کالا‌هایی که رکورد تورم را در مرداد ۱۴۰۰ شکستند!

بر اساس گزارش مرکز آمار بیشترین میزان تورم در مرداد ماه ۱۴۰۰ در بین کالا‌های خوراکی و غیرخوراکی به صیفی‌جات اختصاص پیدا کرده است.

کد خبر: ۱۰۶۰۲۴
۲۳:۳۲ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰


دیدارنیوز: آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ تورم نشان می‌دهد که گرانی‌ها با قدرت در مردادماه ۱۴۰۰ ادامه یافته است و بین انواع کالا‌های خوراکی و غیرخوراکی این گروه سبزیجات بوده که بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص داده است. به طوریکه تورم ماهانه مرداد ۳.۲ درصد بوده، اما این رقم برای سبزیجات بیش از دو برابر بوده است به این معنا که افزایش قیمت گروه سبزیجات دو برابر افزایش قیمت‌های عمومی بوده است.

تورم ماهانه مردادماه چقدر بود؟

منظور از تورم ماهانه درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه مرداد ١٤٠٠ به ۳.۲ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۳ واحد درصد کاهش داشته است. با این حال نرخ تورم بالای ۳ درصد حتی در اقتصاد تورم‌زده ایران نیز رقم بالایی محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین تورم ماهانه از ابتدای سال ۹۰ تا کنون کمتر از ۱.۸ درصد بوده است.

اما موضوع نگران کننده در این میان مربوط به تورم گروه خوراکی‌ها است که بار دیگر از تورم غیرخوراکی‌ها جلو زده و نشان از افزایش فشار گرانی بر خانوار‌های کم درآمد دارد، خانورا‌هایی که خوراکی‌ها سهم بیشتری از سبد هزینه ماهانه ان‌ها را تشکیل می‌دهد.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۴.۶ درصد و ۲.۴ درصد بوده است.
از این تورم مردادماه برای کم‌درآمدترین دهک کشور بیشتر بوده است. تورم دهک اول ۳.۶ درصد بوده که از میانگین تورم ماهانه کشوری ۰.۴ واحد درصد بیشتر است.

تورم نقطه‌ای چقدر شد؟

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه ١٤٠٠ به عدد ٤٣,٢ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۴۳.۲ درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
بر اساس این شاخص تورمی نیز قیمت کالا‌های خوراکی با رشد بیشتری همراه شده است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ١,٥ واحد درصدی به ۵۸.۴ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ۱.۳ واحد درصدی به ۳۶.۱ درصد رسیده است.
از آنجایی که کالا‌های خوراکی سهم بیشتری در سبد دهک‌های پایین درآمدی و خانوار‌های روستایی دارد، تورم برای خانوار‌های روستایی بیشتر از خانورا‌های شهری بوده است. نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ٤٢,٤ درصد و برای خانوار‌های روستایی ۴۷.۷ درصد بوده است.

کدام خوراکی‌ها در مرداد بیشتر گران شده‌اند؟

در این میان برخی از گروه‌های زیرمجموعه کالا‌های خوراکی تورمی بیشتر از متوسط تورم این مجموعه (۴.۶ درصد) داشته‌اند و به اصطلاح فشار افزایش قیمت‌ها در این نوع کالا‌ها بیشتر احساس شده است.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (هویج فرنگی، کاهو و قارچ) با نرخ ۶.۸ درصد، گروه «لبنیات و تخم مرغ» (تخم مرغ، انواع ماست و شیر) با نرخ ۵.۹ درصد و گروه «نان و غلات» (انواع نان) ۵.۸ درصد اختصاص داشته است. در رتبه بعدی گرانی‌ها گروه گوشت و مرغ و ماهی با نرخ تورم ماهانه بیش از ۵ درصد قرار دارند.

این موضوع می‌تواند کم شدن سهم مواد انواع مواد پروتئینی شامل گوشت و لبنیات و همچنین سبزیجات از سفر‌ها خانوار‌های ایرانی را به دنبال داشته باشد. نگاهی به نرخ تورم نقطه‌ای انواع گروه‌های خوراکی و غیرخوراکی نشان می‌دهد که بسیاری از گروه‌های مهم خوراکی در یک سال اخیر با رشد قیمت شدیدی همراه بوده‌اند. گروه روغن‌ها شامل انواع روغن و کره بیش از ۱۰۰ درصد رشد قیمت طی یک سال داشته است.

تورم گروه سبزیجات نیز طی یک سال بیش از ۸۳ درصد و گروه ماهی‌ها نزدیک به ۷۴ درصد بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: