تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

«قصیده گاو سفید»؛ یک قضاوت اشتباه، یک عاشقانه­ غیر معمول

"قصیده گاو سفید" ماجرای اعدام مردی است که بعدا متوجه می­ شویم اشتباهی و طبق یک تصمیم اشتباه از سوی قضات، بالای دار رفته است. همسرش سراسیمه مشغول کار و پادویی است تا فرزند ناشنوای­شان را به آب و نانی برساند. اما قصه اصلی از عذاب وجدانی نشأت می­ گیرد که به جان یکی از قاضی­‌ها افتاده است. کسی که پس از اعتراف قاتل اصلی، به دلیل مواجهه با یک ضربه روحی/روانی شدید بابت قضاوت اشتباهش، از کار خود استعفا داده و حالا دست به کار شده تا خانواده اعدامی را از این فلاکت و بدبختی بیرون بکشد. فیلم تا حدود زیادی، خارج از آن ابعاد رمانس و شاعرانه، دغدغه­‌ی بررسی بعضی از قوانین وضع شده را نیز دارد. سودای مخالفت با اعدام در سراسر فیلم موج می­ زند و گاهی تبصره­‌ها و ماده­‌هایی از قوانین دیگر کیفری نیز مورد انتقاد فیلمساز قرار گرفته است. اصولا فیلمی با ساختار واقع­ گرایانه و دغدغه­‌های قانونی و کاغذبازی­‌های دادگاهی، در خلق بیان استعاری و تمثیلی ناتوان است و تجربه اخیر «بهتاش صناعی­ها» نیز جز ناکامی، چیزی برای او به جای نگذاشته است.

کد خبر: ۵۱۰۱۲
۱۷:۱۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ ایمان رضایی: «بهتاش صناعی­ها» از آن دست فیلمسازانی ­است که چندان مورد توجه مردم قرار نمی­ گیرد. فیلم قبلی او یعنی "احتمال باران اسیدی" که با بازی شمس لنگرودی توانست سیمرغ بهترین فیلمنامه را در جشنواره سی و سوم از آن خود کند، مورد توجه تنها قشر خاصی از سینمادوستان قرار گرفت و اکران موفقی نیز نداشت. حالا فیلم اخیر او با حفظ و تدوام نسبی همان مسیر پیشین (هرچند اندکی رام شده­‌تر و مخاطب­ مدار تر) همچنان فیلم شریف و محترمی­ است که می­ توان نگاهی نه چندان منفی و انتقادآمیز به آن داشت.

"قصیده گاو سفید" ماجرای اعدام مردی است که بعدا متوجه می­ شویم اشتباهی و طبق یک تصمیم اشتباه از سوی قضات، بالای دار رفته است. همسرش سراسیمه مشغول کار و پادویی است تا فرزند ناشنوای­شان را به آب و نانی برساند. حدود نیم ساعت ابتدایی فیلم نیز در راستای پرداخت همین فقر و فلاکتی است که مادر و فرزند با از سر گذراندن اعدام پدر، با آن دست و پنجه نرم می­ کنند. گاهی اوقات، تبیین این مسائل مربوط به فقر و بیچارگی، به مسائل قابل تأملی از کمبود‌های فرهنگی/اجتماعی نیز پیوند می­ خورد تا نگاهی که یک اجتماع نسبت به یک زن تنها (بیوه) دارد را به وادی نقد بکشد.

 


«قصیده گاو سفید»؛ یک قضاوت اشتباه، یک عاشقانه­ غیر معمول

 

اما قصه اصلی از عذاب وجدانی نشأت می­ گیرد که به جان یکی از قاضی­‌ها افتاده است. کسی که پس از اعتراف قاتل اصلی، به دلیل مواجهه با یک ضربه روحی/روانی شدید بابت قضاوت اشتباهش، از کار خود استعفا داده و حالا دست به کار شده تا خانواده اعدامی را از این فلاکت و بدبختی بیرون بکشد.

صناعی­ها ایده نسبتا آنتیکِ عاشقانه ­اش را در خلال همین موضوع پرورش می­ دهد. امینی (قاضی پرونده) با ورود به زندگی این زن تنهای فرسوده، رفته رفته هم دل می­ بازد و هم دل می­ بَرَد. در واقع اساس ارتباط رمانتیک فیلمنامه بر مبنای احساسات عاشقانه قاتل به همسر مقتول شکل می­ گیرد و مابقی داستان در پی آن ادامه می­ یابد.

فیلم تا حدود زیادی، خارج از آن ابعاد رمانس و شاعرانه، دغدغه­‌ی بررسی بعضی از قوانین وضع شده را نیز دارد. سودای مخالفت با اعدام در سراسر فیلم موج می­ زند و گاهی تبصره­‌ها و ماده­‌هایی از قوانین دیگر کیفری نیز مورد انتقاد فیلمساز قرار گرفته است. جایی در مکالمه بین یک مقام دادگاهی و قاضیِ افسرده داستان، توجیهِ اشتباه رخ داده شده، "قسمت بودن" یا "خواست خدا بودن" مطرح می­ شود. این موضوع، اما با تکرار‌های معنادار، نوعی حالت کنایه آمیز پیدا کرده تا نگاه منطقی فیلمساز و فاصله گرفتن او از ابعاد اعتقادی در رابطه با یک مورد مرگ و زندگی را به گیرنده­‌های مخاطبش برساند. درواقع مخفی شدن پشت احکام الهی هنگام بروز اشتباهات را تقبیح می­ کند و مسئولیت را نه به گردن قواعد دینی؛ که فرار از محاکمه شدنِ برخی مقامات قضایی می­ داند. خشم و عصبانیت فیلمساز در رابطه با این موضوع را به سادگی می­ توان در بخش­‌هایی آشکار از فیلم، پیگیری کرد که البته گاهی هم از کادر بیرون می­ زنند و حالت ژستی متناقض با فضای فیلم به خود می­ گیرند.

 


«قصیده گاو سفید»؛ یک قضاوت اشتباه، یک عاشقانه­ غیر معمول

از ایرادات دیگر فیلم، اما می­ توان به عدم تطابق شیوه روایت و تم داستان اشاره کرد. ماهیت استفاده از این ریتم کند و آن نمای نمادین (حضور یک گاو سفید در میان حیاط زندان) هیچ سنخیتی با این داستانِ وابسته به سازه­‌ها و ایده­‌های شهری/اجتماعی ندارد. جهان فیلم را نه بر خلاف عنوان آن و پلان آغازینش، نه استعاره­‌ها و تشبیهات شاعرانه، که روزمرگی­‌های مدرن و دردسر‌های نئورئالیستی شکل می­ دهد.

اصولا فیلمی با ساختار واقع­ گرایانه و دغدغه­‌های قانونی و کاغذبازی­‌های دادگاهی، در خلق بیان استعاری و تمثیلی ناتوان است و تجربه اخیر صناعی­ها نیز جز ناکامی، چیزی برای او به جای نگذاشته است. دوربین فریز شده و پلان­‌های نسبتا طولانی مدت و کش دادن داستان تا حداکثر میزان ممکن، چندان روی بستر فعلی فیلم نمی­ نشیند و اثری با وصله­‌های ناجور پدید می­ آورد که نه چگونگی شاعرانه بودن را می­ داند و نه ساختار مکانیکی بودن روایت قصه را. ریسک فیلمساز این بار با شکست مواجه شده، اما حداقل ارزشی را می­ توان برای همین جسارت جهت برگزیدن شاکله­‌ای جدید برای فیلم قائل شد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی