ممنوعیت اجرای احداث نمای رومی در قزوین

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی قزوین نظارت جدی در ممنوعیت اجرای احداث نمای رومی در بنا‌های ساختمانی را الزامی دانست و گفت: ممنوعیت اجرای نما رومی در ۱۳ دی ماه ۹۶ به تصویب کمیسیون ماده ۵ و سرانجام در۱۲ اسفند همان سال به تایید شورای فنی استان رسیده است.

کد خبر: ۱۰۸۲۶۴
۱۶:۲۶ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ لیدا معروفی اظهار داشت: مصوبه ممنوعیت اجرای احداث نمای ساختماعی موسوم به نمای رومی هم اکنون توسط شهرداری و نظام مهندسی ساختمان با همکاری ناظران سازه و معماری مورد تاکید قرار گرفته است.

این مسوول، معماری را یکی از ارکان هویتی و فرهنگی هر منطقه از کشور دانست و افزود: الگوی معماری ساختمان‌ها باید براساس آموزه‌ها و مبانی نظری معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی باشد.

وی اضافه کرد: معماری در کشور ما منحصر به فرد بوده و دارای شاخصه‌هایی از جمله پیوند فضا‌های باز و بسته، حیاط‌های شاخص و طراحی ویژه، فضا‌های نیمه باز و ارتباط فضایی آن، نظم و آراستگی، وقار و اعتدال، صراحت و سلامت، تنوع و هماهنگی، نقش و رنگ و در نهایت متناسب با اقلیم و فرهنگ و شرایط جغرافیایی هر منطقه از کشور است.

معروفی، بهره مندی از الگو‌های بومی هر منطقه در طراحی و ساخت نما‌های شهری را دارای مزایای بسیاری دانست و تاکید کرد: این مساله می‌تواند در راستای بهبود سطح کیفی فضا‌های شهری، ایجاد حس تعلق و خاطره انگیزی در بین آحاد جامعه، ایجاد منظر شهری هماهنگ و در عین حال سرزنده، تامین شرایط پایدار در معماری منطقه، صرفه جویی در مصرف انرژی، ترویج و ارج نهادن به خمیر مایه‌های سنتی کشور، ایمنی در استفاده بهره برداران از ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی و بهره گیری از نیروی کار و مصالح محلی و ... بسیار حایز اهمیت باشد.

این مسوول خاطرنشان کرد: در چند دهه اخیر و در راستای رواج نمای کلاسیک و تجملاتی، سازندگان به طراحی و اجرا نما‌های پیچیده با جزییات زیاد، تجملاتی، لوکس و با کاربرد کامل سنگ روی آوردند که بررسی‌ها حاکی از آن است که نما‌های رواج یافته این چنینی و با سبک و سیاق فوق، شاید الهام گرفته از سبک معماری کلاسیک در روم باستان باشد.

وی با بیان اینکه معماری ایرانی – اسلامی به تجربه تکامل یافته‌ای دست پیدا کرده و برای سازگاری با اقلیم و ویژگی‌های زیستی – فرهنگی طراحی شده است، تصریح کرد: در صورتی که نمای موسوم به رومی علاوه بر فقدان معماری اصیل، از روح طراحی و معماری بومی و سازگار با هویت کشورمان نیز تهی است و ما را درگیر نوعی سردرگمی کرده و موجب ناسازگاری با اقلیم و شرایط جغرافیایی، نقص هویت تاریخی و فرهنگ ایرانی، مشکلات سازه و ایمنی شده و اثرات مخرب زیست به همراه داشته است.

این مسوول حوزه شهرسازی یادآور شد: نمای رومی به ساختمان‌هایی با نمای سنگی که در آن از مفاهیم معماری رومی مثل سنتوری، گنبد‌های سنگی، سرستون‌های رومی و مجسمه که عموما از سنگ‌های شمش استفاده می‌شود، که مطابق با فرهنگ بومی این دیار نیست و باعث ایجاد اغتشاش بصری در فضای شهری نیز می‌شود.

به گفته وی، در این نما‌های سنگی حجیم، وزن مصالح (غالبا سنگ) در طراحی و محاسبه سازه اعمال نشده و عموما اتصال مناسب سازه به نمای ساختمان (اتصال توسط صفحات رول بولت شده به سازه) نمی‌گردد بنابراین ساختمان ساخته شده با این مشخصات دارای امنیت لازم نیز نیست.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی قزوین اضافه کرد: با اخذ مجوز‌های یاد شده و اهتمام ویژه شهردای و نظارت ناظران و دست اندرکاران امر امیدواریم گام‌های بیشتر و موثری در خصوص ساماندهی و ارتقای سطح کیفی سیما و منظر شهری، ترویج الگو‌های معماری بومی و محلی هم راستا با ارکان هویتی معماری ایرانی برداریم.

برچسب ها: قیمت مسکن
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: