از میانه آتش (۱۰)

تنش عربستان و لبنان؛ شاهزاده هیستریک دوباره بیروت را نشانه رفته است!

اظهارات یک عضو دولت لبنان به خشم همیشه جنون‌آمیز محمد بن سلمان دامن زده است. شاهزاده هیستریک دوباره بیروت را نشانه رفته و به سبک خود واکنش نشان داده است!

کد خبر: ۱۱۳۱۰۴
۱۶:۳۷ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰

دیدارنیوز _ مریم رنگی طهرانی*: هنوز زمان زیادی از تشکیل کابینه لبنان نگذشته است که اظهار نظر یکی از اعضای کابینه دردسر و جنجال برای این کشور بحران زده به وجود آورده است. سخنان جرج گابریل قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی کابینه نجیب میقاتی واکنش تند عربستان و متحدانش را به همراه داشته است.

به طوریکه عربستان در روز جمعه به سفیر لبنان اعلام کرد که ظرف ٤٨ ساعت خاک کشور عربستان سعودی را ترک کند و سفیر خود را هم از لبنان فراخواند. امارات و کویت هم به دنبال عربستان واکنش‌های تند دیپلماتیکی نشان داده‌اند. همچنین در این شرایط بد اقتصادی لبنان، عربستان واردات میوه وسبزیجات را از این کشور متوقف کرده است.

این در حالی است که لبنان در شرایط بد اقتصادی به کمک کشور‌های منطقه امید فراوانی بسته است. لبنان امروز بیش از هرموقع نیاز به همکاری کشور‌های منطقه وجهان دارد. هرگونه تنش در روابط با هر کشوری بحرانی تازه را برای این کشور ایجاد می‌کند. در این دو سال اخیر لبنان مقروض به بانک جهانی و موسسات مالی جهانی است و در زمینه سوخت و تامین برق با مشکلات فراوانی روبرو شده است و کشور در وضعیتی نزدیک به فروپاشی اقتصادی و اجتماعی قرار دارد.

روشن نیست که تبعات حرف‌‎های عضو کابینه تا کجا پیش خواهد رفت و داستان جدید در روابط لبنان و عربستان به چه سرانجامی خواهد رسید.

قرداحی کیست و چه گفته است؟

جورج قرداحی ٧١ ساله دانش اموخته علوم سیاسی وحقوق از مجریان وخبرنگار با سابقه در لبنان و از حزب مسیحی مارادا در کابینه جدید لبنان عضو است.

چند روز پیش ویدئویی از قرداحی در مورد عربستان وامارات متحده عربی بازنشر شد. در این ویدئو او جنگ یمن را تجاوزگری عربستان وامارات خواند. در بخشی از این برنامه جورج قرداحی گفت: جنگ در یمن پوچ است؛ و باید هرچه زودتر متوقف شود!

با انتشار این اظهارات عربستان سعودی و متحدانش واکنش بسیار تندی نشان دادند. این واکنش بسیار تند عربستان نگرانی زیادی را برای ده‌ها هزار اتباع لبنانی شاغل در عربستان بوجود آورده است. با وجود اعلام عربستان که این مسئله وضعیت اتباع شاغل وخانواده اشان را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد؛ اما سرنوشت ان‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

نجیب میقاتی نخست وزیر جدید که به تازگی کابینه لبنان راتشکیل داد. در قبال رفتار عربستان اظهار تاسف کرد و از دولت عربستان خواست که در تصمیم خود بازنگری نماید. میقاتی گفت که دولت او از هرچه که به روابط برادری عمیق با عربستان لطمه بزند، قاطعانه پرهیز می‌کند.

میقاتی حرف‌های قرداحی را بیانگر نظرات دولت لبنان ندانست و اشاره کرد: این ویدئو به ماه‌ها قبل (٥ماه) از انتصاب او در دولت مربوط می‌شود. همچنین او با میشل عون رییس جمهور لبنان در این خصوص و بحران جدید لبنان گفتگو کرد.

با وجود تنش‌ها قرداحی در کنفرانس خبری هفته گذشته در بیروت درباره ویدئو هیچ اظهار پشیمانی نکرد؛ و حتی در این کنفرانس بیان کرد: ما در لبنان نباید مورد باج گیری ازسوی هیچ کس، چه کشور خاص، سفیران و یا فردی خاص قراربگیریم.

بیش از هرچیز باید بدانیم جورج گابریل قرداحی عضو حزب مسیحی مارادا و از متحدین نزدیک شیعیان حزب الله است و از همین رو می‌توان دلیل واکنش تند عربستان به اظهارات او را حدس زد.

عربستان و لبنان؛ یک داستان پر تنش!

عربستان سعودی همواره نفوذی گسترده لبنان و به خصوص در میان سیاستمداران سنی مذهب این کشور داشته است. این نفوذ البته همواره مسالمت آمیز نبوده و ماجرای عجیب سال ٢٠١٧ که هنوز زوایای آن پنهان مانده شاهدی بر این مدعا است. اتفاق عجیبی که به سفر ناگهانی سعد حریری به لبنان، استعفای او در آن جا و ادعای گروگانگیری او توسط بن سلمان باز می‌گردد. ابعاد این ماجرا هنوز روشن نیست، اما هر چه که هست سعد حریری و سایر سیاستمداران لبنانی ترجیح می‌دهند که در مورد آن اتفاق چندان صحبت نکنند.

لبنان یکی از نخستین آوردگاه‌های میان ایران و عربستان است. بافت چند مذهبی این کشور زمینه را برای تنشی دائمی بین ایران و عربستان و گروه‌های نزدیک به آن‌ها در لبنان ایجاد کرده است. عربستان همیشه مناقشه پایان ناپذیری با حزب الله لبنان دارد. این کشور اتهاماتی را به حزب الله و حوثی‌های یمن می‌زند. از منظر سعودی‌ها حزب الله و ایران از حامیان اصلی حوثی‌ها در یمن هستند.


بیشتر بخوانید: میقاتی و نخست وزیری لبنان؛ دامادِ موقتِ عروس تارهای عنکبوت!


تنش بین دو قدرت منطقه‌ای ایران وعربستان در لبنان به گذشته بر می‌گردد. اهمیت لبنان برای ایران و آن چیزی که محور مقاومت نامیده می‌شود بیش از هر چیز به خاطر نزدیکی جغرافیایی لبنان به اسراییل است. این نزدیکی و اهمیت همواره تاثیر بسیاری در پیچیده شدن مسائل لبنان ومنطقه داشته است. اختلاف عربستان با حزب الله هم بسیار عمیق است. به طوری که عربستان از جمله کشور‌های حاشیه خلیج فارس بود که حزب الله را تحریم کرد. این در گیری با حزب الله و دخالت مستقیم عربستان در امور داخلی سیاست کشور بحران زده لبنان را پیش از پیش متشنج کرده است.

شورای همکاری خلیج فارس؛ متحدان همیشگی عربستان

این شورا با هدف اقتصادی، اجتماعی و نظامی در سال١٩٨١ با شش کشور حوزه خلیج فارس مبتنی بر عربی بودن تشکیل شد. کشور‌های عضو این شورای همکاری شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، عمان و کویت است.

با وجود اختلاف بین عربستان و قطر، این شورا هنوز به صورت کامل زیر نفوذ عربستان سعودی است. به طوریکه پس از بازنشر صحبت‌های قرداحی و واکنش عربستان این کشور‌ها هم اعلام کردند که بزودی سفرای خود را از لبنان فراخوانده و سفیران لبنانی باید خا ک این کشور‌ها را ترک کنند.

این واکنش شورای همکاری خلیج فارس ازبخشی از کشور‌های عرب برای لبنان تبعات شدید را به همراه خواهد داشت. وسطح تنش را افزایش میدهد.

سرانجام این گسست دیپلماتیک...

گسست دیپلماتیک در لبنان با کشور‌های منطقه در هنگامه نجات اقتصاد بیمار لبنان مشکل بزرگی به شمار می‌رود. میقاتی تلاش می‌کند مسائل لبنان را با کمک آن چه برادران عرب خود می‌خوند حل کند و به شکلی توجه این کشور‌ها را به لبنان جلب کند.

در شرایط سکوت اروپا و به طور ویژه فرانسه در امور لبنان، عدم توجه به لبنان می‌تواند به یک بحران جدید در منطقه تبدیل شود. قطع روابط دیپلماتیک کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس با لبنان و ممنوعیت واردات توسط عربستان بر مشکلات اقتصادی لبنان می‌افزاید و این کشور را هرچه بیشتر در تنگنای عمیق بحران‌های مالی قرار می‌دهد.

محمد بن سلمان؛ شاهزاده واکنش‌های هیستریک!

محمد بن سلمان حاکم واقعی عربستان است. ولیعهدی که سایه بر زندگی شاه این کشور و البته کل عربستان سعودی و حتی منطقه انداخته است.

شاهزاده‌ای بلندپرواز و جاه‌طلب و بیرحم. مردی که برای رسیدن به قدرت چندین پسرعمویش را کشت تا عربستان سعودی به ناگهان به عربستان سلمانی مبدل شود.

او در سیاست خارجی حد و مرزی برای اعمال قدرت قائل نیست و اهل واکنش‌های تند و تیز است. از جنگ یمن گرفته تا به گروگان گرفتن سعد حریری و تکه تکه کردن جمال خاشقچی و قطع رابطه با ایران همه و همه نشان از واکنش‌های هیستریک بن سلمان دارند.

شاهزاده هیستریک حالا دوباره بیروت را نشانه گرفته است!

*کارشناس مطالعات منطقه‌ای

برچسب ها: از میانه آتش
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
الهام صادقی
|
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
عالی بود ممنون