در دور پنجم با تلاش میزبان یعنی دولت و عراق و همچنین دولت عمان برگزار شد. گفتگو‌ها رو به جلو و مثبت بود و چهارچوب‌های مشخص ما مورد بررسی قرار گرفت و می‌توان گفت که اگر این مذاکرات به سطح سیاسی درجه یک منتقل شود شاهد پیشرفت باشیم، اما هنوز در نقطه دیدار وزرای خارجه قرار نداریم.

سعید خطیب‌زاده، در نشست خبری صبح امروز خود ضمن گرامیداشت روز شکست ایالات متحده در صحرای طبس، روز خلیج فارس و همچنین روز قدس و پس از ارائه گاهشمار هفته گذشته دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که شاهد جنایاتی در مسجد الاقصی هستیم، ایران چه اقداماتی برای همکاری با سایر کشور‌های اسلامی صورت داده است، گفت: آن‌چه ما امروز شاهد آن در جهان اسلام هستیم موضوع جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته است و این رژیم سعی می‌کند این موضوع را به موضوع ثانوی تبدیل کند. افکار عمومی جهان اسلام به رغم دسیسه‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی همچنان موضوع فلسطین را موضوع اول خودش می‌داند. سنتی برای این رژیم شده که هرگاه روابط خود را عادی سازی می‌کند این رژیم را جری‌تر می‌کند. ایران بنابر نقش در جبهه مستضعفان جهان تلاش می‌کند دیدگاه‌های جهان اسلام نسبت به موضوع فلسطین نزدیک‌تر باشد. همه ابعاد مختلف قضیه فلسطین نشان می‌دهد که این موضوع، موضوع اول جهان اسلام است و امیدواریم وعده الهی هر چه زودتر محقق شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری برای جلوگیری از تنش مرزی میان ایران و هیات حاکمه طالبان صورت گرفته است، گفت: مرزداران غیور ما در مرز‌های ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و نا‌آشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرز‌ها مستقر کرده با خویشتنداری برخورد کرده است. مرزداران ما مسئولیت دارند که از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و آمادگی داریم تعلیمات را به مرزبانان افغانستان بدهیم.

خطیب‌زاده همچنین در تشریح جزئیات مباحث رایزنی شده در دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان گفت: گفتگو‌های ایران و عربستان سعودی در دور پنجم با تلاش میزبان یعنی دولت و عراق و همچنین دولت عمان برگزار شد. گفتگو‌ها رو به جلو و مثبت بود و چهارچوب‌های مشخص ما مورد بررسی قرار گرفت و می‌توان گفت که اگر این مذاکرات به سطح سیاسی درجه یک منتقل شود شاهد پیشرفت باشیم، اما هنوز در نقطه دیدار وزرای خارجه قرار نداریم.

ادامه دارد..

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: