تیتر امروز

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها تا تشکیل نخستین شورای شهر تهران گفت‌وگو کرده است.

کد خبر: ۱۶۴۸۳۸
۲۰:۰۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب (در حال ویرایش)

دیدارنیوز _ حامد شجاعی: در سی‌امین تنگنا میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی ایران بودم. نام علیزاده طباطبایی، به طور گسترده و عام شاید برای نخستین بار در سال هفتاد و هفت و همزمان با تشکیل نخستین شورای شهر تهران مطرح شد.

او یکی از اعضای نخستین شورای شهر تهران در تاریخ جمهوری اسلامی بود که متاثر از فضای پس از انتخابات دوم خرداد سال هفتاد و شش، اکثریتش در اختیار احزاب و گروه‌های طرفدار سیدمحمد خاتمی، موسوم به جبهه دوم خرداد، قرار گرفت و ترکیبش پر از نام‌های بزرگی بود که بسیاری از آن‌ها تا چندی قبل در قامت وزیر و وکیل مجلس و چهره‌های ارشد اجرایی و سیاسی در دو دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی در پیشبرد سیاست‌های حاکمیت ایفای نقش می‌کردند.

ویدیوی این گفت‌وگو را اینجا و در یوتیوب و آپارات دیدار ببینید

آنچه در شورای شهر نخست گذشت و سرنوشت آن، حدیث مکرر است، اما محمود علیزاده طباطبایی، پیش و پس از آن مقطع چهار ساله در کسوت‌های گوناگون درگیر فعالیت‌های سیاسی و حرفه‌ای بوده است. این دانش‌آموخته رشته حقوق دانشگاه ملی و رشته اقتصاد دانشگاه تهران، از پیش از آغاز دوران دانشجویی برای گذران زندگی به عنوان همافر در خدمت نیروی هوایی شاهنشاهی ایران قرار گرفت و شاید مسیر زندگی آینده او از همین نقطه دگرگون شد. چرا که وی در روز‌های پرتلاطم منتهی به بیست و دوم بهمن سال پنجاه و هفت تبدیل به یکی از سازمان‌دهندگان اصلی دیدار همافران با آیت‌الله خمینی در مدرسه رفاه و مامور جمع‌آوری اسناد و مدارک در ارتباط با اتهامات تیمسار ربیعی و تیمسار جهانبانی شد.

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب (در حال ویرایش)

و اما داستان محمود علیزاده طباطبایی و مراوداتش با بخش‌های مختلف امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی تازه آغاز شده بود و وی پس از چندی در ماجرای کودتای نوژه یکی از اعضای تیم خنثی‌سازی کودتا بود. سرگذشت و تجربیات علیزاده طباطبایی قطعا برای همه کسانی که در جستجوی واقعیت‌های تاریخی نیم قرن اخیر کشور هستند شنیدنی‌ست و البته دیدگاه‌های امروز وی نسبت به شرایط کشور هم جای تامل و توجه دارد.

بخش نخست گفتگو با محمود علیزاده طباطبایی در تنگنای سی‌ام که عمدتا به سوابق و فعالیت‌های وی از مقطع قبل از انقلاب اسلامی تا تشکیل نخستین شورای شهر تهران اختصاص دارد تقدیم بینندگان و مخاطبان محترم و دغدغه‌مند تنگنا می‌شود و مانند همیشه چشم به راه نقد‌ها و نظرات یکایک عزیزان درباره تنگنا هستم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی