تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل نابود می‌شود چون امام (ره) فرموده است.

کد خبر: ۱۶۴۴۳۵
۱۶:۳۱ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: مراسم چهل و چهارمین سال شهادت محمد منتظر القائم به همت علی غیاثی مدیرکل سابق استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه ششم اردیبهشت در نمازخانه کانون توحید واقع در ستارخان خیابان پرچم با حضور تعدادی از خانواده‌های شهدا برگزار شد.

سخنران اول این مراسم محمد سروش محلاتی بود که در این برنامه ایراد سخن کرد و به کیفیت حکومت امام علی (ع) پرداخت و از مردم داری آن حضرت یاد کرد.

سردار حسین علایی دیگر سخنران این برنامه بود که روایت خود از شهادت محمد منتظرالقائم را بیان کرد.
وی در بخشی از صحبت‌های خود به دلایل تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام پرداخت و اظهار کرد: تعدادی از دانشجویان بیم آن را داشتند که آمریکایی‌ها شاه را دوباره به ایران بازگردانند و ماجرای کودتای ۲۸ مرداد تکرار شود. آن‌ها اصرار داشتند که ایالات متحده شاه را به ایران تحویل دهند.

وی افزود: آمریکایی‌ها تلاش زیادی کردند که گروگان‌ها را آزاد کنند و برای نیل به این هدف از واحد آزادسازی گروگان (واحد دلتا) که واحدی دائمی در ارتش آن کشور است، استفاده کردند و به این ترتیب حمله به ایران و حادثه طبس در همین راستا اتفاق افتاد.

علایی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: مصری‌ها و عمانی‌ها در همکاری با برنامه آمریکا بودند. واحد عملیاتی آمریکا مجهز به ۸ فروند بالگرد بزرگ دریایی و ۶ فروند هواپیمای تاکتیکی C-۱۳۰ قرار بود پس از فرود آمدن در فرودگاه خاکی منطقه طبس، سوخت گیری کنند. سپس بالگرد‌ها با ارتفاع کم به سمت تهران پرواز نمایند و در ورزشگاه شهیدشیرودی بنشیند و از آنجا حدود ۱۰۰ نفر از نیرو‌های ویژه با کمک عوامل داخلی ایرانی به سفارت حمله کنند و گروگان‌ها را آزاد کنند و دانشجویان را به اسارت ببرند.

علایی خاطرنشان کرد: ۹۷ نفر نیروی ویژه و در مجموع ۱۳۲ نفر برای عملیات آزادسازی گروگان‌ها انتخاب شدند. آمریکایی‌ها تعداد ۶ هواپیمای c۱۳۰ (هواپیمای چهار موتوره نظامی) و ۸ بالگرد دریایی نیز در اختیار داشتند. به این نیت که هم گروگان‌ها را آزاد کنند هم دانشجویانی که دست به این کار زدند را با خود به آمریکا ببرند.

وی ادامه داد: در آن زمان حدود ۱۵ ماه ازپیروزی انقلاب گذشته بود. قرار بود نهایتا هواپیما‌ها از مصر بر روی ناو هواپیمابری که در دریای عمان مستقر شده بود بنشینند و از آنجا به همراه بالگرد‌ها با اتفاع پایین در فرودگاه خاکی اطراف منطقه طبس فرود آیند. از قبل هم حدود ۲۰ شهروند ایرانی-آمریکایی در داخل ایران برای شناسایی مسیر‌ها آماده کرده بودند که در دسته‌های تخصصی برنامه آزادسازی گروگان‌ها را پیش ببرند. علاوه بر این تعداد، بعضی از شهروندان ایرانی، بخصوص از میان ارتشی‌های وفادار به رژیم شاهنشاهی هم افرادی بودند که در همکاری با نیرو‌های دلتا بودند.

فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران افزود: اولین حادثه در آسمان کرمان بود که هیدرولیک یک فروند از بالگرد‌ها خراب شد و آن بالگرد مجبور شد تا به عرشه ناو مستقر در دریای عمان برگردد. به هر حال باقی هواپیما‌ها و بالگرد‌ها در طبس می‌نشینند، اما هنگامی که قصد عزیمت به تهران را می‌کنند، بالگرد‌ها باید سوختگیری می‌کردند که در اولین سوختگیری، یک بالگرد با هواپیمای سوخت رسان با هم برخورد می‌کنند و هر دو آتش می‌گیرند. به این ترتیب استعداد و توان آن‌ها به حداقل لازم می‌رسد و نتیجه می‌گیرند که عملیات دیگر قابل انجام نیست، لذا ۴ ساعت در صحرای طبس گیر می‌کنند و حتی یک اتوبوس ایرانی که از یزد به مشهد می‌رفته را نیز متوقف می‌کنند و مسافران تا زمان خروج آمریکایی‌ها از طبس به اسارت می‌گیرند. به هر حال خراب شدن یک بالگرد و آتش گرفتن یک بالگرد و یک هواپیما و نیز طوفان شن باعث شکست عملیات آمریکا شد.

علایی اظهار کرد: در تمام این مدت نه ایرانی‌ها و نه روس‌ها و نه سایر کشور‌ها اصلا متوجه حضور آمریکایی‌ها و اتفاقات ذکر شده نشدند و اگر هم شدند به ایران اطلاع ندادند. عصر آن روز یعنی ۵ اردیبهشت شهید منتظرالقائم و سه پاسدار همراه وی به منطقه ذکر شده در اطراف طبس می‌روند و وارد بالگرد‌های به جا مانده از آمریکایی‌ها می‌شوند. جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش ایران هم بدون اینکه متوجه باشند چه کسی در محل حادثه است به سمت تجهیزات و بالگرد‌های آمریکایی شلیک می‌کنند و همین هدف قرار دادن بالگرد‌های آمریکایی توسط جت‌هایی ایرانی، محمد منتظرالقائم را به شهادت می‌رساند.

علایی اشاره‌ای هم به غزه و چالش بین ایران و اسرائیل کرد و گفت: هدف ایران از موشک باران اسرائیل نمایش اقتدار و بازدارندگی بود. با این وجود به اعتراف شبکه‌های تلویزیونی غربی، بین ۱۰ تا ۱۳ موشک در خاک اسرائیل فرود آمده است.

وی در پایان بیان کرد: امام فرمودند اسرائیل باید نابود شود که ان شاءالله با همت فلسطینی‌ها و حامیانشان می‌شود، چون امام هر سخنی که گفته محقق شده است، چه ما بخواهیم یا نخواهیم.

 

شهید منتظرالقائم را بیشتر بشناسیم

محمد منتظر قائم (زادهٔ ۱۳۲۷ – شهید شده در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹) نخستین فرماندهٔ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یزد بود ک در جریان حمله آمریکا به طبس کشته شد و به شهادت رسید.

او در یک خانوادهٔ مذهبی در شهر فردوس به دنیا آمد. در کودکی به یزد رفت و در آنجا به ادامهٔ تحصیل پرداخت. همزمان با تظاهرات ۱۵ خرداد، در صف مبارزه با حکومت پهلوی درآمد. پس از پایان خدمت در شرکت برق توانیر مشغول به کار شد و همزمان برای استقرار حکومت اسلامی با تشکیل گروهی به مبارزه پرداخت. او در سال ۱۳۵۱ توسطرژیم شاه دستگیر و زندانی شد. او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، به عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران استان یزد انتخاب شد و مسئول بنیانگذاری و تشکیل سپاه یزد و تصفیهٔ کمیته گردید.

در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ و به دنبال شکست عملیات آزادسازی گروگان‌های سفارت آمریکا در ایران (عملیات طبس)، محمد منتظرالقائم در محل هلیکوپترهای به‌جا ماندهٔ ارتش آمریکا در صحرای طبس مشغول بررسی تجهیزات بالگردهای آمریکایی بود، که توسط نیروی هوایی ایران به اشتباه به شهادت رسید، پیکر وی در یزد، آرامستان خلد برین دفن شده‌است.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی