تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
افاضات اضافه

نگذارید عباس نعش برجام را در وین از قبر بیرون بیاورد

افاضات اضافه ستون هفتگی بیانات عوام الملک است که در آن به بیان نظرات منور خود در مورد مسائل جهان می‌پردازد. هفته‌هاست که این نابغه خاص دوران مشغول نگارش خاطرات روزانه است.

کد خبر: ۸۸۰۱۷
۱۴:۰۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

نگذارید عباس نعش برجام را در وین از قبل بیرون بیاورد

دیدارنیوز _ عوام الملک: 
 جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰

صبح که بیدار شدم توییت باقر را دیدم. معلوم است به خاطر شادی عوام تا صبح نخوابیده بود تا زودتر از بقیه اعلام کند که دیشب اورانیوم ۶۰ درصد به دست آمده است. لابد مشتلق هم می‌خواهد. طوری هم نوشته بود که اول فکر کردم خودش ایستاده بالای سر سانتریفیوژ و آنقدر هم زده تا به ۶۰ درصد برسد. بعد از آن محسن هم توییت کرد و احتمالا منظورش این بود که به باقر بگوید تو اگر دیشب پای کار ایستادی من یک ماه پیش پیشنهاد ۶۰ درصد را دادم. واقعا باید از باقر و محسن تشکر کرد که به خاطر شادی عوام، سختی استفاده از فیلترشکن را به جان می‌خرند تا بتوانند توییت کنند. بانمک‌ترین عضو خواص‌الدوله امروز هم کم‌کاری نکرد و حتی سعی کرد جای خالی بزرگوار مشهدی را پر کند. اول چیز‌هایی راجع به فراهم کردن فضا برای برگزاری برخی مجالس در مناطق قرمز گفت. خیلی مهم و امیدبخش بود. مسائلی هم در مورد واردات واکسن گفت. ظاهرا ماست‌فروش‌ها و سیمان‌فروش‌ها می‌خواهند واکسن وارد کنند و این باعث ناراحتی بانمک‌ترین عضو خواص‌الدوله شده است. حق هم دارد. وقتی خود خواص، در این حجم بزرگ در حال وارد کردن واکسن و تزریقش هستند چه نیازی به دخالت دیگران است. بهتر است بقیه ماستشان را بخورند و دل نازک بانمک‌ترین عضو خواص‌الدوله را نشکنند. عصر خبر برکناری نخست‌وزیر کره‌جنوبی را خواندم. هفته پیش همین موقع داشت چمدانش را برای سفر به تهران می‌بست و احتمالا وقتی خبر برکناریش را شنیده، در حال باز کردن چمدان و توزیع سوغاتی‌های کشور ما بین اعضای خانواده بوده است. قاعدتا خوشحال است که سرنوشتش به طور کامل، شبیه نیکولای چائوشسکو نشد. آخر شب اظهارات محمود در مورد مذاکرات هسته‌ای با دولت‌های دیگر را خواندم. چیز‌هایی در مورد محبوبیت حسن گفته و اعلام کرد که با این وضع محبوبیت چه کسی به دولت حسن اجازه داده است مذاکره کند. خیلی خوب است که محمود میزان محبوبیت خودش در روز‌های آخر ریاستش بر خواص‌الدوله را که باعث شده بود اصلا مذاکره هم نکند، یادش نرفته است. اینکه محمود هر روز حرف می‌زند نشان می‌دهد که فقط کار می‌کند و زحمت می‌کشد.


بیشتر بخوانید: رنگ کشور سیاه شد؛ عوام دست از آزار و اذیت خواص برنمی‌دارند


شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰

خبر آمد که از ساعت هفت و نیم صبح پنجشنبه تا ساعت هفت و نیم صبح جمعه ۸۴ نفر در تهران اقدام به خودکشی کرده‌اند. رکورد جالبی‌ست. نتیجه بانشاط بودن دل‌های عوام است. لازم است کسانی که به خواص اخبار مربوط به نشاط داشتن دل‌ها را می‌دهند نتیجه این نشاط بیش از حد را هم گزارش کنند تا خواص فکری در این زمینه بکنند. قرار نیست این همه خوشی به عوام تحمیل شود. کمی هم سختی و غصه لازم است. حسن که خودش قطعا یکی از عوامل نشاط دل‌هاست از بانمک‌ترین عضو خواص‌الدوله که نماد نشاط دل‌هاست حمایت کرد و گفت پزشکانی که می‌گفتند چرا واکسن چینی و روسی می‌خرید حالا می‌گویند چرا واکسن کم خریدید؟ راست هم می‌گوید. معلوم نیست چرا عده‌ای به هر بهانه راجع به چین و روسیه حرف می‌زنند. آن هم در شرایطی که کرونا یک بیماری انگلیسی و آمریکایی‌ست. عباس که متاسفانه در وین به دنبال درآوردن نعش برجام از قبر و مذاکره با آمریکاست خبر داد که مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که می‌توان کار روی متن مشترک را انجام داد. عجیب است که شاخه خودجوش عوام آنقدر تعلل کرد که عباس و محمدجواد و رفقایشان به درآوردن نعش از گور امیدوار بمانند.‌ای کاش می‌شد کمی انفجار ایجاد کرد تا جلوی این خفت گرفته شود.


بیشتر بخوانید: یه روز خوب می‌آد که ما واکسن بسازیم


یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰

صبح پیام خیلی خوبی از سوی مجموعه خواص تصمیم‌گیر درباره واکسن کرونا به دستم رسید. معلوم است همگی نگران عوام هستند. اعلام کرده‌اند همه عوام اگر مرتب و منظم در صف بایستند و دوام بیاورند بالاخره یک روز به ایشان واکسن می‌رسد. کسانی هم که حوصله صف ندارند پول بدهند تا برایشان واکسن بزنند. خیلی اتفاق خوبی‌ست. پول داشته باشی برایت می‌زنند. قبلا کاری به پول عوام نداشتند و هر کسی باید خودش می‌مالید. اینطوری عوام تشویق می‌شوند که یا در صف بایستند و مقاومت کنند و یا دنبال کسب درآمد بروند. مساله بیکاری هم حل می‌شود. ظهر خبردار شدم که حسن فکر کرده، چون مثلا رییس خواص‌الدوله است اجازه دارد پیام بدهد و هر چه دلش می‌خواهدبگوید. خوشبختانه هوشیاری لازم صورت گرفته بود و ممانعت شد. باید برایش پیغام جدی بفرستم تا حساب کار دستش بیاید. محمود هم گفت حسن وقتی محمود رییس خواص‌الدوله بوده او را به نطنز برده و یک سری قوطی خالی که با لوله به هم‌وصل بوده‌اند را به او نشان داده است. اینکه محمود اینقدر همه چیز را می‌فهمد و شجاع است خیلی خوب و مفید بوده و خواهد بود. اصلا اگر محمود نبود الان چه کسی می‌خواست به ما عوام کیک زرد پسته‌ای بدهد؟ متوجه شدم که خواص‌الدوله می‌خواسته‌اند خبر غنی‌سازی ۶۰درصدی را یواش‌یواش و به تدریج اعلام کنند که حال غربی‌ها بد نشود. اما خوشبختانه باقر بسیار هوشیارانه برخورد کرده و خبر را زودتر منتشر کرده است. ما به این جور باقر‌هایی برای مقابله با توطئه‌های غربی‌ها نیاز داریم. آخر شب مطلب خوب مصطفی در مورد مفاسد اقتصادی ;شور را خواندم. شهرداری، بانک، مالیات، گمرک، بیمه، بورس و نفت را به عنوان سرچشمه مفاسد عمده اقتصادی کشور معرفی کرد. چند بار خواندم تا خیالم راحت شود کسی جا نیفتاده است. مصطفی، زمانی هم که جزو خواص‌الدوله بود تخصص خاصی در شناسایی سرچشمه مفاسد عمده فرهنگی داشت. خدا حفظش کند.


بیشتر بخوانید: به عوام چه ربطی دارد که محمدجواد چه چیزی را امضا می‌کند؟


دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

فیلم سخنرانی دیشب محمود را دیدم. مثل همیشه راست می‌گفت و در مورد عقایدش حرف می‌زد. گفت اگر عوام بخواهند جایی تجمع کنند و انتقاد کند کسی نباید با آن‌ها کاری داشته باشد. وقتی خودش رییس خواص‌الدوله بود عوام از این نظر خیلی آزاد بودند. فقط اگر چهار تا خس  خاشاک در آن گوشه‌ها کاری می‌کردند محمود از رودخانه زلال عوام کمک می‌گرفت وگرنه آزادترین دوره زندگی عوام از زمان ماد‌ها تاکنون همان موقع بود. اخباری به دستم رسید که باقر گفته است برای آنکه بیاید باید ابراهیم نیاید، عیسی هم به او ربطی نداشته باشد و همچنان بتواند برای ریاست خواص‌المله هم کاندیدا باشد. شروط منصفانه‌ای است. قرار نیست باقر هر دوره بیاید و نشود و برود. طبیعی‌ست که دوست دارد این بار به شرطی که بشود بیاید. گویا خواص‌المله به خاطر کرونا تصمیم گرفته‌اند دو هفته تعطیل باشند. کار درستی‌ست. قرار نیست خواص‌المله در معرض کرونا باشند. چون خواص‌المله که مثل عوام نیستند که کرونا نگیرند. باید خیلی مواظب خودشان باشند. شنیدم محمدحسن نامی از خواص‌الدوله عصر محمود هم اعلام کاندیداتوری کرده است. سرتیپ خوبی‌ست. در کره شمالی دکترای مدیریت کشور‌داری خوانده است. تا اینجای کار می‌توان گفت صادق‌ترین فردی‌ست که کاندیدا شده است. حداقل در رزومه‌اش می‌توان به شکل شفاف آینده را دید. عصر خبردار شدم که عوام ما در ترکیه موفق به شکست عوام عربستانی شده‌اند و در خرید املاک از آن‌ها جلو زده‌اند. البته ظاهرا رقابت بین ما و عراقی‌ها فشرده است، اما خوشبینم که با تدابیر خواصمان، عوام ما بتوانند عراقی‌ها را در ترکیه شکست بدهند و بعد سراغ بقیه نقاط جهان بروند. اسحاق هم خبر خوبی داد و گفت با تدابیر انجام شده تورم در ۳۶ درصد متوقف مانده و اقتصاد دچار فروپاشی نشده است. باید عوام را جمع کنم و طومار تشکر را آماده کنیم. همین چیزهاست که نشاط دل‌ها را زیاد می‌کند. البته اسحاق فروتنی هم کرده و گفته می‌داند که عوام اذیت شدند. اگر عوام ماییم که باید به اسحاق بگوییم اصلا اذیت نشدیم و خیلی هم خوشحالیم. نباید خواص غصه این چیز‌ها را بخورند.


بیشتر بخوانید: خدا کمک کند که در سال جدید عوام خوبی برای خواص باشیم


سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

امروز کاملا با سخنان فروتنانه کاندیدا‌های ریاست خواص‌الدوله سرگرم بودم و متوجه گذر زمان نشدم.‌ای کاش می‌شد همه این‌ها همزمان رییس خواص‌الدوله می‌شدند. نشاط دل‌های عوام بیشتر می‌شد. سعید گفت خودش را در بین همه کاندیدا‌ها اصلح می‌داند و فقط اگر ابراهیم بیاید حاضر است انصراف بدهد. این حرف او ممکن است باعث شود ابراهیم نیاید. چون بعید است راضی به انصراف دیگران باشد. امیرحسین هم گفت که رقیبش رضا خان است. به نظرم حدود صد سال دیر به میدان آمده است، اما بالاخره برای ریاست خواص‌الدوله کمی قدرت تخیل لازم است. آن یکی محسن هم گفت که احساس بدی نسبت به تواناییش ندارد و خواهرش فائزه هم او را تایید کرده است. اگر چه به او رای نمی‌دهد. در ضمن محسن گفت سعی می‌کند نیاید، اما اگر خیلی فشار بیاورند می‌آید. این چندمین بار است که کاندیدا‌های خواص‌الدوله به نقش فشار در آمدنشان اشاره می‌کنند. خیالم راحت شد. معلوم است گروه‌های فشار خیلی هم چیز بدی نیستند. آخر شب شنیدم گویا باقر و الیاس در بودجه‌ای که تصویب شده بوده چیز‌هایی را عوض کرده‌اند. کار خوبی کردند. لابد صلاح دیدند. باید به طور خاص از ایشان تشکر کرد. باقر امروز نشان داد که بر خلاف بقیه کاندیدا‌ها اهل عمل است و فقط حرف نمی‌زند.


بیشتر بخوانید: سختی‌های زندگی خواص


چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

صبح اول وقت به مناسبت یکم اردیبهشت، روز سعدی، تصمیم گرفتم گلستان سعدی را بخوانم. چند حکایت از باب اول، در سیرت پادشاهان، خواندم. خسته شدم. به سراغ باب ششم، در ضعف و پیری رفتم. خوب بود. خبر آمد که اسدالله کاندیدای ریاست خواص‌الدوله شده است. اسدالله که هشتاد ساله است چند وقت پیش به بهزاد که هفتاد و نه ساله است گفته بود پیر است و عصا دارد و ریاستش بر اصلاحیون نشانه شکست آن‌هاست. ظاهرا برای ریاست خواص‌الدوله سن فقط یک عدد است و هر چه بالاتر باشد نشانه جوانگرایی بیشتر است. سعی کردم فیلم بنجامین باتن را پیدا کنم و ببینم. فرصت نشد. تصاویری از نصب قبر‌های پیش‌ساخته ۴ طبقه در بهشت زهرا دیدم. نگران شدم. دوست داشتم بعد از مرگ از آپارتمان‌نشینی خلاص شوم. امیدوارم لااقل وسع عوام‌النسا برسد و مجبور نشود قبر را در طبقه چهارم بدون آسانسور برایم بگیرد. صادق هم که ظاهرا یک زمان در خواص‌الدوله مسوول امور کشاورزان بوده است گفته کاندیدا می‌شود و در روز‌های آینده برنامه‌ها و مواضعش را به اطلاع عموم می‌رساند. اینکه بعضی‌ها هنوز فکر می‌کنند برای کاندیدا شدن لازم است برنامه داشته باشند خیلی جالب است. اما لازم نیست. همین که عوام مواضع ایشان را ببینند کافی‌ست. گویا در گراش ۱۱ نفر به اتهام الاغ‌سواری شبانه تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. خبر مهمی‌ست. تا آخرین لحظاتی که اخبار را چک کردم سه نفر بازداشت شده بودند و هشت نفر هنوز تحت تعقیب قرار داشتند. واقعا باید با افرادی که شب‌ها در خواب الاغ‌ها ایجاد اختلال می‌کنند برخورد قاطع کرد تا بدانند وقتی ماشین هست خرسواری معنی ندارد. باید از سرعت عمل خواص مربوطه در پیگیری این جرایم خطرناک تشکر کنم.


بیشتر بخوانید: واکسن کرونا باید به دقت تزریق شود؛ سرعت که مهم نیست


پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

دیشب قبل از خواب فیلمی از گفتگوی یک دختر و مادر دیدم که در حال تصمیم‌گیری برای جواب دادن به فائزه دختر اکبر بودند. در نهایت، چون مادر کار داشت، اما دختر بیکار بود و با گوشی موبایل بازی می‌کرد و کبوتر با کبوتر، باز با باز، و، چون فائزه دختر اکبر است قرار شد دخترِ مادر به فائزه جواب بدهد و بگوید فائزه خانم بیا با من مناظره کن. فیلم خوب و با کیفیتی بود. پیش از ظهر، فائزه دختر اکبر گفت که از کیفیت فیلم و فن بیان و ادب دختر خوشش آمده است و دوست دارد با دختر مناظره کند. خیلی هیجان‌انگیز بود. مناظره کار خوبی‌ست. متاسفانه آخر شب دختر، فیلم باکیفیت و خوش‌رنگ دیگری منتشر کرد و گفت یادش نبوده که باید برای امتحاناتش درس بخواند و فائزه دختر اکبر هم کاندیدای ریاست خواص‌الدوله است و برای همین مناظره نمی‌کند. واقعا نباید در ایام امتحانات اجازه داد کودکان و نوجوانان از گوشی موبایل استفاده کنند. چون حواسشان از امتحاناتشان پرت می‌شود و الکی با وعده‌های دروغ، عوام را دلخوش می‌کنند. بیشتر، تقصیر مادر این دختر است که آنقدر کار می‌کند که حواسش به درس و مشق دخترش نیست. در حین دنبال کردن اخبار مهم مادر و دختر و فیلم‌هایشان، سخنان حسن در مورد رژیم غذایی عوام را خواندم. حرف‌های خوبی زد و گفت بهتر است رژیم غذایی عوام از گوشت قرمز و مرغ به سمت آبزیان حرکت کند. خیلی اتفاق مهمی‌ست. در صورت انجام آن، عوام حق انتخاب بسیاری خواهند داشت. چون وقتی فقط گوشت قرمز و مرغ بخورند نهایتا بین اجزای گاو و گوسفند و مرغ حق انتخاب دارند و همین می‌شود که مثلا پوست مرغ هم گران می‌شود. ولی آبزیان خیلی متنوع هستند و از ماهی‌گلی تا شاه‌میگو را در برمی‌گیرد. البته باید مراقب بود که فقط از آبزیانی استفاده شود که چینی‌های عزیز برای خودشان مصرف نمی‌کنند. محمود هم مثل همیشه حرف‌های مهمی زد و گفت خواص دنبال این هستند که به بهانه کرونا انتخابات را عقب بیندازند و در ادامه هم گفت که می‌خواهند انتخابات زود برگزار شود تا یک فرد خاص رای بیاورد و به همین خاطر دارند مذاکره می‌کنند. محمود معمولا آنقدر در صحبت‌هایش جلو و عقب  می‌کند که عوام سرگیجه می‌گیرند. البته بعد هم گفت که خواص در جایی یک جزیره خریده‌اند که اگر عوام عصبانی شدند به آنجا فرار کنند و پنهان شوند. جالب است. نمی‌دانستم جزایر بزرگ را هم برای فروش می‌گذارند. باید به هر شکل، از محمود آدرس خانه‌اش در جزیره را بگیرم، چون خیلی مردمی‌ست و حتما برای تعطیلات می‌توانیم به خانه‌اش در جزیره برویم. اینکه محمود هر روز بیشتر از همه خواص حرف می‌زند نشان می‌دهد چقدر می‌فهمد. محمود از اول هم همینطور بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی