استمرار آلودگی هوا در تهران؛ قصه پر غصه، بدون پایان خوش

آلودگی هوا بیشتر می‌شود، کمیته اضطراری بررسی وضعیت آلودگی هوا برگزار می‌شود، دستورالعمل‌های تکراری صادر می‌شود و هزاران می‌شود دیگر که کمکی به بهبودی هوای تهران نمی‌کند.

کد خبر: ۱۱۷۴۸۶
۰۸:۳۹ - ۰۹ دی ۱۴۰۰

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: هر چند اعلام وضعیت شاخص‌های آلودگی هوا در تهران و سایر شهر‌های بزرگ که با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند، حرف و خبر جدیدی نیست، اما تدوام این شرایط آسیب‌های زیادی را برای مردم به همراه دارد، آسیب‌هایی که شاید در لحظه و یک روز خودش را نشان ندهد؛ اثرات مخرب آلودگی هوا روی جسم و روح انسان ممکن است سال‌ها بعد خود را به شکل بیماری‌های جسمی نادر نشان دهد موضوعی که بسیاری از پزشکان روی آن صحه می‌گذارند.

از هفته‌های پیش وقتی سازمان هواشناسی نوید روز‌های برفی و بارانی در اکثر شهر‌های کشور را داد، خیلی‌ها خوشحال بودند که از میزان روز‌های آلودگی هوا کم خواهد شد، اما این اتفاق خوش تنها برای چند روز و حتی چند ساعت دوام داشت و دوباره همه چیز به نقطه ابتدایی برگشت؛ یعنی تجربه شاخص‌های بالای ۱۵۰ و طبق دستورالعمل‌های موجود در شهرداری و محیط زیست شهر‌هایی که شاخص آلودگی شان به بالای ۱۵۰ برسد در قدم اول باید همه مراکز دولتی و آموزشی تعطیل شود و در شرایط بحرانی‌تر شهر تخلیه.

اما اتخاذ چنین تصمیمی و اجرای آن اصلا کار ساده و راحتی نیست و بعضا ممکن است حوادثی را به وجود آورد که جبران آن امکان پذیر نباشد از این رو در روز‌هایی که خبری از برف و باران و حتی باد نیست که پتوی آلودگی را از سر شهر بردارد، کمیته‌ی اضطرار آلودگی هوا در استانداری تشکیل و باید و نباید‌هایی وضع می‌شود که در نهایت قفلی از آلودگی هوای تهران باز نمی‌کند.


بیشتر بخوانید: ۲۳ دستگاه اجرایی که مسئول جان مردم تهرانند!



تعطیلی تا شنبه با نظارت جدی

روز چهارشنبه وقتی مسوولان استانداری دیدند که شاخص آلودگی هوا در اکثر مناطق شهر تهران از حد مجاز خیلی بالاتر رفته و ارسال پیامک از سوی سازمان کنترل ترافیک برای مردم و اعلام هشدار‌های متعدد کارساز نیست تصمیم گرفتتند، کمیته اضطراری تشکیل دهد و تصمیم‌های جدید اتخاذ کند.

در همان ابتدای جلسه مشخص شد که در ۲۵۸ روز گذشته نسبت به سال قبل شرایط بحرانی تری نداریم به شکلی که در این ۲۵۸ روز گذشته دو روز هوای پاک داشته ایم. در سال ۱۳۹۹ تعداد روز‌های با هوای پاک ۱۵ روز بود! یعنی اینکه کاهش تعداد روز‌های هوای پاک از ۱۵ روز به ۲ روز خیلی برای مسوولان کمیته بررسی آلودگی هوا موضوع با اهمیتی نیست به همیت دلیل در ادامه به این روند مقایسه‌ای ادامه دادند و گفتند در سال ۱۴۰۰ ما ۵۳ روز هوای ناسالم داشته ایم که این رقم برای سال گذشته ۶۰ روز بود؛ لذا شرایط نسبت به سال گذشته از منظر شرکت کندگان در جلسه خیلی حاد نبود!

غلامحسین آرام، معاون عمرانی فرمانداری تهران که در این جلسه حضور داشت روی این موضوع تاکید کرد که در دی ماه و فصل سرما شرایط مشابه را شاهد هستیم و در قانون برای این شرایط تعاریفی وجود دارد تا مطابق آن تصمیماتی اتخاذ شود. بی تردید در این راستا باید کنترل ترافیک در مواقع خاص از روز‌های قبل مد نظر قرار گیرد. هنگامی که شاخص بالا می‌رود باید محدودیت‌های ترافیکی اعمال شود.

خوشبختانه او در ادامه صحبت هایش مشکلات آلودگی هوا را گردن ابر و ماه و خورشید نینداخت و گفت: نباید شرایط موجود را به گردن بازگشایی مدارس بیندازیم این در حالیست که بازگشایی مدارس هنوز به صورت صددرصدی انجام نشده است؛ البته این منطق او خیلی ادامه دارد نبود، زیرا بلافاصله بعد از موضوع بازگشایی مدارس به سراغ موتور سواران رفت و تاکیدکرد: باید فکری به حال موتورسیکلت‌های تهران کرد همچنین خودرو‌های سنگین گازسوز باید مورد توجه قرار گیرند چرا که تنها در حوزه انتقال نخاله در تهران حدود ۵۰ هزار مترمکعب روزانه با ۷۰۰۰ کامیون مستهلک جابه جا می‌شود.

روز سه شنبه هم استاندار تهران روی موضوع آلودگی هوا و رفع این معضل تاکید کرد بود و در قدم اول به سراغ کارخانه‌های اطراف تهران رفت و ضمن تاکید بر اهتمام تمام کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی و اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از انتشار آلاینده ها، اظهار داشت: با واحد‌های تولیدی و کارخانه‌هایی که نسبت به کنترل خروجی‌ها، اقدام موثری نداشته باشند مطابق قانون برخورد می‌شود.


بیشتر بخوانید: تغییرات اقلیمی، باران‌های اسیدی و تخریب انسانی بلای جان تخت جمشید


برخورد‌ها و مصوبات بی نتیجه 

بحران آلودگی هوا مربوط به امروز و دیروز و امسال و سال گذشته نیست؛ این معضل سالهاست پای خود را روی گلوی مردم کلان شهر‌ها به ویژه تهران گذاشته است و تا به امروز از ده‌ها دستگاه متولی بهبود این شرایط حتی یک دستگاه هم نتوانسته به درستی مسئولیت خود را در این زمینه انجام دهد و تا زمانیکه قانون لایحه هوای پاک از سوی دستگاه‌های متولی با در نظر گرفتن همه ضوابط مصوب اجرا نشود هیچ وقت معضل آلودگی هوا نه در تهران و نه در هیچ کلان شهر دیگری حل نخواهد شد و برگزاری جلسات تکراری و مصوبات بی فایده مرحمی روی زخم مردم آسیب دیده نمی‌گذارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: