تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
محمدرضا خباز نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

دولت سریعا مابه‌التفاوت قیمت بنزین را به حساب مردم واریز کند

News Image Lead

شکی وجود ندارد که راه فروکش کردن تجمعات و اعتراضات این است که مردم مطمئن شوند افزایش قیمت بنزین برای رفاه آن‌ها صرف می‌شود نه اینکه در جای دیگری هزینه شود. مشکل اصلی مردم این است که به اظهارات مسئولان اعتماد ندارند و اطمینان ندارند که درآمد‌ها صرف رفاه شان می‌شود. در همین خصوص محمدرضا خباز نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: برای اینکه مردم احساس کنند روسای قوا تصمیم درستی گرفتند و عزم خود را برای کاهش مشکلات مردم جزم کرده‌اند، سریعا این مابه‌التفاوت باید به حساب مردم واریز شود. به این معنا زمانی که به یک خانواده چهارنفره ۲۰۰ هزار تومان علاوه بر یارانه پرداخت شود، در درستی این کار تردید نمی‌کند.

کد خبر: ۴۱۹۲۱
۰۹:۵۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اعتراضات مردمی نسبت به افزایش قیمت بنزین از صبح روز شنبه شکل جدی به خود گرفت و تا جایی پیش رفت که متاسفانه تعدادی از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. حال اما این پرسش پیش می‌آید که اکنون باید از چه روشی بهره برد تا مردم با اعتماد به وعده دولت به اعتراضات پایان دهند.

 

محمد کیانوش راد عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در این رابطه گفته است که «اگر مجلس نقش واقعی خودش را در نظارت و تذکر ایفا کند، بسیاری از اعتراضاتی که به صورت خیابانی صورت می‌گیرد، کاهش پیدا می‌کند.» اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز در این خصوص بر این نکته تاکید دارد که «راه فروکش کردن اعتراضات مردمی این است که این اعتراضات به رسمیت شناخته شود و همچنین این اطمینان داده شود که درآمد‌های ناشی از افزایش قیمت بنزین صرف رفاه مردم می‌شود.»

 

شکی وجود ندارد که راه فروکش کردن تجمعات و اعتراضات این است که مردم مطمئن شوند افزایش قیمت بنزین برای رفاه آن‌ها صرف می‌شود نه اینکه در جای دیگری هزینه شود. مشکل اصلی مردم این است که به اظهارات مسئولان اعتماد ندارند و اطمینان ندارند که درآمد‌ها صرف رفاه شان می‌شود.

 

محمدرضا خباز نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز در خصوص دلایل افزایش قیمت بنزین به مقدمه‌ای اشاره کرد و گفت: تمام اقتصاددانان داخل و خارج، اقتصاد کشور را بیمار می‌دانند و معتقدند نیاز به جراحی دارد، بنابراین گمان نمی‌کنم توصیه عده‌ای اندک برای حفظ وضع موجود بابت قیمت بنزین که کمتر از بطری آب است، از سوی هیچ اقتصاددانی مورد تائید قرار گیرد.

 

وی درباره شیوه جراحی این مشکل اقتصادی اضافه کرد: بدون شک این عمل جراحی با خونریزی همراه خواهد بود، اما باید کاری کرد که خونریزی کمتری داشته باشد. روزانه به طور میانگین ۹۷ میلیون لیتر بنزین به مصرف می‌رسد که حدود ۲۵ یا ۲۶ میلیون آن براساس آمار قاچاق می‌شود، بنابراین این جراحی بدون شک باید صورت گیرد، زیرا بیت‌المال را به دست خود رایگان در اختیار دیگران قرار می‌دهیم، اما شیوه آن باید به گونه‌ای صورت گیرد تا برای مردمی که زیر بار فشار اقتصادی قرار دارند، این فشار مضاعف نشود و قابل تحمل باشد.

 

دولت سریعا مابه‌التفاوت قیمت بنزین را به حساب مردم واریز کند

 

این عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار داشت: درصورتی که وعده دولت در این رابطه عملی شود، مردم شیرینی این کار را حس خواهند کرد و با تمام وجود درک می‌کنند که تصمیم فوق صحیح بوده است، ولی اگر این امر به درستی اجرا نشود یا فقط در مدت کوتاهی آن را جدی انگارند و به تکرار درنیاید، فشار زیادی به ویژه برطبقه مستضعف وارد خواهد شد.

 

خباز در این خصوص تاکید کرد: تصمیم برای افزایش قیمت بنزین از آنجا که توسط روسای سه قوه گرفته شده، با افزایش یارانه همراه است به این معنا که ۶۰ میلیون ایرانی مابه‌التفاوت قیمت بنزین را دریافت خواهند کرد و ۲۳ میلیون از آن محروم می‌شوند، از این تعداد عده‌ای خود اعلام انصراف از یارانه داشتند و عده دیگری را هم دولت براساس تراکنش‌هایشان تشخیص داده که ثروتمند هستند و نیازی به یارانه ندارند، البته در این تشخیص اشتباهاتی هم صورت گرفته که در اسرع وقت باید به آن رسیدگی شود.

 

وی در ادامه یادآور شد: برای اینکه مردم احساس کنند روسای قوا تصمیم درستی گرفتند و عزم خود را برای کاهش مشکلات مردم جزم کرده‌اند، سریعا این مابه‌التفاوت باید به حساب مردم واریز شود. به این معنا زمانی که به یک خانواده چهارنفره ۲۰۰ هزار تومان علاوه بر یارانه پرداخت شود، در درستی این کار تردید نمی‌کند.

 

این عضو سابق کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درباره نگرانی مردم بابت گرانی کالا‌ها ابراز کرد: دستگاه‌های نظارتی در دولت (تعزیرات، حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و اتحادیه‌های مشاغل) علاوه بر اینکه باید به صورت جدی به صحنه آیند، از ظرفیت مردم هم استفاده کنند. به این صورت که افراد علاقمند را برای جلوگیری از تخلف در این زمینه آموزش دهند و وارد بازار کنند.

 

خباز با اشاره به اینکه در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، توضیح داد: مانند تصمیمی که در میدان جنگ گرفته می‌شود و همه به صحنه وارد می‌شوند، اکنون هم به همان شکل است. در زمان جنگ با یک کشور خارجی، در کنار نیرو‌های نظامی بسیاری از مشکلات را مردم برطرف ساختند، اکنون هم به همان شکل است و مردم باید به کمک آیند. علاوه براین برای درست پیمودن این مسیر، قوه قضائیه باید شعب مخصوصی راه‌اندازی کند و افرادی برای مقابله با تخلفات آموزش دهد و آن‌ها را روانه بازار سازد.

 

وی درخصوص راهکاری برای پایان دادن به اعتراضات بیان کرد: زمانی که به حساب مردم پول واریز شود، آن‌ها هم تصمیم دولت را باور می‌کنند، به عبارتی دیگر زمانی که مردم ببینند دولت در بازار نقش دارد و مانند گذشته رها شده نیستند، قطعا این تصمیم جدید را می‌پذیرند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
0
تا الان که پایان شب ۳ آذر هستش پولی به حساب من بخت برگشته واریز نشده است.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی