تیتر امروز

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
گزارش تکمیلی دیدارنیوز سه روز بعد از حریق گسترده امامزاده ابراهیم

چادرها برپا شد؛ مطالبات روی زمین ماند

دیدارنیوز در گفت‌وگو با یکی از ساکنین بومی امامزاده ابراهیم از حال و هوای این روزهای منطقه آتش گرفته پرسیده؛ که می‌خوانید.

کد خبر: ۱۶۴۹۲۴
۱۵:۵۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

چادرها برپا شد؛ مطالبات روی زمین ماند

دیدارنیوز- سرویس جامعه: «امام‌زاده ابراهیم» یکی از مناطق بِکر استان گیلان محسوب می‌شود، فضایی ییلاقی که هرساله به‌خصوص در فصل‌های گرم پذیرای مهمانانی از سراسر ایران است. منطقه‌ای توریستی که با مهمان‌نوازی ساکنین روستایی تجربه منحصر به‌فردی را برای مسافران به‌یادگار می‌گذارد ولی همانطور که استان گیلان دارای چالش‌های اقتصادی و زیرساختی بسیاری است منطقه امام‌‌زاده هم از این دایره خارج نیست ولی به دلیل دوری از مرکز استان و البته کم اهمیت جلوه دادن مشکلات روستاییان، این شهرک بیش از پیش در کمین نابودی قرار دارد، که البته اثبات آن در آتش‌سوزی پنج شنبه شب در کمتر از نیم ساعت کار غیرممکنی نیست و با این اتفاق قسمت مهم این شهرک چوبی در آتش سوخت و اگر روستایی‌ها وارد میدان نشده بودند شاید حالا حتی نامی از این منطقه باقی نمی‌ماند.

در مورد چگونگی پیدایش این شهرک روایت‌های جذابی نقل قول می‌شود ولی به‌ نظر هرچه به جلو می‌رویم در چگونگی ساخت اقامت‌گاه‌ها و خانه‌های چوبی تغییری مشاهده نمی‌شود و در واقع به‌دلیل امکانات محدود و البته برخی از محدودیت‌ها خانه‌ها با همان سبک قدیمی و با چوب‌های عمدتا محلی ساخته می‌شود که همین موضوع باعث شده تا آتش و البته سیل همواره در کمین این شهرک خاص و خاطره انگیز باشد. در ادامه این گزارش با یکی از بومی‌های منطقه گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

روستاییان در انتظار وعده به‌سازی شهرک

«اسماعیل حبیب‌پور»، از ساکنین منطقه امامزاده ابراهیم که دقایقی بعد از وقوع آتش‌سوزی پنجشنبه به شهرک امام‌زاده ابراهیم رسید در مورد آخرین وضعیت حادثه‌دیدگان این حریق گسترده به‌خبرنگار «دیدارنیوز» می‌گوید: «باتوجه به اینکه حدود دو روز از وقوع اتش‌سوزی می‌گذرد در حال حاضر برخی از روستاییانی که بی‌خانه هستند در چادرهای هلال احمر اسکان داده شده‌اند و برخی دیگر هم در صحن امام‌زاده و خانه‌های اقوام به‌صورت موقتی حضور دارند. در مورد نوع امدادرسانی باید بگویم که هرچه که تا این ساعت به شهرک رسیده همه از کمک‌های مردمی است و کمکی از سوی نهادهای دولتی به ما نرسیده است. به این نکته اشاره کنم که مسوولان بارها برای بازدید و ارزیابی وضعیت به منطقه آمده‌اند ولی متاسفانه هنوز خبری از کمک‌ها نیست. به‌دلیل نبود زیرساخت‌‌های اقتصادی و توریستی وضعیت مالی روستاییان تعریف چندانی ندارد و اگر کمک و همتی از سوی نهادهای دولتی انجام نشود امکان بازسازی شهرک وجود ندارد.»

حبیب‌پور در پاسخ به اینکه شرایط امدادرسانی در زمان حریق چگونه بود، می گوید: «توجه داشته باشید که آتش‌سوزی همواره این شهرک چوبی را تهدید می‌کند و در ادوار گذشته هم با چنین رخدادهایی روبه‌رو بودیم ولی هرگز کار زیربنایی برای جلوگیری از این رخدادها انجام نگرفته است. یکی از چالش‌های موجود نبود ایستگاه آتش‌نشانی است. در سال‌های گذشته یکی از اهالی بومی به‌عنوان آتش‌نشان شهرک، مشغول به کار شد. حضور او به‌تنهایی باعث بالارفتن امنیت روانی بود ولی به‌دلیل اینکه حقوق و مطالبات او پرداخت نشد طبیعی است که او هم انگیزه‌ای برای ادامه کار نداشت و نهایتا این مسوولیت را رها کرد.

او ادامه می دهد: بعد از حریق پنجشنبه ماشین‌های آتش‌نشانی فرسوده‌ای به منطقه آمدند که حتی شلنگ‌هایش فرسوده بود. باتوجه به زحماتی که نیروهای آتش‌نشانی کشیدند ولی به‌دلیل گسترده بودن حریق اگر افراد بومی حضور نداشتند آنها با ادواتی که همراه داشتند نمی‌توانستند آتش را کنترل کنند.»

این بومی منطقه امامزاده ابراهیم با تاکید بر اینکه این شهرک نیاز به برنامه و زیرساخت دارد تا بار دیگر با حوادث این‌چنین روبه‌رو نشود اضافه می‌کند: «بارها از طریق ساکنین محلی خواستار ایمن‌سازی شهرک شدیم ولی متاسفانه به دلیل محرومیت منطقه توجه چندانی به این مطالبه نشده است. به‌غیر از حریق خطر سیل هم ساکنین را تهدید می‌کند. باتوجه به‌وضعیت کنونی که بسیاری از خانه‌های شهرک از بین رفته است اگر برای بهینه‌سازی و بهسازی این منطقه توریستی برنامه‌ای دارند نباید فرصت را از دست بدهیم. به این موضوع هم باید اشاره کنم که خوشبختانه در این حادثه کسی مصدوم جدی یا فوت نشد ولی اگر در شرایطی که منطقه پر از زائر باشد و آتشی‎‌ به این گستردگی رخ دهد، شاید بسیاری جان خود را از دست بدهند.»

برپایی چادرهای هلال احمر و مطالبات روی زمین مانده اهالی «امامزاده ابراهیم»

آخرین جزییات حریق

«مهدی نقدی»، فرماندار شهرستان شفت علت اولیه این آتش‌سوزی را اتصال سیم برق در یک نانوایی عنوان کرد و در این مورد می گوید: «بعد از بررسی میزان خسارت‌ها توسط آتش‌نشانان، اقدامات بعدی برای آواربرداری خانه‌های آتش گرفته در این منطقه از استان گیلان انجام می‌شود. اداره‌های آب و برق، بنیاد مسکن و صمت پای کارند. اکنون نیازمند برقراری روشنایی معابر و آواربرداری و کمک‌های بلاعوض هستیم. مردم همه دارایی خود را از دست دادند و ساختمان‌های مسکونی و تجاری به تلی از خاک تبدیل شدند. سازه‌های چوبی شهرک امامزاده ابراهیم کاملاً خشک و آماده اشتعال بودند و کارشناسان باید علت دقیق حادثه را بررسی کنند. به ‌دنبال اظهارنظرهای غیرکارشناسی نیستیم و حتماً باید کارشناسی انجام شود.»

در همین مورد «علی‌اصغر چگینی»، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت با اعلام تشکیل پرونده قضایی در رابطه با آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم گفت که علت اصلی وقوع آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان مشخص خواهد شد. او در جریان بازدید میدانی از بازارچه امامزاده ادامه داد: «ضمن تشکیل پرونده قضایی، دستور انجام تحقیقات برای کشف علت حریق صادر شده است و علت آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان متخصص مشخص خواهد شد.»

برپایی چادرهای هلال احمر و مطالبات روی زمین مانده اهالی «امامزاده ابراهیم»

ارزیابی بنیاد مسکن از ابعاد حادثه

بعد از وقوع این حادثه چهار تیم ارزیاب اداره کل بنیاد مسکن گیلان از ساعات اولیه در روستا مستقر شده و در بازدید از واحدهای تخریب شده، ارزیابی از خسارت وارده به روستای امامزاده ابراهیم را تکمیل کردند. طبق گفته «حامد دائمی»، مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، تعداد واحدهای تجاری ۱۰۰ درصد تخریب شده در آتش‌سوزی ۹۰ واحد، مسکونی ۲۹۰ واحد، تعمیری مسکونی ۲۸ واحد و تعمیری تجاری ۶ واحد است و خوشبختانه این حادثه، تلفات جانی نداشته است. دائمی در همین مورد ادامه داد: «پیشنهاد ما باتوجه به هماهنگی‌های انجام شده طبق مصوبه هیات وزیران و پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور برای ساخت واحدهای مسکونی ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۸۰ میلیون تومان کمک بلاعوض است. همچنین برای تعمیر واحد مسکونی هم ۵۰ میلیون تومان تسهیلات، ۳۰ میلیون تومان بلاعوض، برای ساخت واحد تجاری ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۳۰ میلیون تومان بلاعوض پیشنهاد می‌شود.»

برپایی چادرهای هلال احمر و مطالبات روی زمین مانده اهالی «امامزاده ابراهیم»

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی