تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

پرونده ویژه کولبری

کد خبر: ۷۰۶۳۵
۱۴:۵۳ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
پرونده ویژه کولبری
دیدارنیوزکولبری یکی از معضلات مهم کشور ما و مخصوصا مناطق کردنشین است. پدیده‌ای چند وجهی که نیاز به بررسی جامعی دارد. روایت‌های مربوط به کولبری نیز به مانند دیگر پدیده‌های اجتماعی در سطح کشور، روایتی از مرکز و از دل رسانه‌های مرکز است و این روایت‌ها نمی‌توانند به تنهایی تصویر و تحلیل دقیقی به ما بدهند. «دیدار» در پرونده ویژه کولبری تلاش کرده است تا از دل روایت‌های بومی و محلی این پدیده را مورد بررسی قرار دهد و در این مسیر به سراغ کارشناسان و پژوهشگرانی رفته که در حوزه کولبری پژوهش داشته‌اند.  
 این پرونده شامل چند گزارش و گفت و گو با کارشناسان این حوزه می‌شود که در روز‌های آینده به تربیت منتشر خواهد شد. هر چند که نمی‌توان در چارچوب یک پرونده رسانه‌ای تمام ابعاد یک پدیده اجتماعی را تحلیل و بررسی کرد، ولی تلاش شد تا در گزارش‌ها و گفتگو‌های مختلف ابعاد مختلفی از کولبری را ببینیم. قطعا دیدار در ادامه فعالیت خود باز هم به سراغ پدیده کولبری خواهد رفت.  

کول اول: کولبرِ فیلسوف یا فیلسوفِ کولبر
در این گزارش رسول شکوهی به سراغ یک کولبر رفته و با او گپی دوستانه زده است. کولبری که ویژگی‌های خاص خود را دارد و با تصویری که ما از کولبری در ذهن داریم متفاوت است
 
 
 
 
در این گفتگو دیدار به سراغ کامل دلپسند پژوهشگر اجتماعی رفته است. دلپسند فارغ از اینکه خود کرد است و در آن مناطق زندگی کرده است در یک پژوهش در حوزه مرز به سراغ بحث کولبری رفته و ابعاد مختلف آن را از نزدیک تحلیل و بررسی کرده است. دلپسند حتی در پژوهش خود همراه کولبر‌ها بوده است. او به جغرافیای کولبری اشاره می‌کند و همچنین بر ظرفیت‌های مناطق کردنشین برای حل بحران کولبری تاکید دارد.
 
 
 
روایت‌های مربوط به کولبری نیز به مانند دیگر پدیده‌های اجتماعی در سطح کشور، روایتی از مرکز و از دل رسانه‌های مرکز است و این روایت‌ها نمی‌توانند به تنهایی تصویر و تحلیل دقیقی به ما بدهند. «دیدار» در پرونده ویژه کولبری تلاش کرده است تا از دل روایت‌های بومی و محلی این پدیده را مورد بررسی قرار دهد و در این مسیر به سراغ کارشناسان و پژوهشگرانی رفته که در حوزه کولبری پژوهش داشته‌اند. در گزارشی که در ادامه می آید، این بار  شادی مکی روایت خانواده‌هایی را که با پدیده کولبری سر و کار دارند از زبان آنها شنیده و روایت کرده است. شرایط خانوادگی یک کولبر چه در زمان حیات و چه بعد از مرگش موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. 
 
دیدار گفت و گویی با امیرارسلان خضری فعال رسانه ای کرد داشته و در این گفت و گو خضری به سراغ مباحث اقتصادی نظیر تجارت مرز و همچنین بحران بیکاری در مناطق مختلف کردنشین رفته است.
 
 
مرضیه حسینی در این گزارش به سراغ زنان کولبر رفته است و روایت کار طاقت‌فرسای آن‌ها را از زبان خودشان روایت می‌کند. روایت‌هایی اندوهناک و تاسف‌آور که لایه عمیق‌تری از رنج کولبری را به تصویر می‌کشد.
 
 
ششمین بخش پرونده ویژه کولبری به سراغ بحث گردشگری در مناطق کردنشین رفته است. نسرین نیکنام با دو تن از فعالین اجتماعی کرد گفت و گویی داشته و آنها درباره وضعیت صنعت گردشگری در این مناطق و مشکلات و مسائلی که وجود دارد نکات مهمی را مطرح کرده اند.
 
کولبری پدیده ای چند وجهی است و در این پرونده ویژه ابعاد مختلف آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم. در این قسمت از پرونده ویژه کولبری این پدیده را از منظر حقوقی بررسی کردیم. فاطمه امیری به سراغ قانون رفته و هر آنچه که درباره کولبری می توان در قانون پیدا کرد یا به آن استنداد می شود را جمع آوری کرده است. 
 
 
در این بخش از پرونده ویژه کولبری به سراغ طرح ها و لوایح مجلس شورای اسلامی در دوره های مختلف درباره کولبری رفتیم. همچنین در گفت و گویی با عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس دهم سعی کردیم نگاهی تحلیلی از منظر قانونگذاری ارائه کنیم.
 
کول چندم: کولبر ۱۴ ساله در جستجوی شاد از کوه سقوط کرد
 
در جریان تولید محتوای پرونده ویژه کولبری با اصطلاح «کول» آشنا شدیم. همان باری که کولبرها بر دوش خود می گیرند و آن را از مبدا به مقصد می رسانند. در صحبت با کولبر می شنیدیم که می گفتند فلان روز رفتم «کول» بیاورم و ... . از همین موضوع برای شماره گذاری بخش های مختلف پرونده استفاده کردیم و نتیجه شد کول اول، کول دوم، کول سوم و ... . در جریان انتشار این پرونده اتفاق تلخ دیگری برای یک خانواده کولبر رخ داد. یک کولبر نوجوان در حین کولبری از کوه سقوط کرد و صدمات زیادی دید. بنا بود که بخش دیگری به عنوان آخرین بخش منتشر شود ولی با این اتفاق این گزارش را به عنوان آخرین بخش پرونده در نظر گرفتیم. نکته مهم دیگر این بود که کول های زیادی برای حل بحران کولبری در کشور وجود دارد و به همین خاطر عنوان کول آخر را برای این گزارش نیاوردیم و به همین علت این بخش شد کول چندم تا یادمان بماند که کولبری ماجرای پیچیده ای است و باید همچنان به آن توجه ویژه ای کرد و کول آخری وجود ندارد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی