تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

"لباس شخصی"؛ ماجرا‌های حزب توده و شوروی در ایرانِ سیاسیِ دهه شصت

"لباس شخصی"، دست روی یکی از چالش­ برانگیز‌ترین موضوعات امنیتی بعد از انقلاب گذاشته است. فیلم در رابطه با استراتژی­‌های غلط حزب توده و جاسوسی­‌هایی است که این حزب به رهبری کیانوری برای شوروی (یکی از فروشنده­‌های اسلحه به عراق در جریان جنگ) انجام می­ داده است. این بار سیستم اطلاعاتی سپاه با نهایت مشقت، و البته درایت چندی از نیرو‌های امنیتی خود وارد عمل شده تا شک و شبهه شکل گرفته پیرامون حزب توده را، علی­رغم توصیه امام خمینی جهت هم­بستگی با این حزب، رفع و رجوع کند که در مسیر حرکت داستان، شاهد غافلگیری­‌ها و ماجرا‌های پر نشیب و فراز بسیاری هستیم. حفره اصلی فیلم، در آن است که امیرعباس ربیعی در مقام کارگردان، چندان ایده­‌های بکری در سر ندارد و خیلی هم در بند خلق اتمسفر سینمایی نیست. گویی ماجرای ملتهب سیاسیِ برگزیده شده، آنقدر جذاب ظاهر شده که باقی متریال سازنده فیلم در فرع قرار گرفته و اهمیت چندانی برای فیلمساز پیدا نکرده است.

کد خبر: ۵۱۳۲۱
۱۳:۱۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ ایمان رضایی: اصولا سینمای سیاسی ایران، علی­رغم حساسیت­‌های زیادی که روی آن وجود دارد و از هر جانبی، نگاه­‌ها و انتظار‌های متفاوتی را به جان می­ خرد، بعضی اوقات شامل ویژگی و خاصیتی است که عموم اقشار را حداقل در وهله اول، جذب خود می­ کند (و سپس موضع­ گیری‌ها و ...).

فضای امنیتی دهه شصت جمهوری اسلامی، ملغمه­‌ای است از مجموعه مسائلی که پیرامون وضعیت اجتماعی با تاثیرات مستقیم جنگ و انقلاب می­ چرخد و دچار آشفتگی­‌های عظیم و پر از ماجراست. از قصه­‌های مجاهدین و رنجبران و فداییان خلق گرفته تا نفوذی­‌های انگلیس و جنگ هشت ساله با عراق.

"لباس شخصی"، اما دست روی یکی از چالش­ برانگیز‌ترین موضوعات امنیتی بعد از انقلاب گذاشته است. فیلم در رابطه با استراتژی­‌های غلط حزب توده و جاسوسی­‌هایی است که این حزب به رهبری کیانوری برای شوروی (یکی از فروشنده­‌های اسلحه به عراق در جریان جنگ) انجام می­ داده است. این بار سیستم اطلاعاتی سپاه با نهایت مشقت، و البته درایت چندی از نیرو‌های امنیتی خود وارد عمل شده تا شک و شبهه شکل گرفته پیرامون حزب توده را، علی­رغم توصیه امام خمینی جهت هم­بستگی با این حزب، رفع و رجوع کند که در مسیر حرکت داستان، شاهد غافلگیری­‌ها و ماجرا‌های پر نشیب و فراز بسیاری هستیم.
 

 
حفره اصلی فیلم، در آن است که امیرعباس ربیعی در مقام کارگردان، چندان ایده­‌های بکری در سر ندارد و خیلی هم در بند خلق اتمسفر سینمایی نیست. گویی ماجرای ملتهب سیاسیِ برگزیده شده، آنقدر جذاب ظاهر شده که باقی متریال سازنده فیلم در فرع قرار گرفته و اهمیت چندانی برای فیلمساز پیدا نکرده است.

در سال­‌های گذشته، شبیه­‌ترین حالت به این شکل از سینما و پرداختن به این دست از موضوعات را در دوگانه­‌ی "ماجرای نیمروز" مهدویان دیده بودیم. در آن دو فیلم (به خصوص رد خون) آنچه که مسئله سیاسی مطرح شده را تبدیل به قالبی حسی کرده و میزان سمپاتی و هم ذات پنداری را در مخاطبش بهبود می­ بخشد، ایجاد مدیومی سینمایی، سبک پردازی شده و القای درست احساسات از دریچه فیلم است که منجر به کسب جایگاه مورد انتظار برای آن است.

در "لباس شخصی"، اما هیچ ردی از سینما مشهود نیست. چه بسا موضوع منتخب و طی کردن مسیر داستان حول آن، فیلم را شبیه به فیلم­‌های تلویزیونی مناسبتی کرده که گاهی اوقات در تعطیلی­‌هایی با مناسبت سیاسی، خوراک پخش صدا و سیما را فراهم می­ کنند. فیلمساز نه آنقدر جسارت حضور در لوکیشن­‌های خارجی را دارد که در پس آن به طراحی ویژه­‌ای از خیابان­‌های آن دوره دست یابد، و نه حتی در فضا‌های بسته و داخلی، در پرداخت فضای دهه شصت توانسته موفق عمل کند.

در واقع "لباس شخصی" آنقدر درگیر طرح بیانیه­‌های سیاسی و ارائه فکت­‌ها و پیروی از حوادث تاریخی است که گویی دیگر نوع ارائه هنری/سینمایی را فراموش می­ کند. همچنین با این رویکرد ساده­ انگارانه در بازسازی اتمسفر فضای خود، از التهاب و جذابیت­‌های مسئله­‌ی مورد نظرش نیز می­ کاهد و ماجرای همکاری حزب توده و جاسوسی­‌های آن­ها برای شوروی را در ساده­‌ترین شیوه روایی ممکن به نمایش می­ گذارد. هرچند که گاهی سعی می­ کند با رویه­‌هایی روشنفکر مآبانه، مانند تطهیر نیرو‌های ساواک و حتی مشورت گرفتن سپاه از با تجربه­‌های ساواکی، چهره­ای متفاوت از هم­ نظیرانش پیدا کند و میزان تاثیرگذاری­ش را بالاتر ببرد، اما همچنان با استاندارد‌های سینمایی فواصل بسیاری دارد.
 

 
در به کارگیری از تمهیدات فنی/اجرایی، ربیعی (کارگردان) به پشتوانه حمایت سازمان اوج، توانسته تجهیزات و امکانات ایده­ آلی را برای پیشبرد پروژه فراهم کند و همچنین همکاری با خانه طراحان انقلاب اسلامی و مشاوره­‌ی عناوینی همچون ابراهیم حاتمی­ کیا، تمام بستر مورد نیاز برای خلق یک اثر فوق­ العاده را در اختیار فیلمساز قرار داده است که البته نمایانگر آن است که با این حجم از امکانات، شکست خوردن، علل و معلول دیگری دارد و ایراد اصلی شاید از جای دیگری­ است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی