تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

"پوست"؛ چشم ­اندازی شاعرانه از افسانه­‌های محلی

"پوست" روایت قصه­‌ای است محلی با تمام المان­‌هایی که افسانه­‌های سنتی آذربایجان را در دل روستا‌ها و جنگل­‌ها یادآوری می­ کند. زبان فیلم ترکی است و همین مسئله نیز به مرور ثابت می­ کند که بزرگ­ترین نقطه قوت فیلم نیز محسوب می­ شود. از همان ابتدا، صدای تنبور در زمینه تصویر با صحبت­‌های راوی­ که در جایگاه دانای کل قرار گرفته همراه می­ شود و جهان محلی/سنتی فیلم در جغرافیایی که عمومِ مردمِ حاضر در بافت شهری با آن بیگانه­ اند (یا بیگانه شده­ اند) در همان دقایق ابتدایی خودنمایی می­ کند. "پوست" در واقع نه تلاشی جهت ترساندن مخاطبش می­ کند و نه می­ خواهد طبق الگو‌های دراماتیک، داستانی تکراری از عشق و مصیبت­‌های همراهش را تعریف کند؛ بلکه بیشتر در صدد آن است تا بیش از هرچیز، چگونگی "قصه گفتن" یا حتی"قصه شنیدن" را دوباره بین آدم­‌ها جا بیندازد. آدم­‌هایی که امروزه چندان حوصله­‌ی شنیدن را ندارند، قصه را نمی­ فهمند و در جهان مدرن امروزی، دچار آفت­‌هایی نظیر "مفهوم­ زدگی" شده­ اند.

کد خبر: ۵۱۶۹۸
۱۷:۳۷ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ ایمان رضایی: از اتفاقات چشمگیر و البته امیدوار کننده­‌ی جشنواره امسال، می­ توان به روی­ آوردن فیلمسازان موفق در عرصه فیلم کوتاه به تولید آثار بلند سینمایی اشاره کرد. محمد کارت که با فیلم­‌های کوتاهی، چون "بچه خور" و آثار مستند مانند "بختک" نامش را در محافل سینمایی جا انداخته بود، امسال با "شنای پروانه" غوغا به پا کرد و حالا برادران ارک (بهمن و بهرام) که پیش از این با فیلم کوتاه "حیوان" پا به جشنواره کن نیز گذاشته بودند، غافلگیری جذابی تحت عنوان سینمایی "پوست" برای مخاطبین نسبتا خاص­‌تر و خارج از جریان اصلی سینمای ایران به ارمغان آورده­ اند.

"پوست" روایت قصه­‌ای است محلی با تمام المان­‌هایی که افسانه­‌های سنتی آذربایجان را در دل روستا‌ها و جنگل­‌ها یادآوری می­ کند. زبان فیلم ترکی است و همین مسئله نیز به مرور ثابت می­ کند که بزرگ­ترین نقطه قوت فیلم نیز محسوب می­ شود. از همان ابتدا، صدای تنبور در زمینه تصویر با صحبت­‌های راوی­ که در جایگاه دانای کل قرار گرفته همراه می­ شود و جهان محلی/سنتی فیلم در جغرافیایی که عمومِ مردمِ حاضر در بافت شهری با آن بیگانه­ اند (یا بیگانه شده­ اند) در همان دقایق ابتدایی خودنمایی می­ کند.

فیلم در ابتدا با ماجرای پوست یک شیر آغاز می­ شود. لباسی که برای اجرای یک مراسم محلی که مربوط به تعزیه­‌های عاشورایی نیز می­ شود، مورد استفاده قرار می­ گیرد و فلسفه­‌ی پشت آن، طبق گفته راوی، در رابطه با شیری است که به عنوان نمادی از خیر و نیکی، به جنگ با شر برمی­ خیزد. در حین انجام همین مراسم، حوادثی مشکوک و غیر طبیعی پشت سر هم به وقوع می­ پیوندد. باغ شخصی به نام سید (که لباس شیر را بر تن می­ کند و بخش عمده مراسم را اجرا می­ کند) در آتش می­ سوزد و چندی بعد نیز از شاخه­‌ی یک درخت به زمین می­ افتد و می­ میرد. روستا به طرز مرموزی دچار طلسم و نفرین می­ شود و در این میان، قصه­‌ی عاشقانه­‌ای که با همان ویژگی­‌های افسانه­‌ای (صیادی که دل به شکارش می­ بازد و مادرش را باید فدای این عشق کند) در هم آمیخته شده نیز مسیر خود را طی می­ کند.
 

 
آنچه که در وهله اول "پوست" را در قامت فیلمی متفاوت، منحصر به فرد جلوه می­ دهد، شیوه و طریقه داستان­ گویی است. برادران ارک برای ایجاد تطابق میان فضای قصه و نوع روایت آن، از راوی بهره گرفته­ اند که خاصیتی جذاب­‌تر و گیرا‌تر به فیلم بخشیده است. حضور راوی با آن صدای نرم و دل­نشین در میان جهان وهم­ آلود قصه، دائما یادآور آن است که درحال مرور یک داستان هستیم. خبری از واقع­ گرایی­‌ها و رویکرد‌های رئالیستی برای ملموس­‌تر جلوه دادن جهان اثر نیست و اتفاقا لمس طبیعی فیلم نیز وابسته به همان "قصه" بودن است.

"پوست" در واقع نه تلاشی جهت ترساندن مخاطبش می­ کند و نه می­ خواهد طبق الگو‌های دراماتیک، داستانی تکراری از عشق و مصیبت­‌های همراهش را تعریف کند؛ بلکه بیشتر در صدد آن است تا بیش از هرچیز، چگونگی "قصه گفتن" یا حتی"قصه شنیدن" را دوباره بین آدم­‌ها جا بیندازد. آدم­‌هایی که امروزه چندان حوصله­‌ی شنیدن را ندارند، قصه را نمی­ فهمند و در جهان مدرن امروزی، دچار آفت­‌هایی نظیر "مفهوم­ زدگی" شده­ اند.

اولین تجربه سینمایی برادران ارک، در ستایش از "داستان"، تمام الگو‌های سنتیِ مبتنی بر قصه­ گویی را پیش می­ گیرد تا با ساختار شاعرانه خود و وام­ گیری از فضای نوستالژیِ روستا‌های کاه­گلی، مخاطبش را تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین با اشاره به مضامینی استعاری که در عمق داستان حل شده­ اند، گاهی مسائلی تفکر برانگیز را مطرح می­ کند که بسیار تفسیر پذیرند.

"پوست"، اما از لحاظ ساختاری، شامل ویژگی­‌هایی است که پیش از این، حداقل در ایران، بیشتر در فضای فیلم­‌های کوتاه به چشم خورده است. طراحی­‌ها و چیدمان­‌های فانتزی و چشمگیر که در راستای پرداخت فضا و اتمسفر مورد نظر فیلمسازان، کمک چشمگیری رسانده­ است. دوربینِ روی دست و تکان­‌های جزئی و حضور آن در بطن ماجرا‌ها نیز باعث شده تا مخاطب به حالتی سوبژکتیو و عینی پا به دنیای افسانه­‌ها بگذارد و طبق همان تئوری­‌های ارسطویی، غرق دروغ­‌هایی بشود که دوست دارد باورشان کند.

فیلم اخیر برادران ارک، نمونه­‌ای است از آنچه که سینما باید باشد. شیوه­‌ی درست القای احساسات در کنار الگو‌های تجربی و چالش­ برانگیز قصه­ گویی که با شمایل کلاسیک خود، حالا رویکردی مدرنیزه به خود گرفته­ اند و به بیرون کشیدن مخاطبِ غرق در سطحی­ نگری پرداخته­ اند. "پوست" علی­رغم تمام خام­ دستی‌ها و ایرادات ناشی از کارِ اول بودن، از جدی­‌ترین و البته لذت­ بخش­‌ترین تجربیات سینمای ایران در سال­‌های اخیر است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی