محمدرضا عارف درباره دعواهای زرگری اصلاح‌طلبان و اصولگرایان:

دعوای حیدری-نعمتی حقیقت دارد/ دبیرکل‌های احزاب مادام‌العمر هستند و با فوتشان کنار می‌روند

معاون اول دولت اصلاحات گفت: مردم دعوای دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا را باور نمی‌کنند و به درستی آن را دعوای حیدری-نعمتی می‌نامند.

کد خبر: ۱۲۷۸۲۱
۰۱:۰۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
 
 
دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: محمدرضا عارف در نشست خبری روز چهارشنبه ۳۱ فروردین در پاسخ به این پرسش خبرنگار سیاسی دیدارنیوز  مبنی بر اینکه مقصر بخش زیادی از سرمایه اجتماعی از دسته رفته جریان اصلاحات بر گردن دولت روحانی و فراکسیون امید مجلس دهم است و اکنون چگونه می‌خواهید آن را جبران کنید، گفت: این طرح دغدغه شما درست است و واقعا عواملی که ذکر کردید در ضعیف شدن سرمایه اجتماعی اصلاحات دخیل بودند. ما دولت روحانی را دولت اصلاحات نمی‌دانستیم، اما مسئولیت حمایت از او را پذیرفیتم و به پای این رویکرد خود هزینه هم دادیم.

خیلی از قضایا را باز نکردیم!

وی افزود: در سال ۹۲ از کاندیدای اصلاح‌طلب عبور کردیم و به آقای روحانی رسیدیم. مجلس دهم هم به همین صورت. خیلی از هزینه‌هایی که دادیم و آسیب‌هایی که دیدیم؛ ریشه در همان نگاهی داشت که در سال ۹۲ داشتیم. در انتخابات مجلس دهم آقای علی لاریجانی را سرلیست شهرستان قم می‌کنیم. افراد نزدیک به آقای روحانی را وارد لیست امید کردیم. کاری که اگر در شرایط مشابه سال ۹۴ قرار بگیریم باز هم تکرار خواهیم کرد. البته مجبور بودیم و هزینه آن را در مجلس دهم دادیم. ما خیلی از قضایا را باز نکردیم، ولی همین‌قدر بگویم افراد زیادی که از طریق لیست امید وارد مجلس دهم شدند در بزنگاه‌های حساسی ما را تنها گذاشتند و به اردوگاه پیوستند؛ بنابراین همه ما در از دست رفتن سرمایه اجتماعی اصلاحات سهم داریم و باید به سمت تحقق مطالبات مردم برویم، نه شعاری باید عملکرد ما موجب اقناع سرمایه اجتماعی شده و برای آن‌ها باور پذیر باشد. من خیلی به بازگشت سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات امیدوارم.

برای حکمرانی حزبی، در حاکمیت و شخصیت‌ها اراده سیاسی وجود ندارد

عارف همچنین در پاسخ به این پرسش دیدارنیوز که چرا برای حزبی شدن انتخابات و ارتباط دادن به قانون انتخابات با قانون احزاب هیچ تلاشی از سوی مجالس شورای اسلامی که اصلاح‌طلبان در آن اکثریت داشتند، صورت نگرفت، اظهار کرد: جریان اصلاحات به مرور از جایگاه تصمیم گیری کنار گذاشته شدند. واقعیت این است که نظام باید به سمت یک سیستم حکمرانی حزبی برود که متاسفانه نه اراده‌ای در نظام وجود دارد و نه در لایه‌های سیاسی.

برخی می‌خواهند مادام‌العمر دبیرکل یک حزب باشند

وی یادآور شد: در همین احزاب سیاسی هم متاسفانه عده معدودی تلاش می‌کنند منویات خود را به بقیه تحمیل کنند. چند سال پیش در افتتاحیه یکی از احزاب اصلاح‌طلب گفتم، من از الان می‌دانم چه شخصی دبیرکل خواهد شد و رای گیری در کنگره‌ها و شورا‌های مرکزی سمبلیک و فورمالیته است. این مشکل و معضل جدی کشور ما است و تنها مشکل در قانون گذاری در مجلس نیست بلکه خود افراد شاخص در احزاب هم شرایط جاری را پذیرفته‌اند و امورات و نیات خود را پیش می‌برند. برخی می‌خواهند مادام‌العمر دبیرکل یک حزب باشند و احساس می‌کنند حزب ملک شخصی و موروثی است.
 
عارف با بیان اینکه مشکل تنها در احزاب اصلاح‌طلب نیست، تاکید کرد: برخی دبیرکل‌های احزاب اصولگرا تنها با فوتشان بود که شخص بعدی دبیرکل شد. متاسفانه نه حاکمیت برای امر تحزب کشش دارد و نه شخصیت‌های سیاسی رویکرد حزبی به معنای واقعی را قبول دارند.
 
معاون اول سیدمحمد خاتمی در دولت اصلاحات درباره استعفای خود از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات گفت: من احساس کردم به عنوان نماد یک جریان سیاسی نتوانستم و نمی‌توانستم به وظایف خود و اهداف مد نظر دست یابم. به همین دلیل استعفا از نهاد سیاست گذاری اصلاحات بهترین تصمیم بود. استعفا دادم، ولی حاشیه و هزینه درست نکردم و این استعفا موجب دو دستگی و تفرقه هم نشد.
 
وی با بیان اینکه بهترین مسیر اداره کشور انتخابات است، اضافه کرد: یا با شهامت انتخابات و دموکراسی را پیش بگیریم، یا بن بست‌های سیاسی در حکمرانی ادامه خواهد یافت.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از سخنان خود درباره نظر مردم نسبت به بازی اصلاح‌طلب-اصولگرا گفت: مردم می‌گویند شما در پشت پرده با هم هستید و تشریک مساعی و منافع دارید، ولی در رسانه‌ها به دروغ با هم دعوا می‌کنید. مردم شاید در گذشته دعوا‌های گفتمانی، نظری و جریانی ما را باور می‌کردند، اما امروز اعتمادشان را به هر دو جریان از دست داده‌اند.
 
وی خاطرنشان کرد: دعوای اصولگرا-اصلاح‌طلب را حیدری-نعمتی می‌دانند. می‌گویند این‌ها (اصلاح‌طلب-اصولگرا) شب روز در مراسمات، مناسب‌ها، عزا و عروسی با هم هستند، فردایش در رسانه‌ها با هم دعوا می‌کنند. مردم راست می‌گویند واقعا این دعوای حیدری-نعمتی وجود دارد.

جای رئیسی بودم از عبارت "بانیان وضع موجود" استفاده نمی‌کردم

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر بخواهیم عملکرد چهار دهه بعد از انقلاب را نگاه کنیم، بسیاری از چرا‌ها باید به صورت جدی مطرح شوند تا به نتیجه برسیم بنابراین نباید به دنبال پاسخ‌های محکمه پسند باشیم. اگر مطالبه گری و پاسخگویی جایگاه واقعی خود را در نظام ما پیدا کرده بود، نظام ارزشی را به مطالبه گری و پاسخگویی ترویج می‌کردیم و وضع این نبود که در حال حاضر است.
 
وی افزود: اگر مطالبه گر جدی داشتیم که با انگیزه، منافع ملی و کشور را پیگیری می‌کرد، امروز وضعیت بهتری داشتیم. حتی با گذشت چهار دهه از انقلاب پاسخگویی برای بسیاری از مقامات جا نیفتاده و برای خود قداستی قائل شدند و کسی نمی‌تواند از آن‌ها سوال بپرسد. مسئولیت نباید محدود به طبقات خاص در حکومت شود و عده‌ای از پاسخ‌گویی مبرا باشند. گا‌ها دیده شده که همه کاسه کوزه‌ها سر مسئول رده هشتم شکسته شده، چرا که برخی خود را مبرا می‌دانند.
 
عارف با تأکید بر پاسخگویی مسئولین ادامه داد: باید این نکته جا بیافتد که، هر اندازه جایگاه فردی بالاتر برود باید پاسخ‌گویی او بیشتر شود. در حال حاضر در کشور مشکل پاسخگوی داریم به عنوان مثال نماینده‌ای در روستایی وعده‌ای می‌دهد که نمایندگان مناطق بزرگ‌تر نمی‌دهند. یک بار به نماینده‌ای گفتم که می‌دانید این پرسش شما چقدر وقت یک وزیر را می‌گیرد، سوالاتی که بعضاً انتهای آن به هوای نفس می‌رسد. بخشی از مطالبات مردم در چهار دهه گذشته وعده‌هایی است که داده می‌شود، اما عملی نمی‌شود و این مطالبات در گذر زمان تبدیل به حق می‌شوند. حقوق بگیران نمونه‌ای از این قضیه هستند؛ لذا باید فرهنگ پاسخگویی را جا بیندازیم. البته مطالبه گری خود فرهنگ خاصی را می‌طلبد.
 
معاون اول سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات اظهار کرد: در حال حاضر دولت پنهان در کشور ما، کوچک‌ترین نظر مخالفی را تحمل نمی‌کند. یکی از عملکرد‌های اصلی دولت‌ها بعد از روی کار آمدن کوبیدن دولت قبل است و این زنجیروار ادامه پیدا می‌کند در ابتدای انقلاب گذشته را نفی می‌کردیم و این روند ادامه پیدا کرد.
 
این چهره اصلاح‌طلب همچنین متذکر شد: یکی از بزرگان در سال ۸۵ از بنده پرسید که احمدی‌نژاد با شما تعامل دارد؟ چرا که در آن زمان با احمدی‌نژاد چند جلسه داشتم و به او گفتم هر چه دارم متعلق به نظام است. در بنیاد امید ایرانیان هم بار‌ها اعلام کردیم که حاضر هستیم چالش‌ها و مشکلات را بررسی کنیم، اما هیچکس توجهی نکرد.
 
وی با اشاره به گفتگو بین جریان‌ها متذکر شد: تعامل بین جناح‌ها امر دشواری است در حال حاضر محفلی تحت عنوان گفتگوی ملی راه‌اندازی کردیم و تا زمانی که به نتیجه مهمی نرسیم آن را رسانه‌ای نمی‌کنیم. زمانی به حدادعادل گفتم فرق بین من و شما این است که شما هر فردی را ببینید به جلو پیش می‌برید، اما ما ابتدا او را می‌سنجیم و براساس ظرفیت‌هایش از او حمایت می‌کنیم البته در این مسیر هزینه هم دادیم.
 
رییس فراکسیون امید دوره دهم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح صیانت در مجلس دهم مطرح شد و در آن زمان بنده نظر کارشناسی خود را دادم و گفتم به صلاح نیست و پرونده آن را ببندید، اما در مجلس یازدهم مجدداً مطرح شد.
 
عارف تاکید کرد: وضعیت مشارکت مردم نگران کننده است و امیدوارم با تلاشی که همه انجام می‌دهند سرمایه اجتماعی بازگردد. وضع موجود نتیجه عملکرد همه مسئولین در ۴۰ سال گذشته است و باید این نکته را بپذیریم. اگر من به جای رییس جمهور بودم از عبارت «بانیان وضع موجود» استفاده نمی‌کردم.

حتما باید در انتخابات شرکت کنیم

عارف در پاسخ به این سوال که «آیا برای انتخابات مجلس دوازدهم برنامه‌ای دارید؟» عنوان کرد: طرح این مسئله که آیا اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند یا خیر، یک سوال انحرافی است، ما یک جریان سیاسی در داخل نظام هستیم و حتما باید در انتخابات شرکت کنیم هر چند از نهاد‌های نظارتی گلایه‌های جدی داریم، اما انقدر ظرفیت این جریان و مردم بالاست که اگر قشر نخبه کشور با اصلاح طلبان نیایند جذب اصولگرا‌ها هم نمی‌شوند.
 
وی ادامه داد: نظام باید قدر این جریان اصلاحات را بداند، زیرا آرائی که اصولگرایان نمی‌توانند جذب کنند، اصلاح‌طلبان جذب می‌کنند، آرایی که به انتخابات و به نظام مشروعیت سیاسی می‌دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: