پارک‌های علم و فناوری چگونه ثروت خلق می‌کنند؟

پارک‌های علم و فناوری (STPs) با حمایت همه جانبه از کارآفرینان و استارتاپ‌ها، مسیر تجاری سازی و خلق ثروت را در اقصی نقاط دنیا تسهیل می‌کنند و از طریق این پارک‌ها، امکان تبدیل ایده‌های نوین به فعالیت تجاری فراهم می‌شود.

کد خبر: ۱۱۵۸۱۱
۱۹:۲۸ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰

دیدارنیوز خوزستان:منشاء پیدایش پارک های علم و فناوری (STP) به سال ۱۹۵۰ در سیلیکون ولی آمریکا بر می گردد که در نزدیکی دانشگاه استنفورد بنا شد. پس از آن، بسیاری از کشورها برای توسعه و رونق اقتصاد کارآفرینی در منطقه، تقویت صنایع های - تِک (high-tech) و تسریع ارتباطات صنعت و دانشگاه، حمایت از شرکت های فناوری محور جدید التاسیس (NTBFs) و اسپین آف های دانشگاهی (شرکت های مشترک علمی فناوری با تولید محصولات مشترک) یا دانش بنیان ها به تاسیس این پارک ها روی آوردند.

گرچه سال ها از فعالیت این پارک ها می گذرد، اما همچنان تعریف و ادبیات واحد و همچنین اِجماعی بر کارکرد پارک های علم و فناوری وجود ندارد.

اغلب این پارک ها که در نزدیکی مراکز علمی و دانشگاهی بنا می شوند، مجموعه ای از فضای اداری، لابراتوارهای مجهز و دفاتر کار و سالن های همایش هستند که برای حمایت از تحقیق و توسعه در علم و فناوری های روز دنیا و تجاری سازی ایده های نوین راه اندازی شده اند.

ایده و هدف اصلی راه اندازی این پارک ها، تسهیل رشد استارتاپ ها، هموارسازی مسیر پیشرفت کارآفرینان و کسب و کارها در زمینه فناوری اطلاعات (IT)، هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشینی (ML)، اینترنت اشیا (IoT)، بیوتکنولوژی، واقعیت مجازی، رباتیک و در نهایت تجاری سازی کسب و کارها است.

ترکیب تخصص های مراکز دانشگاهی، شرکت های فناوری محور، کارآفرینان خلاق و استارتاپ ها، موجب غِنای فضای به اشتراک گذاری اطلاعات و نوآوری مشارکتی در جهت تجاری سازی و خلق ثروت می شود.

شبکه جهانی پارک های علم و فناوری (IASP)

IASP؛ شبکه جهانی پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری است. IASP؛ سازمان غیردولتی مستقل است که در سال ۱۹۸۴ میلادی (۱۳۶۲) تاسیس شد. این سازمان با ۳۵۰ عضو در ۷۴ کشور دنیا فعالیت دارد و بیش از ۱۱۵ شرکت پارک علم و فناوری بزرگ را در جمع اعضای خود دارد.

تیم مدیریتی این شبکه از مهارت چندزبانگی برخوردارند که برخی از آنان به ۴ زبان مسلط هستند. این ویژگی خارق العاده نشان می دهد این شبکه قادر است به کارآفرینان در هر کشوری، خدمات کسب و کار و مشاوره تخصصی ارائه دهد.

IASP؛ جایگاه مشاوره کارآفرینی و کسب و کار در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC) دارد و تاکنون بیش از ۸۱۱ رویداد منطقه ای با موضوع کارآفرینی در نقاط مختلف دنیا برگزار کرده است.

این سازمان دو دفتر مرکزی در مالاگای اسپانیا و پکن دارد. اما اعضای اتاق فکر و گروه مشورتی متخصصان این سازمان را افرادی با ملیت های مختلف از تمام قاره ها و مناطق دنیا تشکیل می دهند که با شناخت قابلیت ها و موانع حوزه کارآفرینی و نوآوری و مطالعات میدانی منطقه ای به این سازمان، کمک و مشاوره تخصصی می دهند.

شعار اتحادیه این است: ماهیت بین المللی شبکه جهانی نوآوری برای اعضا و متحدان ما، یک دارایی ارزشمند است.

سی و نهمین کنفرانس جهانی شبکه پارک های علم و نوآوری (IASP) درباره نقش اکوسیستم نوآوری در حوزه تحولات دیجیتال در سال ۲۰۲۲ با هدف هدایت مسیر رشد، بین المللی سازی و کارآمدی جهانی پارک های علم و فناوری در سویل اسپانیا انجام خوهد شد.

این کنفرانس ها هر ساله با هدف ایجاد ارتباط بیشتر با سایر پارک های علم و فناوری و سایر حوزه های کارآفرینی و نوآوری در اقصی نقاط دنیا، تقویت فرصت های جدید کسب و کار، افزایش رؤیت پذیری پارک ها و ایجاد ارتباط با شرکت ها و موسسات بین المللی، جذب نخبگان کارآفرینی، جذب سرمایه گذاری هدفمند برای حوزه های نوین و ناشناخته فناوری و کمک به ایجاد پارک های جدید در سایر کشورهای دنیا برگزار می شود.

در حال حاضر، پارک ترایَنگل ریسرچ (RTP) در آمریکا، بزرگترین پارک علم و فناوری (STP) دنیا است که در سال ۱۹۵۹ میلادی در نزدیکی سه دانشگاه بزرگ این کشور راه اندازی شد.

در این مجموعه اخبار، به موضوع بزرگترین و مهم ترین پارک های علم و فناوری خواهیم پرداخت.



برچسب ها: علم و فناوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: