آخرين وضعيت فهرست كابينه رييسى

رسانه‌های اصولگرا و حامی رئیسی از همین حالا تلاش دارند ناکارآمدی احتمالی رئیسی را به گردن دولت روحانی بیندازند؛ درحالی که رئیسی کاملا بر وضعیتی که تحویل خواهد گرفت، اشراف داشته است.

کد خبر: ۱۰۳۸۷۲
۱۲:۳۷ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

دیدارنیوز - آنطور که برخی پیش‌بینی می‌کردند ابراهیم رئیسی لیست کابینه‌اش را در روز تحلیف اعلام نکرد؛ او در سخنرانی روز تحلیفش وعده داد که اوایل هفته آینده لیست خود را تقدیم مجلس کند. البته طبق قانون او تا دو هفته پس از تحلیف فرصت این کار را دارد ولی آنطور که خودش گفته این اقدام را بنا به توصیه مقام معظم رهبری برای تشکیل هر چه سریعتر دولت انجام خواهد داد.

آنطور که از شواهد برمی‌آید حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه دو رئیس مجلس در امور بین‌الملل احتمالا سکاندار وزارت خارجه خواهد شد. شواهدی از قبیل اینکه در دیدارهای دیپلماتیک رئیسی در چند روز اخیر امیرعبدالهیان همواره در آن ملاقات‌ها در کنار ظریف حضور داشت و مشغول یادداشت برداری بود.


بیشتر بخوانید: فيش نجومى نمايندگان مجلس انقلابى


البته علی باقری کنی رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در سال ۹۲ هم مدتی پیش همین کار را در دیدارهای ظریف انجام می‌داد. ولی با توجه به حضور امیرعبداللهیان در مراسم تحلیف و پوشش تصویری بیش از اندازه او از سوی کارگردان پخش مراسم، و همچنین لیست‌هایی که اخیرا به عنوان کابینه رئیسی دست به دست می‌شود، به احتمال زیاد باید امیرعبداللهیان را وزیر خارجه دولت سیزدهم دانست.

او از سال ۷۰ وارد وزارت خارجه شد و در مذاکرات سه جانبه ایران، آمریکا و عراق در بغداد هم حضور داشته؛ از سوی دیگر او در یکی از مهمترین کشورهای منطقه سابقه سفارت دارد؛ بحرین. جایی که بین اپوزیسیون بحرین که شیعیان آنجا هستند با حاکمیت پادشاهی اختلافات عمیقی دارند و هر چند وقت یک بار کار به درگیری‌های خیابانی می‌کشد. البته زمانی که امیرعبداللهیان به منامه رفت هنوز بحرین صحنه درگیری‌هایی مانند چند سال اخیر نبود.

او در زمان جلیلی معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه بود که با روی کار آمدن دولت روحانی و وزیر شدن ظریف، او به مدت سه سال در همان جایگاه با ظریف کار کرد. نهایتا اختلافاتی که در مسائل منطقه داشتند، سبب شد که مامور به خدمت در مجلس شد به عنوان دستیار ویژه علی لاریجانی در امور بین‌الملل که بعدها قالیباف حکم او را تمدید کرد. او از دیپلمات‌های نزدیک به ابراهیم رئیسی محسوب می‌شود و حتی در سال ۹۶ هم که رئیسی در انتخابات شکست خورد از گزینه‌های محتمل وزارت خارجه بود.

ماجرای کش‌دار معاون اولی

اما ماجرای معاون اولی همچنان ادامه دارد؛ روز چهارشنبه یعنی یک روز پس از تنفیذ و یک روز قبل از تحلیف خبرگزاری‌های اصولگرا از انتصاب محمد مخبر به معاونت اولی خبر دادند اما به سرعت تکذیب شد. این درحالی بود که رئیسی تا زمانی که تحلیف را انجام نداده بود از حق قانونی برای صدور حکم برخوردار نبوده. اما از سوی دیگر برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که مخبر بر وسعت اختیارات تاکید دارد و دلیل تکذیب خبر هم بابت همین موضوع بود که در تیم رئیسی بابت اختیارات معاون اولی اختلافاتی پیش آمده بود.

مخبر چهره‌ای اقتصادی دارد که پس از مطرح شدن واکسن کرونای برکت، نامش بیشتر شنیده شد؛ به واسطه ریاستش بر ستاد اجرایی فرمان امام. به همین جهت او احتمالا خواهان ایفای نقش در چیده شدن گزینه‌های اقتصادی دولت باشد؛ چرا که در چند روز اخیر نام محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک کارآفرین که شرکت‌های زیر مجموعه ستاد اجرایی از سهامداران آن هستند، به عنوان گزینه وزیر اقتصاد مطرح شده؛ فردی که از چهره‌های نزدیک به مخبر محسوب می‌شود و به نوعی سهم احتمالی او در کابینه. هرچند چهارشنبه معاون اولی مخبر رد شد اما او روز پنجشنبه به عنوان نماینده ویژه رئیسی از برخی مقامات مهمان در مراسم تحلیف چون اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان در فرودگاه استقبال کرد و در مراسم تحلیف هم در ردیف جلو نشانده شده بود.

احتمال ماندگاری برخی چهره‌های دولت روحانی

اما در این بین برخی خبرها حکایت از ابقای چند چهره دولت روحانی در دولت رئیسی دارد؛ چهره‌های احتمالی علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی است که البته او و مجموعه تحت مدیریتش یعنی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، در مدت اخیر اختلافات زیادی با دولت روحانی در قضیه مذاکرات احیای برجام داشت؛ تا جایی که واعظی رییس دفتر روحانی در مصاحبه‌ای از اقدامات دبیرخانه به شدت انتقاد کرد و شمخانی هم بعدتر در پاسخ گفت که شورا و دبیرخانه زیر مجموعه دولت نیستند.

گزینه های دیگر هم محمد اسلامی وزیر راه و امیر حاتمی وزیر دفاع هستند که احتمالا در دولت سیزدهم باقی خواهند ماند. حاتمی که چهره‌ای سیاسی نیست ولی وزارت اسلامی در دولت روحانی انتقاداتی از سوی اصلاح‌طلبان همراه داشت؛ چرا که او به لحاظ سیاسی در زمره اصولگرایان قرار دارد.

برچسب ها: کابینه رئیسی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
خدابدادت برسه سیدخدابااینهمه پست پرست که دورشماجمع شدن تصمیم گرفتن سخته اون هم خدمت به مردم