کیوی‌های صادراتی برگشت خوردند؛ «کود داوینچی» در سفره مردم!

کیوی‌های ایرانی از سوی کشور‌های امارات و هند برگردانده شدند یکی به دلیل داشتن هورمون دیگری به دلیل نداشتن گواهی قرنطینه، اما در نهایت "داوینچی" و "شپشک سفید" مقصر شناخته شدند.

کد خبر: ۱۱۶۳۲۳
۰۸:۱۰ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: در حالی که محموله‌های برگشتی کیوی از هند و امارات در هفته‌های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است و صحبت از وجود نیترات و سمومی در این میوه‌ها شده است که آسیب‌های زیادی را به بدن انسان وارد می‌کند و موجب بروز بیماری‌هایی گوارشی و حتی سرطان می‌شود، اما سیدرضا نورانی، رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی برگشت خوردن کیوی صادراتی ایران از هند، را به استفاده باغداران از هورمون "داوینچی" در دو سه ساله گذشته مرتبط می‌داند و می‌گوید: اثرات آن هورمون‌ها که برای از بین بردن شپشک سفید استفاده شده بود هنوز در کیوی‌ها موجود است.

اما به نظر می‌رسد ماجرا این طور نبوده و یکی از اعضای انجمن تولید کنندگان کیوی در گیلان اعلام کرد که هورمون "داوینچی" که از ترکیه به طور قاچاق وارد شده باعث درشت شدن کیوی شده و دوام ماندگاری کیوی در سردخانه را کاهش داده و احتمال دارد باقیمانده آن در کیوی مشکلی ایجاد کند؛ اگر این موضوع صحت داشته باشد نشان می‌دهد که سازمان غذا و دارو و استاندارد ایران روی این موضوع مهم نظارت جدی نداشته اند.


بیشتر بخوانید: نگهداری حیوانات خانگی؛ خلاء‌های قانونی، آزادی‌های فردی و مناقشه اجتماعی



داوینچی چند؟

طبق آخرین آمار داوینچی به صورت لیتری و به میزان دو و نیم میلیون تومان از سوی کشور ترکیه به باغداران فروخته می‌شود و بعد از سازمان غذا و دارو و استاندارد معلوم است که وزارت جهاد کشاورزی هم در این مثلث نظارتی جایی نداشته و همین فقدان نظارت قانونی از سوی این نهاد سبب شده که به وجهه صادرات ایران خدشه وارد شود و نکته مهمتر اینکه سازمان غذا و دارو و استاندارد هم در قبال این که محصولات صادراتی سالم و بدون باقی مانده دارویی به کشور مقصد برسد مسئولیت دارند.

تحقیقات بیشتر نشان داد که پش از اینکه سازمان غذا و دارو و استاندارد روی سالم بودن محصولات کشاورزی صادراتی نظر دهند این سازمان حفظ نباتات است که باید درباره بیماری و آفت محصولات اعلام نظر و گواهی صادر کند یعنی چرخه این کار این طور است که سازمان مذکور پس گواهی صادر شده را به سازمان غذا و دارو استاندارد می‌دهد تا این دو سازمان سلامت آن را آنالیز کنند.

موز‌های هند را پس می‌دهیم!

گویا کشور هند مدتهاست که روی واردات مواد غذایی و محصولات باغداری سختگیری زیادی دارد و صادرکنندگان میوه درخواست گواهی غیر تراریخته (Non GMO) کرده که وزارت جهاد کشاورزی مکلف به صدور گواهی برای کشور هند است؛ اما رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نظر دیگری دارد و با بیان اینکه هند یکی از مشتری‌های عمده سیب و کیوی ایران است، می‌افزاید: وزارت جهاد‌کشاورزی باید پروتکل‌هایی با آن‌ها امضا کند که هر دو طرف نه فقط ایران سلامت محصولات خود را در نظر بگیرند و در زمینه برگشت دادن این محصولات هم به هند اخطار دهد.

البته او پا را از این نحوه اعتراض هم فراتر می‌گذارد و می‌گوید: موز‌هایی که از کشور هند وارد می‌شود باید از زیر ذره بین سازمان حفظ نباتات قرار گیرد، زیرا موز‌هایی که از هند وارد می‌شود به دور از آلودگی نیست و اگر دولت هند بخواهد چنین رفتار‌هایی درباره محصولات صادراتی ما داشته باشد ایران نیز باید اقدام متقابل داشته باشد!


بیشتر بخوانید: دارو‌های کمیاب، ارز ۴۲۰۰ تومانی و قصه رئیسی و عین‌الهی!


برگشت بار از امارات بخاطر نداشتن گواهی قرنطینه...

تنها چند روز بعد از واکنش هندی‌ها به محصولات کشاورزی ایران و برگرداندن بار کیوی به ایران این بار نوبت اماراتی‌ها شد که بار ۲۰ تنی کیوی را به دلیل نداشتن گواهی قرنظینه برگردانند.

منصوری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در توضیح بیشتر این اتفاق اینگونه توضیح می‌دهد که گواهی و مجوز بهداشت محموله برگشتی کیوی از کشور هند در بندرعباس صادر شده است و حالا درباره علت برگشت محصول منتظر اعلام نظر سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی هستیم.


ایرانی‌ها در برابر مرگ مقاوم شدند!

"مسوولان وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی موظف هستند روی روند تولید مواد غذایی و میوه‌ها نظارت جدی داشته باشند"؛ این جمله را سوسن پارسا استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با دیدار مطرح می‌کند و با اشاره موضوع بازگشت کیوی‌ها از هند و امارات اشاره می‌گوید: مسوولان وقتی می‌دانند این ماده غذایی تمام شرایط یک غذای سالم را ندارد و معلوم نیست چگونه نگهداری شده و چه به آن زدند و حالا هم که به کشور برگشت خورده معلوم نیست چه تصمیمی برای کیوی‌ها گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه معنای لغوی غذا و تغذیه با هم فرق دارد، می‌افزاید: متاسفانه هم غذا‌ها و هم تغذیه ایرانی‌ها مشکل دارد، میوه‌ها آفت زده و غذا‌ها سم دارند و و این‌ها نباید سر سفره مردم باشند، زیرا مریضی‌های در بزرگسالان، اسهال و مشکلات مختلف در کودکان و در نهایت مرگ حاصل این بی توجهی‌ها می‌شود.

او با انتقاد از اینکه چرا دولت موارد اینچنینی را جدی نمی‌گیرد و نظارتی روی آن ندارد از مردم خواست برای مقابله با چنین موضوعاتی مثلا تا یک ماه ت کیوی نخرند و حتی در سایر موارد هم باید همچین روشی را در پیش بگیریم تا شاید دولت مجبور شود محصولات مضر را دور بریزد، اما متاسفانه مردم این کار را نمی‌کنند.

این استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به شرایط کنونی کشور می گوید: متاسفانه این روزها مردم میوه را کم کم از سبد غذایی خود حذف می کنند و این یعنی بدترین اتفاق زیرا یکی از بهترین مواد مغذی در میوه است و حذف آن مشکلات زیادی را برای سیستم ایمنی بدن ایجاد می کند.

به عقیده پارسا؛ مسوولان وزارت بهداشت باید پاسخگو این شرایط باشند، و مسئولان مربوطه هیچ وقت فکر کرده است که مصرف چنین میوه هایی تا چه اندازه می‌تواند باعث مشکلات شود به خصوص الان که همه سیستم‌های ایمنی بدن انسان ها بخاطر کرونا هم برای کسانی که واکسن زدند هم کسانی که واکسن نزدند، با اختلال جدی روبرو است.

او تاکید می کند: وجود سم در میوه باعث اختلالات دستگاه گوارش می شود و از سوی دیگر ممکن است به خاطر استفاده از سم  فسفر میوه ها بالاتر باشد و همین مساله باعث سرطان می‌شود؛ هر چند که مردم ایران به دلیل مصرف سرب، سم و آفت بدنشان مقاوم و ضد سرطان شده و در برابر مردن مقاومت می کنند!

پارسا معتقد است: غذا یک زنجیره برای نگهداری خودش دارد که اصل آن درخت و کود آن است اما در ایران هیچ کس به این پارامترها اهمیت نمی دهد و در نهایت کاری از دست ما بر نمی آید و فقط باید بشینیم و غصه بخوریم و از خدا طلب مدد کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: