رئیس کمیته ملی المپیک در نشست مجلس دانش‌آموزی

مدرسه نقطه شروع هر نوع گفت‌وگوی ملی است

رئیس کمیته ملی المپیک مدرسه را نقطه شروع هر نوع گفت‌وگوی ملی دانست و تاکید کرد اگر گفت‌وگو در مدارس محقق نشود، نمی‌شود گفت‌و‌گو را در جامعه آغاز کرد.

کد خبر: ۱۲۳۴۶
۱۷:۰۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷
دیدارنیوز - سیدرضا صالحی امیری در دومین روز از نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی که در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد به حضور خود در سه دوره مجلس دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: «اگر قرار است در آینده جامعه‌ای توسعه‌یافته و خالی از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم امروز باید به دانش‌آموزان توجه کنیم.»

او مجلس دانش‌آموزی را پرچمدار گفت‌وگوی ملی دانست و افزود: «برای هر نوع گفت‌وگو در سطح ملی باید از مدارس شروع کنیم.»

صالحی امیری ادامه داد: «جامعه برای بازگشت به قله‌های توسعه و پیشرفت نیازمند آغاز گفت‌وگو است. گفت‌و‌گو بین دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و خانواده‌ها و نهایتا در سطح ملی بین دانش‌آموز با معلم، بین دانش‌آموز با خانواده و معلم با جامعه است. نقطه آغاز این گفت‌و‌گو در مدرسه و در سطوح مختلف شکل می‌گیرد. اگر این مورد محقق نشود، نمی‌شود گفت‌و‌گو را در جامعه را آغاز کرد.»

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد در دهه‌های اخیر گفت‌وگو در بین خانواده‌ها کاهش یافته و به کمتر از ۲۰ دقیقه رسیده است. پذیرش نقد پویایی و شکوفایی در جامعه ناشی از گفت‌وگو خواهد بود و فضایل اخلاقی را در جامعه ایجاد می‌کند.»

صالحی امیری عامل اصلی تعامل را گفت‌وگوی فرهنگی و عامل اصلی تخاصم در جامعه را فرهنگ دانست.

او به تنوع قومی در ایران اشاره کرد و افزود: «در کشور شش هزار گویش داریم اما با وحدت و یکدلی در کنار هم زندگی می‌کنیم. زمینه اشاعه گفت‌و‌گو برای وفاق ملی، گفت‌وگوی فرهنگی و ارتباط با سایر حوزه‌هاست. گفت‌و‌گو باید با احترام به اصل عقاید دیگران منجر شود زیرا گفت‌وگو کلید قفل درهای بسته است. امروز بهترین روش تعامل با جهان گفت‌وگو است و چون گفت‌وگو در داخل جامعه نهادینه نشده است، باید در مدرسه آغاز شود.»

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: «برجام با وجود مشکلات پیش‌آمده بازهم یک گفت‌وگوی ارزشمند است. در صورتی می‌شود نشاط اجتماعی را پررنگ کرد که میزان تحمل دیگران افزایش یابد. رهبری بارها بر آزاد‌اندیشی تاکید کردند و گفت‌وگو را راه‌حل آزاد‌اندیشی دانستند. این در حالی است که ما اکنون با زیست فرهنگی فاصله گرفتیم و شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم.»

او نقطه آغاز زیست فرهنگی را از آموزش و پرورش خواند و گفت: «گفت‌و‌گو باید بر‌اساس فهم دیگران و شنیدن نیز هست و باید به مشارکت منجر شود. گفت‌و‌گو باید عادلانه باشد و برتری‌جویی در آن وجود نداشته باشد. گفت‌و‌گو برای اثبات خود و محکوم کردن دیگران نیست، پذیرش تنوع فرهنگی و پایبند به فضایل اخلاقی، کاهش‌دهنده شکاف فرهنگی است و بنابراین نقطه آغاز گفت‌وگو با پرچم‌داری مجلس دانش‌آموزی آغاز می‌شود.»


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: