پیش‌بینی بودجه ۹۹: فروش یک میلیون بشکه نفت در روز! / نفت ایران حذف شدنی نیست
گفتگوی "دیدارنیوز" با «مژگان خانلو» سخنگوی سازمان برنامه و بودجه/ بخش اول

پیش‌بینی بودجه ۹۹: فروش یک میلیون بشکه نفت در روز! / نفت ایران حذف شدنی نیست

دیدارنیوز در گفتگو با مژگان خانلو سخنگوی سازمان برنامه و بودجه به سراغ مباحث مختلف بودجه ۹۹ رفته تا بتواند این موضوع را از منظر‌های مختلفی مورد بررسی قرار دهد. خانلو در بخش اول این گفتگو نکات کلی و کلیدی بودجه در ایران و مخصوصا بودجه سال ۹۹ را توضیح داده و همچنین به سراغ بحث واگذاری‌ها در بودجه سال ۹۹ رفته است. وی در این گفتگو گفت: همانطور که ما تحت فشار تحریم‌ها هستیم قطعاً شریک‌های تجاری آمریکا هم زیر همین فشار قرار دارند. آن‌ها هم در مبادلاتی که بخواهند با ایران انجام دهند قطعاً مورد مؤاخذه قرار می‌گیرند و فشار‌های تحریمی بر آن‌ها هم به نوعی حاکم است. اما آن‌ها همچنین نمی‌خواهند فروش را از دست دهند و به هر حال سالیان سال مشتری نفت ایران بودند. ضمن این که نفت ایران ویژگی‌هایی دارد که به راحتی قابل جایگزینی با سایر کشور‌ها نیست. برای آن‌ها هم مهم است که از قِبَل این سرمایه‌گذاری‌هایی که برای استفاده از این نفت داشتند تلاش کنند که به هر طریقی شده بتوانند حداکثر استفاده را از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده شان بکنند و حداکثر خرید را بتوانند از کشور ما به هر طریق داشته باشند.
انتظار شفافیت از نظام مالیات کشور در فقدان دولت الکترونیک، رؤیایی است
"دیدارنیوز" در گفتگو با «غلامرضا حیدری‌ کردزنگنه» ابعادی از فساد و فرار مالیاتی در کشور را بررسی کرد؛

انتظار شفافیت از نظام مالیات کشور در فقدان دولت الکترونیک، رؤیایی است

دولت قرار است دریافت مالیات‌ها را به صورت کلی بازنگری کند و به گفته سخنگویش، تمرکزشان بر دریافت مالیات از کسانی است که فرار مالیاتی دارند. در همین خصوص غلامرضا حیدری‌ کردزنگنه رئیس پیشین سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگو با دیدارنیوز گفت: مشکل ما نداشتن تعریفی واحد از سیستم اقتصادی کشور است که مالیات هم جزئی از آن است. هرچه اطلاعات شفاف تری از اقتصاد کشور در سیستم مالیاتی قرار گیرد، فساد و فرار مالیات‌ها کمتر می‌شود؛ بنابراین اگر سیستم مالیاتی کشور با استفاده از علم الکترونیک به روز شود و بتواند اطلاعات را به صورت مکانیزه و بدون دخالت افراد جمع آوری کند، جمع آوری مالیات تحت تاثیر و نفوذ دستگاه‌ها و افراد قرار نمی‌گیرد.در کشور‌های پیشرفته دنیا مانند کشورهای اروپایی، ژاپن و آمریکا و دیگر کشور‌های شبیه به آن، هیچگاه مؤدی، مامور مالیاتی خود را نمی‌شناسد بلکه سیستم همه این کار‌ها را انجام می‌دهد و به صورت الکترونیکی مالیات اخذ می‌شود و اگر اشتباهی رخ دهد به صورت الکترونیکی برمی گردد. ناکارآمدی و عدم شفافیت اقتصاد کشور باعث می‌شود فرار مالیاتی هم زیاد شود، مسائل دیگر هم برمی گردد به فرهنگ مالیاتی.
خوش ­بینی کاذب دولت­‌ها؛ مانع اصلاح ساختار بودجه

خوش ­بینی کاذب دولت­‌ها؛ مانع اصلاح ساختار بودجه

اصلاح ساختار بودجه، یکی از مهمترین مواردی است که اقتصاد ایران به آن نیاز دارد. این موضوع از بعد از انقلاب اسلامی همواره مورد بحث و تاکید صاحب نظران و برنامه ریزان اقتصادی و سیاسی کشور بوده است. دیدارنیوز با حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در این خصوص گفتگو کرده است. وی معتقد است اصلاح ساختار بودجه را نمی­ توان در یک مدت کوتاه انجام داد. ما تاکنون فرصت­‌های بسیاری را از دست داده ایم و متأسفانه در ادامه هم از دست خواهیم داد. باید ابتدا زیرساخت‌ها را آماده و ساماندهی کرد. مثلاً با بهبود فضای کسب و کار از ظرفیت بخش خصوصی، استفاده بهینه برد. زیرا در حال حاضر رتبه کسب و کار کشور ۱۲۰، رتبه علمی ۵ و رتبه اقتصادی بین ۲۵ تا ۳۰ می‌باشد. این اعداد هیچ همخوانی با هم ندارند.
انبساط بودجه از مخرج بسته؛ تدبیر دولت یا دومینوی فشل کردن اقتصاد؟

انبساط بودجه از مخرج بسته؛ تدبیر دولت یا دومینوی فشل کردن اقتصاد؟

آنچه که بیش از هر چیز دیگری در مورد بودجه سال آینده حائر اهمیت است، مساله تامین منابع پایدار درآمدی دولت با توجه به کاهش صادرات نفت است که در این میان، حوزه مالیات از سایر حوزه ها، پررنگ ­تر خواهد بود. نکته جالب توجه در این میان، رقمی است که دولت از درآمد‌های مالیاتی برای تأمین بودجه ۹۹ اعلام کرده است؛ در حالی که برای اداره کشور به عددی بالای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. با نگاهی به ارقام بودجه سال ۹۸ و مقایسه آن با سال ۹۹ در می‌یابیم که درآمد‌های مالیاتی دولت در بودجه سال ۹۸، ۱۴۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۹، ۱۹۵ هزار میلیاردتومان برآورد شده که با ۲۳ درصد تغییر همراه است. گزارش تحلیلی دیدارنیوز از تصمیم دولت برای تأمین بودجه از محل مالیات را بخوانید.
‌نمی‌توان به قیمت‌ها دستور داد بالا نروند مگر در یک اقتصاد صددرصد دولتی!
حیدر مستخدم حسینی اقتصادان در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

‌نمی‌توان به قیمت‌ها دستور داد بالا نروند مگر در یک اقتصاد صددرصد دولتی!

حیدر مستخدم حسینی اقتصادان در گفتگو با دیدارنیوز و در پاسخ به این سوال که آیا دولت اساسا قادر به مداخله موثر در بازار با هدف جلوگیری از گسترش موج تورم و گرانی پس از افزایش قیمت بنزین دارد یا نه، گفت: این ادعای دولت که افزایش قیمت بنزین تاثیری بر افزایش قیمت سایر کالا‌ها ندارد، سخنی است که در قالب هیچ یک از مدل‌های اقتصادی جهان نمی‌گنجد؛ مگر در یک اقتصاد صد درصد دولتی، یعنی دولت مسئولیت واردات کلیه کالا‌ها اعم از دارو و کالا‌های خاص و ... را برعهده بگیرد و مانند آنچه در زمان جنگ رخ داد، دولت بر تمام مراکز تولید و توزیع کالا، قیمت و اندازه و حجم مصرف نظارت کند، بنابراین تنها در صورت وجود چنین ساختار و شرایطی است که دولت می‌تواند به مردم بگوید که قادر به کنترل قیمت کالا و خدمات است و گرنه در شرایطی که بخش بزرگی از واردات کالا بر عهده بخش غیر دولتی است، دولت ابزار لازم، سازمان، وزارت خانه، کادر و مراکز تهیه و توزیع برای تعیین قیمت و کنترل بر آن را در اختیار ندارد.
دریافت‌کنندگان بسته معیشتی کم می‌شوند
عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

دریافت‌کنندگان بسته معیشتی کم می‌شوند

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز دسترسی دولت به حساب شهروندان را منطقی دانست و گفت: دولت برای کاهش تعداد یارانه بگیران به دنبال چک کردن حساب‌های بانکی است، زیرا برای کسی که دریافتی ۴۵ هزار تومان یا کمک هزینه معیشتی اهمیت دارد، قطعا از حساب بانکی آنچنانی بهره‌مند نیست و کسانی که نیازمند واقعی محسوب می‌شوند، خود برای کنترل حساب بانکی‌شان پیشنهاد می‌دهند که دولت این کار را انجام دهد.
با افزایش نرخ بنزین، هزینه خدمات در راستای آن رشد خواهد داشت
سید تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

با افزایش نرخ بنزین، هزینه خدمات در راستای آن رشد خواهد داشت

سید تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز درباره اجرایی نشدن قوانین موجود در مبارزه با گرانفروشی و طرح دوباره مجلس در همین زمینه گفت: فوریت طرحی که روز یکشنبه مصوب شد صرفا درباره موضوع افزایش قیمت بنزین بود. به این معنا که با توجه به افزایش قیمت بنزین، دولت نباید به افزایش قیمت دیگر کالا‌ها اقدام کند، بنابراین با این طرح نماینده‌ها تلاش خود را به کار بسته‌اند تا منافذ افزایش قیمت کالا‌ها را ببندند، زیرا خواه ناخواه با گرانی‌هایی روبرو خواهیم شد، اما عدم اجرایی شدن قوانین در این زمینه در کل به نوع مواجهه دولت با مصوبات یا حتی ابلاغیه‌های خودش ربط پیدا می‌کند.
دولت سریعا مابه‌التفاوت قیمت بنزین را به حساب مردم واریز کند
محمدرضا خباز نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

دولت سریعا مابه‌التفاوت قیمت بنزین را به حساب مردم واریز کند

شکی وجود ندارد که راه فروکش کردن تجمعات و اعتراضات این است که مردم مطمئن شوند افزایش قیمت بنزین برای رفاه آن‌ها صرف می‌شود نه اینکه در جای دیگری هزینه شود. مشکل اصلی مردم این است که به اظهارات مسئولان اعتماد ندارند و اطمینان ندارند که درآمد‌ها صرف رفاه شان می‌شود. در همین خصوص محمدرضا خباز نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: برای اینکه مردم احساس کنند روسای قوا تصمیم درستی گرفتند و عزم خود را برای کاهش مشکلات مردم جزم کرده‌اند، سریعا این مابه‌التفاوت باید به حساب مردم واریز شود. به این معنا زمانی که به یک خانواده چهارنفره ۲۰۰ هزار تومان علاوه بر یارانه پرداخت شود، در درستی این کار تردید نمی‌کند.
افزایش قیمت بنزین و احتمال سونامی جدید گرانی
"دیدارنیوز" در گفتگو با «محمود جام ساز» اقتصاددان و استاد دانشگاه بررسی کرد؛

افزایش قیمت بنزین و احتمال سونامی جدید گرانی

از کنار این موضوع که قیمت انرژی در ایران نسبت به کشور‌های دیگر بسیار پایین است نمی‌توان گذشت، اما این اصلاح قیمت در صورتیکه بدون برنامه برای مهار بازار و افزایش درآمد مردم اجرا شود شکست می‌خورد و نمی‌توان چشم انداز روشنی برای آن پیدا کرد؛ چراکه در اینجا هم بار دیگر بهای موج تورمی جدید را قشر متوسط و ضعیف جامعه از جیب خود می‌پردازند. دیدارنیوز در گفتگو با محمود جام ساز اقتصاددان و استاد دانشگاه، افزایش قیمت بنزین را بررسی کرده است.
۳