تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

کد خبر: ۱۶۴۳۸۴
۱۵:۳۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

دیدارنیوز ـ حامد شجاعی: بنا به شهادت تاریخ، عضویت فعال در نهضت آزادی ایران در هفت دهه‌ای که از عمر قدیمی‌ترین حزب سیاسی کشور می‌گذرد تاوان دارد. گویا شرط ورود و ارتقا در این تشکیلات ملی و مذهبی، گذراندن تجربه حبس چندین ساله از سر است. حتی ممکن است این تجربه گران به دفعات تکرار شود. در سال‌های پیش از هشتاد و هشت تلقی عمومی از فضای کلی اعضای نهضت آزادی این بود که جو غالب این تشکیلات از چهره‌های سالخورده‌ای متاثر است که همگی به قدر وسع، در براندازی رژیم پهلوی و برکشیدن نظام جمهوری اسلامی سهیم بوده‌اند.

با شروع موج سبز در کشور و تبدیل آن به جنبش سبز در دهه پایانی خرداد هشتاد و هشت، سونامی بازداشت فعالان سیاسی و مدنی در سرتاسر کشور و به ویژه تهران آغاز و هر روز سیاهه بلندبالایی از افراد بازداشتی از طریق رسانه‌ها منتشر می‌شد.

ویدیوی این گفت‌وگو را اینجا و در یوتیوب و آپارات دیدار ببینید

وجود نام‌هایی مانند عماد بهاور و مهدی معتمدی‌مهر در این فهرست‌ها، در حالیکه در میان انبوه اتهامات و حملات به ایشان، عضویت در نهضت آزادی ایران هم به عنوان یک اتهام مطرح می‌شد برای نخستین بار به طور گسترده این خبر را در فضای ملتهب سیاسی کشور انعکاس می‌داد که قدیمی‌ترین حزب سیاسی کشور در عین حفظ هژمونی رهبران سالخورده خود در اندیشه پوست‌اندازی و میدان دادن به چهره‌های جوانتر است.

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

این اتفاق پسندیده اگر چه با محبوس شدن بسیاری از جوانان نهضت دچار وقفه شد، اما در سال‌های میانی دهه نود و به ویژه پس از درگذشت دکتر ابراهیم یزدی (دبیر کل فقید نهضت آزادی) بار دیگر با سرعت بیشتر آغاز شد و همزمانی آن با جدایی برخی از چهره‌های قدیمی‌تر این تشکل به این شبهه و شایعه دامن زد که میدان‌داری نسل جدید موجب دلخوری و جدایی قهرآلود بعضی اعضای قدیمی‌تر شده است.

گفتگو با عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران و از چهره‌های شناخته‌شده نسل نو این تشکیلات از جنبه واکاوی تحولات درونی این تشکل، تاثیر این تحولات درونی بر موضع‌گیری‌ها و کنش‌های بیرونی آن و میزان قرابت مشی فعلی نهضت با آنچه بنیانگذاران آن می‌خواستند حائز اهمیت است. به علاوه تلاش شد دیدگاه‌های عماد بهاور درباره برخی مسائل مهم فضای سیاسی کشور در چند سال اخیر همچون انتشار نامه اصلاح اصلاحات، اعتراضات پس از فوت مهسا امینی و نهایتا آنچه به بیانیه روزنه‌گشایی معروف شد در معرض قضاوت مخاطبان محترم برنامه تنگنا قرار گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی