در جست‌وجوی همدم؛ ازدواج به سبک تبیانی

مدت‌هاست که پای اپلیکیشن‌های دوست‌یابی به ایران هم رسیده است. این روزها اما یک اپلیکیشن ایرانی به نام همدم خبرساز شده است که قرار است بستری برای آشنایی و ازدواج باشد. اپلیکیشنی مطابق با سبک زندگی مورد تایید رسمی.

کد خبر: ۱۰۰۵۶۵
۰۸:۳۲ - ۲۵ تير ۱۴۰۰

دیدارنیوز – رسول شکوهی: همه چیز در حال تغییر است. حتی ازدواج و نوع پیدا کردن همسر آینده. اگر زمانی حمام‌های عمومی و گعده‌های زنانه محلی برای رساندن جوانان بهم و انتخاب فرد مورد نظر برای فرزندان ذکور بود این روز‌ها آدم‌ها با چند کلیک با هم دیگر آشنا می‌شوند و می‌توانند شریک زندگی خود را هم انتخاب کنند. شاید اپلیکیشن‌های دوستیابی مانند تیندر Tinder به گوشتان خورده باشد. در این اپلیکیشن‌ها افراد چند عکس و مشخصات کوتاهی از خود در صفحه شخصی شان می‌گذارند و محدوده سنی و جغرافیایی مشخص می‌کنند و بعد از آن اگر دو نفر همدیگر را لایک کنند با هم جفت Match می‌شوند و بعد از آن امکان ارتباط گرفتن و صحبت برقرار می‌شود.

در این اپلیکیشن‌ها که در کشور ما هم کاربرد دارند بسیاری از آدم‌ها به هم رسیده‌اند و بسیاری هم آسیب‌های جبران ناپذیری دیده‌اند. به صورت کلی ارتباط از طریق فضای مجازی به این علت که شناخت کافی و دقیق و امنی وجود ندارد می‌تواند خطرات زیادی به بار بیاورد. هر چند که موارد معدودی از ازدواج و ازدواج موفق هم می‌توان در این بستر‌ها پیدا کرد.

به هر روی چه با این بستر‌های آشنایی و دوستیابی و ازدواج موافق باشیم یا نباشیم این پدیده در جهان امروز وجود دارد و نمی‌توان منکر آن شد. به همین خاطر است که نهاد‌های فرهنگی مختلفی به دنبال استفاده از این بستر و رسیدن به اهداف مد نظر خود هستند. به تازگی اپلیکیشنی توسط موسسه تبیان با حضور محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد که هدف اصلی آن آموزش و ارتقای آگاهی جامعه نسبت به پدیده ازدواج و همچنین پیدا کردن همدم برای افرادی است که تمایل به ازدواج دارند.

براساس توضیحاتی که درباره این اپلیکیشن می‌توان پیدا کرد سامانه همسان‌گزینی تبیان از خرداد ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد. این سامانه در حوزه همسریابی برای جوانان و مجردان، تنها مرکز معتبر و تأیید شده محسوب می‌شد. بر اساس ادعا‌های اعلامی، این سامانه حدود ۳ هزار و ۷۰۰ نفر به واسطه این سامانه ازدواج کرده‌اند و خوشبختانه تاکنون هیچ مورد طلاقی ثبت نشده است.

اپلیکیشن همدم هم متعلق به سامانه همسان گزینی تبیان است. سامانه همسان گزینی تبیان تنها سامانه دارای مجوز و مورد تایید نهاد‌های حاکمیتی و حکومتی است.

همه چیز درباره اپلیکیشن همدم

برای تهیه این گزارش از نسخه وب اپلیکیشن استفاده کردم و استفاده تقریبا راحتی داشت. به تعبیر اهالی تکنولوژی User Friendly بود. این اپلیکیشن نسخه اندروید دارد و نسخه IOS آن محدودیت‌هایی دارد و من از نسخه وب آن استفاده کردم. این اپلیکیشن سه بخش اصلی داشت که شامل همدم یاب، مشاوره و مجله می‌شود.

قبل از ورود به بخش همدم یاب باید شرایطی که در آن ذکر شده را تایید کنیم. نکاتی که در همه اپ‌ها وجود دارد و سازنده اپ شرایط حقوقی و قانونی خود را اعلام می‌کند.

شرایط استفاده از اپ همدم یاب

- از آنجایی که تمامی مراحل معرفی متقاضیان به یکدیگر از طریق خانواده‌ها انجام می‌پذیرد، متقاضی موظف است خانواده خود را در جریان ثبت نام خود و شرایط این پلتفرم قرار دهد.

- مسئولیت صحت اطلاعات وارد شده در فرم ها، به عهده متقاضی است و در صورت مشخص شدن نادرستی این اطلاعات، «همدم» نسبت به تبعات قانونی و شرعی آن مسئولیتی ندارد. با توجه به اینکه بخش وسیعی از اطلاعات صرفا بر مبنای خود اظهاری متقاضیان استوار است، بنابراین از همه خانواده‌هایی که به این شیوه به یکدیگر معرفی می‌شوند موکدا خواسته می‌شود پیش از رد یا قبول پیشنهاد ازدواج، تحقیقات کافی در مورد طرف مقابل انجام دهند.

- پشتیبان سرویس «همدم یاب» و معرفان ازدواج همکار در قبال ارائه خدمات خود به متقاضیان ازدواج خارج از پرداخت‌های درون برنامه‌ای هیچگونه وجهی به شکل دستی یا کارت به کارت دریافت نمی‌کنند.

- سرویس «همدم یاب» خدمات خود را فقط به مجرد‌ها و در زمینه ازدواج دائم ارائه می‌دهد و از ارائه خدمات مربوط به ازدواج موقت و تعدد زوجات معذور است.

- متقاضی متعهد می‌گردد در صورت معرفی خانم/آقایی، نتیجه مذاکرات اولیه هر چه باشد، از شماره تلفن‌ها و نشانی‌هایی که در اختیار دارد سوء استفاده نکرده و شماره تلفن یا نشانی مزبور را در اختیار فرد ثالثی قرار ندهد.

- در صورت معرفی خانم به متقاضی آقا، آقا موظف است در اسرع وقت (حداکثر ظرف ۱۰ روز) ایشان و خانواده شان ملاقات نموده و پس از ملاقات اول نتیجه را (هر چه که باشد) به پشتیبانان سیستم اطلاع دهند. این فرایند ار درون برنامه «همدم یاب» نیز شدنی است و در صورتی که متقاضی از اعلام نتایج معرفی سرباز زند امکان انتخاب و معرفی بعدی برای وی فراهم نخواهد شد. همچنین خانم نیز موظف است نتیجه ملاقات را به پشتیبان سیستم یا از طریق سرویس «همدم یاب» اطلاع دهد.

- توصیه می‌شود آقایان متقاضی در صورت ملاقات با خانم معرفی شده، چناچه به هر دلیل صحبت هایشان به نتیجه نرسید، طی تماس تلفنی با خانواده دختر خانم ضمن تشکر از آنان و آرزوی سعادت و خوشبختی برایشان نتیجه را اطلاع دهند.

- تاکید می‌شود چناچه طرفین در جلسه اول یکدیگر را پسندیدند و صحبت‌ها جدی‌تر شد و ادامه یافت، حداکثر تا جلسه چهارم یا پنجم، از خدمات آنلاین مشاوره‌ای «همدم» و در مراحل پیشرفته‌تر از خدمات حضوری مشاوره ازدواج با راهنمایی پشتیبانان سیستم بهره ببرند.

- «همدم» با ایجاد بستر ثبت نام و ارجاع به شبکه معرفان، گامی در جهت تسهیلگری ازدواج برداشته و در قبال خواسته‌های متقاضیان ازدواج مبنی بر رسیدگی خارج از نوبت و تسریع نسبت به حضول نتیجه خود را ملزم نمی‌داند.

- متقاضیان آگاه اند که «همدم یاب» صرفا بستری جهت جستجو و انتخاب فرد مناسب فراهم آورده و هیچگونه تعهدی مبنی بر متاهل نموندن متقاضی ندارد.

کاربر باید این موارد را تایید کند تا به مرحله بعد فرستاده شود. بعد از آن اسم و فامیل را وارد می‌کنید و با تیک تایید اعلام می‌کنید که حاضرید نام کوچکتان نشان داده شود یا خیر. بعد از نام و نام خانوادگی جنسیت را تعیین می‌کنید. در مرحله بعد کد معرف ازدواج را می‌خواهد که مشخص نیست چیست و من هم کد معرفی نداشتم. بعد از آن دین و مذهب باید مشخص شود که در آن موارد اسلام – شیعه، اسلام – سنی، مسیحی، کلیمی، زرتشتی و سایر آمده است. بعد از انتخاب دین باید تاریخ تولد خود را وارد کنید و بعد از آن حدود سن همسر مورد نظر را در اپلیکیشن وارد کنید.

بعد از سن همسر باید قد خود را وارد کنید. بعد از آن بازه حدودی قد همسر خود را وارد کنید. من تا به حال قد خودم را در هیچ اپلیکیشنی وارد نکرده بودم و از آن مهم‌تر به قد همسر آینده خودم هم فکر نکرده بودم. بازه قد انتخاباتی از ۱۳۰ سانتی متر تا ۲۲۰ در نظر گرفته شده و می‌توانید در این بازه انتخاب کنید. درباره وزن هم باید وزن خود را وارد کنید و برای وزن همسر خود از بازه ۴۰ کیلوگرم تا ۱۸۰ کیلوگرم را می‌توانید انتخاب کنید. مرحله بعد انتخاب رنگ پوست است که گزینه‌های سفید، گندمگون، سبزه، سبزه تیره را می‌توانید انتخاب کنید. رنگ مورد علاقه پوست همسر خود را هم می‌توانید انتخاب کنید و گزینه‌ها به مانند انتخاب رنگ پوست خودتان است با این نکته که گزینه «فرقی نمی‌کند» هم اضافه شده است.

مرحله بعد رنگ چشم خود و همسر مد نظر است. گزینه‌های در نظر گرفته شده قهوه ای، مشکی، آبی، سبز، خاکستری، عسلی است. درباره تناسب اندام هم گزینه‌های خیلی لاغر، لاغر، متناسب، چاق و خیلی چاق در نظر گرفته شده است. در موارد گفته شده برای همسر مورد نظر هم همین گزینه‌ها وجود دارد و در کنارش گزینه فرقی نمی‌کند هم وجود دارد. همچنین می‌توان چند گزینه را هم به صورت همزمان انتخابات کرد. مثلا می‌توان چند رنگ چشم یا چند نوع اندام را انتخاب کرد.

در گزینه نوع پوشش هم موارد معمم، کت و شلوار، اسپرت، معمولی، محلی و سایر آمده است. در گزینه نوع پوشش همسر مدنظر هم موارد چادر، مانتو پوشیده، مانتو معمولی، سایر و فرقی نمی‌کند دیده می‌شود.

وضعیت تاهل هم گزینه بعدی است که باید آن را تکمیل کنید. بدون سابقه ازدواج، عقد ناموفق، جدا شده، همسر فوت شده در گزینه‌ها دیده می‌شود. در موارد وضعیت تاهل همسر مدنظر هم همین موارد بعلاوه گزینه فرقی نمی‌کند وجود دارد. یک گزینه بعد از این مرحله وجود دارد که اگر تیک آن را بزنید تایید کرده اید که فرزند فرد مقابل را می‌پذیرید یا خیر.

در مرحله بعد هم استان محل زندگی و شهر را باید وارد کنید. بعد از اعلام این اطلاعات، با مشخصاتی مثل قد و وزن و وضعیت تحصیلی و نوع پوشش و رنگ چشم گزینه‌ای به من معرفی شد. وضعیت سلامتی و معلولیت هم آمده بود. سال تولد فرد هم گفته شده بود، ولی از اسم و مشخصات دیگر خبری نبود. برای اینکه گزینه‌های دیگری هم معرفی شود باید به سراغ تکمیل اطلاعات بروید.

برای تکمیل اطلاعات هم کد ملی، شماره ثابت، آدرس و سطح تحصیلات حوزوی و وضعیت تحصیل (در حال تحصیل و فارغ التحصیلی) و سطح تحصیلات دانشگاهی و نوع دانشگاه یا آموزشگاه (دولتی، آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی، علمی کاربردی، مجازی، فرهنگیان و سایر) و بعد از آن نام دانشگاه یا آموزشگاهی که در آن تحصیل کرده اید آمده است. در نهایت رشته‌ای که در آن تحصیل کرده اید را می‌توانید وارد کنید.

در مرحله بعد به مشخصات تحصیلی همسر می‌رسیم. گزینه‌های مد نظرتان درباره تحصیلات همسر شامل مواردی از ابتدای تحصیل تا نهایت آن دیده می‌شود. ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، دیپلم ردی، پیش دانشگاهی، دیپلم، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا مواردی است که می‌توانید انتخاب کنید. فرقی نمی‌کند هم در این زمینه وجود دارد.

بعد از وضعیت تحصیلی به وضعیت شغلی می‌رسیم و سه گزینه بیشتر دیده نمی‌شود. شاغل، غیر شاغل و بازنشسته. عنوان شغلی مورد بعدی است که در اطلاعات تکمیلی باید آن را وارد کنید. گزینه بعدی توضیحاتی است که می‌توانید درباره شغلتان بنویسید. قسمت جالب نوع قرارداد در صورت شاغل بودن است. مواردی مثل رسمی، قراردادی، پیمانی، آزمایشی، پاره وقت، پروژه‌ای و سایرجزو گزینه‌هایی است که می‌توان آن را انتخاب کرد. نام محل کار هم گزینه بعدی است که می‌توانید آن را وارد کنید.

میزان درآمد ماهانه هم گزینه بعدی است. گزینه‌های فعلا درآمدی ندارم، کمتر از یک میلیون تومان، یک تا دو میلیون، دو تا چهار میلیون، چهار تا هشت میلیون، هشت تا دوازده میلیون، دوازده تا شانزده میلیون، شانزده تا بیست و پنج میلیون، بیست و پنج تا پنجاه میلیون و بیشتر از پنجاه میلیون تومان آمده است.

مرحله بعد نوع پوشش خانم‌های خانواده است. چادر، مانتو پوشیده و مانتو معمولی و سایر جزو گزینه‌ها است و می‌توان چند گزینه را به صورت همزمان انتخاب کرد. اطلاعاتی که درباره نوع پوشش خانواده باید ارائه کرد هم از نکات جالب در این برنامه محسوب می‌شود.

در رابطه با وضعیت نظام وظیفه هم موارد مشمول هستم، مشمول هستم و قصد خدمت ندارم، مشمول نیستم، در حال خدمت، معافیت تحصیلی، معافیت دائم و پایان خدمت آمده است. بعد از آن هم مبتلا بودن به بیماری خاص و نوع بیماری خاص می‌تواند درج شود. گزینه بعدی که باید انتخاب شود دارای معلولیت هستم و نیستم است تا وضعیت سلامتی و معلولیت فرد مشخص شود.

در مرحله بعد نیز وضعیت اقتصادی خانواده است که گزینه‌های پایین، متوسط، بالا و خیلی بالا آمده است. مورد بعدی وضعیت محل سکونت خانواده است که گزینه‌های خانه شخصی، آپارتمان شخصی، خانه استیجاری، آپارتمان استیجاری، خانه سازمانی و سایر آمده است. بعد از این مورد از خود فرد هم پرسیده می‌شود که خانه شخصی دارد یا خیر.

مورد بعدی میزان پس انداز فرد است که شامل گزینه‌های در حال حاضر دارایی قابل ارائه ندارم، صفر تا ده میلیون، ده تا پنجاه میلیون، پنجاه تا دویست میلیون، دویست تا پانصد میلیون، پانصد تا یک میلیارد، یک میلیارد تا پنج میلیارد و بیش از پنج میلیون تومان آمده است.

در مرحله بعد باید وضعیت تقید مذهبی خود را مشخص کنید. بسیار مقید، مقید و متعادل، اکتفا به واجبات، انجام پاره‌ای از واجبات و نه چندان پایبند. انتظار گزینه غیرمذهبی از اپلیکیشنی که زیر نظر یک نهاد مذهبی تولید شده انتظار بیخودی است، ولی آدم‌هایی هستند که نسبت مشخصی با مذهب ندارند و در این گزینه‌ها جایی ندارند.

مصرف کننده دخانیات گزینه دیگری بود که در این اپ آمده است و فقط می‌توانید انتخاب کنید که مصرف کننده هستید یا خیر. البته عنوان نشده است که چه نوع دخانیاتی مد نظر این اپلیکیشن است. مثلا سیگار منظور است یا موارد دیگر را هم شامل می‌شود.

گزینه دیگر که عجیب هم به نظر می‌رسد درباره اهل گوش دادن به موسیقی هستید یا خیر است. گزینه‌های آن هم کاملا هستم، به هیچ عنوان نیستم و ممکن است گوش کنم آمده است. مشخص نیست که از دل گوش دادن به موسیقی چه چیزی را می‌خواهند مشخص کنند و آیا باقی اقلام فرهنگی هم مد نظر سازندگان این اپ بوده یا نه.

اگر همه این اطلاعات را هم تکمیل نکنید این اطلاعات به صورت کامل وارد نمی‌شوند و مثلا من که تمایلی به ارائه کد ملی و آدرس و شماره تماس ثابت نداشتم نتوانستم به مرحله بعد بروم. برای نوشتن گزارش مجبور به تکمیل اطلاعات شدم و در نهایت کد ملی و آدرس منزل و شماره تماس را هم در سایت وارد کردم و امیدوارم که مشکلی پیش نیاید. بعد از این مرحله چند نفر به من معرفی شدند و توضیحاتی کلی درباره آن‌ها نوشته شده بود و در صورت تمایل باید درخواست ثبت کرد.

همچنین برای ثبت اطلاعات اعضای خانواده نیز می‌توان به بخشی که در تکمیل اطلاعات شخصی وجود دارد وارد شد و اطلاعات آن افراد را هم وارد کنید. در بخش ارسال مدارک هم می‌توانید مدارک هویتی خود مانند تمام صفحات شناسنامه (هرکدام جداگانه)، پشت و روی کارت ملی، کارت پایان خدمت، مدرک شغلی (دقیقا مشخص نیست که منظور از مدرک شغلی چیست)، آخرین مدرک تحصیلی یا کارت دانشجویی و یک قطعه عکس پرسنلی را وارد کنید. هر فایل ارسالی هم نباید بیشتر از دو مگابایت باشد.

در بحث مهارت‌های فردی هم می‌توانید درباره مهارت‌های علمی، مهارت‌های هنری، مهارت‌های فنی، مهارت‌های ورزشی، علایق و سرگرمی‌ها در نظر گرفته شده است. فضایی هم تحت عنوان «درباره من» در این بخش در نظر گرفته شده است.

دو آزمون روانشناسی با عناوین آیزنک و نئو نیز وجود دارد و کاربران می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند. تا اولین آزمون را پاسخ ندهید نمی‌توانید به سراغ آزمون بعدی بروید و طبق اطلاعات اپلیکیشن حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد که به ۹۰ عبارت آن پاسخ بدهید. البته که ۴۵ دقیقه زمان نبرد و زودتر از این زمان به پایان رسید و توضیحاتی که در جواب آزمون داده شد بسیار کلی بود. گویا در مشاوره فردی توضیحات دقیق تری قرار است داده شود.

تا لحظه نگارش این گزارش ۷۸۹۸ نفر تعداد کاربران خانم عنوان شده و بعد از اطلاعاتی که ارائه شد فقط ۵ نفر معرفی شدند و اطلاعات کلی آن‌ها آمده بود. مثلا قد و وزن و وضعیت تحصیل و نوع پوشش و .... در صورت تمایل می‌توانید درخواست ثبت کنید و در صورت عدم تمایل گزینه رد کردن را می‌زنید. بعد از آن برای گزینه‌های بیشتر این پیام می‌آید که «این مورد در دسترس نیست یا هنوز مدارک شما تایید نشده است».

در بخش مشاوره اپلیکیشن هم با سوال «چه مشکلی دارید؟» روبرو می‌شوید و بعد از آن چهار دسته بندی خانواده، خودشناسی، سلامت روانی و زنان در نظر گرفته شده است. در هر کدام از این دسته بندی‌ها سوالاتی که از قبل پرسیده شده و کارشناسان این مرکز به آن پاسخ داده اند آمده و شما هم می‌توانید سوال خود را ثبت کنید. من هم یک سوال در دسته بندی خودشناسی مطرح کردم و نمی‌دانم که چقدر زمان می‌برد تا به سوال من پاسخ داده شود.

در قسمت مجله همدم هم مقالات و مطالب مختلفی که بسیاری از آن‌ها کاربردی هستند و نگارش خوبی هم دارند دیده می‌شود. در کنار مطالب کلی بخش مجله سه عنوان دیگر هم وجود دارد که شامل دوران مجردی، دوران آشنایی و دوران متاهلی می‌شود. هر کدام از این بخش‌های جزیی‌تر مطالب مربوط به خود را دارد. علاوه بر مقاله‌های مختلف می‌توان در این بخش ویدئو، پادکست و اینفوگرافی هم دید.

قبل از رونمایی از اپلیکیشن همدم توسط موسسه تبیان اپلیکیشن دیگری که در حوزه بهداشت زنان و قاعدگی و سیکل‌های آن طراحی شده بود و فعالیت‌های خود را دنبال می‌کرد. بعد از رونمایی از اپلیکیشن همدم در حوزه همسریابی بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره کپی از این اسم و شبیه بودن لوگوی هر دو صحبت کردند. باید منتظر ماند و دید که آیا نهاد‌های مسئول با استفاده از قوانین کپی رایت که وضعیت بلاتکلیفی در کشور ما دارند در این پرونده ورود می‌کنند یا خیر یا به صورت کلی این همدم جدید هیچ ربطی به همدم قبلی ندارد و مشکلی از این جهت پیدا نخواهد کرد.

به روز بودن و همسو شدن با تکنولوژی‌های جدید می‌تواند به مدیریت هر چه بهتر جامعه کمک کند، ولی اینکه این فضا به سمت اتفاقاتی ناخوشایند که در گذشته در حوزه همسریابی شاهدش بودیم می‌رود یا خیر. بحث رابط‌ها یا معرف‌ها در این اپلیکیشن هم بسیار مهم است. افرادی که صلاحیت آن‌ها مشخص نیست از چه طریقی تایید می‌شود و آیا هزینه‌ای دریافت می‌کنند یا نه. در صورت پرداخت هزینه هم باید مشخص شود که هزینه معرفی افراد به هم بر چه اساس در نظر گرفته می‌شود و چه کسی متولی این حوزه می‌شود. هنوز برای اینکه این اپلیکیشن را به فال نیک بگیریم زود است. باید منتظر ماند و دید که در نهایت ادامه دار خواهد بود یا نه.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: