تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
"دیدارنیوز" به بررسی برند‌های فعال جهانی در زمینه پوشاک اسلامی می‌پردازد؛

تغییر در دنیای زنان محجبه

تولید پوشاک اسلامی در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از طراحان و برند‌های مطرح جهان قرار گرفته است؛ بنحویکه طراحی برای بانوان محجبه زمینه جدیدی برای رقابت میان بسیاری از شرکت‌ها را موجب شده است.

کد خبر: ۱۶۶۸۰
۱۱:۳۱ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ساجده رحیمی: تا همین چند سال قبل، وقتی صحبت از مد اسلامی می شد اذهان با یک پارادوکس رو به رو می شد و دنیای مد هنوز تعریف درستی از همنشینی فشن یا مد با طرح های اسلامی نداشت. به تدریج و پس از طی مدت زمانی، ذهن ها با شنیدن این واژه، عموما به سمت طرح هایی خاص و مشخص برای بانوان محجبه می رفت که نشئت گرفته از سلایق بانوان مسلمان عرب و ترک بود؛ مانند مانتو های عربی و یا روسری های مدل ترک یا روش های بستن شال و روسری به شیوه آنها.

 

اما امروزه نه تنها این ترکیب(مد اسلامی) در جهان جا افتاده، بلکه توانسته جایگاهی مهم و مخاطبانی خاص و طراحی هایی با هویت را به خود اختصاص دهد که بیشتر سلایق را تحت پوشش خود قرار میدهد. در این زمینه نمایشگاه ها و برندهای تخصصی در جهان مشغول فعالیت هستند و در ایران نیز شاهد شکل گیری برندهایی شاخص در این زمینه هستیم که طراحی های منحصر به فردی را برای استفاده بانوان مسلمان ارائه می دهند.

 

خوشبختانه مد اسلامی و رویداد های مربوط به آن با وجود پروژه های اسلام هراسی در جهان، توانسته رشد چشم گیری داشته باشد؛ به خصوص در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست، موفقیت هایی برای جلب نظر این قشر به خود داشته است و تصویری جدید از زنان محجبه به دنیا ارائه کرده است؛ زنانی که منزوی یا نا مرتب نیستند و خود سبکی برای پوشش مناسب و حضور در جامعه دارند.

این سالها برخی برند های تجاری و صاحب نام مانند H&M،Nike، DKNY، Tommy Hilfiger ، شانل و منگو نیز تلاش هایی برای جلب توجه بانوان مسلمان در کشور های مختلف جهان کرده اند و حتی برخی از طراحان مشهور مد و لباس به طراحی برای بانوان محجبه پرداخته اند مانند کارل لاگرفلد، رهبر خانه مد شانل و جان پل گالتیر. این شرکت ها برای جذب مشتری بازاریابی گسترده ای انجام دادند تا بتوانند نیاز سنجی اصولی و درستی را از مخاطبان جدید خود که حدود ۱.۶ میلیارد مسلمان هستند، داشته باشند. حتی برخی از این برندها در سال های اخیر، درماه رمضان که مقدس ترین ماه تقویم قمری اسلامی است، مجموعه هایی با نام "ماه مبارک رمضان" را راه اندازی کرده و  در آن از طرح های جدید خود رو نمایی می کنند. شرکت نایک نیز اولین محصولات ورزشی مخصوص بانوان مسلمان را روانه بازار کرد و آن را  SPORT HIJAB نامید.

 

دنیای مد و حجاب اسلامی در جهان

 

دنیای مد و حجاب اسلامی در جهان

 

 

در ادامه به معرفی تعدادی از مشهور ترین برند های جهان در زمینه حجاب اسلامی می پردازیم؛

Nisma (نیسما): برند نیسما اولین برند تجاری حجاب در اروپا است و به سرعت در اروپا و سراسر جهان رشد کرد و این پیشرفت را مدیون تیم قوی و مشتریان وفادار خود است. هدف این برند، معرفی بهترین برند‌های حجاب به زنانی است که به پوشیدگی و آراستگی اهمیت می‌دهند. نیسما از یک کلمه‌ی عربی به معنای «نسیم» گرفته شده است. این کلمه، لغت «نسا» را نیز در خود دارد که در زبان عربی به معنای «زنان» است. ترکیبی از زن و نسیم؛ یک استایل جدید و زیبا که در عین شیک‌پوشی از موازین اسلامی نیز فاصله نمی‌گیرد. نیسما در وبسایت خود نوشته است: «هدف ما این است که آرزوی شما را برآورده کنیم. اگر لباس دلخواه شما در محصولات ما نیست، حتما به ما اطلاع دهید. این فروشگاه برای شما تاسیس شده است. به خودتان انگیزه بدهید و هرگز فراموش نکنید که یک زن باید شأن خودش را حفظ کند.»

 

تغییر در دنیای زنان محجبه

 
Sukoon Active: سکون اکتیو یکی از برند‌های شناخته شده در جهان است که برای اولین بار به فکر تولید لباس‌هایی برای ورزش و فعالیت بانوان محجبه افتاد. این شرکت به فکر راحتی و در عین حال زیبایی و به روز بودن لباس‌های بانوان برای فعالیت‌های بدنی و ورزش بود که توانست در این کار نیز موفق شود.
 

دنیای مد و حجاب اسلامی در جهان

 
Haute Hijab: هوته حجاب یکی از فعالین مد اسلامی به خصوص در اینستاگرام است که بنیان گذار و کارآفرین این برند، «ملانی» رویکردی کلاسیک را برای طراحی‌های خود انتخاب کرده و با الهام گیری از زنان قدرتمند توانسته طراحی‌های زیبا و آرامی را به این عرصه ارائه کند. او در یوتیوب به آموزش و راهنمایی در زمینه مد و آرایش می پردازد و طرفداران بسیاری دارد.
 

دنیای مد و حجاب اسلامی در جهان

 
AAB Collection: آآب یکی دیگر از برند‌های مشهور در زمینه حجاب است که در اینستاگرام نیز طرفداران زیادی دارد. لباس‌های شب این برند در میان فشن شو‌های فصلی بسیار طرفدار دارد و بسیار زیباست.
 

دنیای مد و حجاب اسلامی در جهان

 
Amirah Couture: برند آمیرا کوتور مخصوص کشور‌های عربی مانند فلسطین و مصر و بحرین است و در بحبوحه بهار عربی آغاز به کار کرد و از زنان موفق کار آفرینی تشکیل شده که لباس‌هایی منحصر به فرد و زیبا و شیک را برای زنان مسلمان طراحی می‌کنند. این برند لباس عروس هم طراحی می‌کند.
 

دنیای مد و حجاب اسلامی در جهان

 
نیلوفر حجاب Naelofar Hijab: این برند تجاری در کشورهای غربی بیشتر فعالیت دارد؛ جایی که زنان گاهی به دلیل با حجاب بودن مسخره می شوند؛ اما این برند به زنان اجازه می دهد که با لباس هایشان، ظرافت و زیبایی و آزادی و ایستادگی را نشان دهند. این برند در صفحه اینستاگرامش بیش از ۴۰۰ هزار فالوور دارد که شما می توانید با سر زدن به آن برای استایل های خود ایده هم بگیرید. این برند روی استایل خیابانی و استایل های با حجاب و کفش های ورزشی تمرکز بیشتری دارد.
 

دنیای مد و حجاب اسلامی در جهان

 
اینایا Inayah: همانطور که اسم این برند، اسم منحصر بفرد و شگفت انگیزی است، طراحی‌های این برند هم بسیار زیبا و خاص است. این برند در لندن فعالیت می‌کند و به زنان؛ هر آنچه از یک لباس انتظار دارند را می‌دهد. لباس‌های زیبا، با کلاس و شیک و راحت. علاوه بر این به نیاز‌های مشتری نیز توجه می‌کند و خواستار برابری حقوق تمام زنان جامعه از هر قشری است.
 

دنیای مد و حجاب اسلامی در جهان

 
Purdy Petals پرودی پتالز: این برند با شعار ” زیبا، مدرن، شیک ” لباس‌هایی برای زنان مسلمانی که در کشور‌های غربی زندگی می‌کنند طراحی می‌کند. این لباس‌ها در استایل‌های متفاوتی از جمله استایل خیابانی، استایل رسمی محل کار، لباس‌های جین، لباس‌های فصلی زنانه، لباس‌های شب و ... برای زنان طراحی می‌کند و در طراحی‌های خود از بهترین مواد موجود مانند ابریشم و چاپ دستی استفاده می‌کند. این استایل ها، الهام بخش زنان سراسر دنیا است که ترسی از نوع پوشش خود ندارند. این برند، رویایی برای تمام زنان با حجاب است. علاوه بر این برند اکسسوری‌های زنانه هم طراحی می‌کند.
 

دنیای مد و حجاب اسلامی در جهان

 
دیانا کوتب Diana Kotb: این برند همه کلاسی که شما از یک لباس با حجاب می‌خواهید را به شما می‌دهد. این برند، معروف‌ترین برند در میان برند‌های زمینه مد و حجاب اسلامی است و طراحی زیبای آن، به خاطر لباس‌های افسانه‌ای و زیبایش است. این برند در حال حاضر در حال ارائه کالکشن زمستانه اش است که می‌توانید در صفحه اینستاگرام، از این کالکشن دیدن کنید. این برند، آیتم‌های زیبای زیادی را به بازار مد و فشن اسلامی اضافه کرده است و دریچه‌ای جدید برای زنان مسلمان است که با لباسشان، این زیبایی را نشان دهند.
 

دنیای مد و حجاب اسلامی در جهان

 
Avit آویت: یکی از برندهای معروف و به نام در اروپا برند آویت است که سعی دارد با به روزترین مد، طراحی منحصر به فردی برای زنان محجبه فراهم آورد.
 

دنیای مد و حجاب اسلامی در جهان

 

 

یکی از اتفاقات مهم و تاثیر گذار در دنیای مد، گردهمایی برندها و طراحان برای به اشتراک گذاشتن آخرین طرح ها و دستاوردهاست. نمایشگاه بین المللی مد اسلامی نیز آخرین رویداد در این زمینه است که در شهر سانفرانسیسکو شروع به فعالیت کرده و تا اوایل ژانویه 2019 میلادی نیز میزبان طراحان و علاقه مندان مد اسلامی در سراسر جهان است. در این نمایشگاه 75 نماینده از مراکز مد اسلامی حضور دارند و بسیاری از طراحان مطرح جهان از این نمایشگاه دیدن می کنند که نشان دهنده استقبال از پوشش و مد اسلامی است.در این گردهمایی چهار نفر از طراحان ایرانی نیز حضور دارند.

 

تغییر در دنیای زنان محجبه

 

نمایشگاه بعدی در شهر فرانکفورت آلمان است که در اردیبهشت ماه سال 1398 برگزار خواهد شد و  از آن به عنوان رویداد مد معاصر مسلمانان یاد شده است. طراحان لباس های مد اسلامی نیز خود را برای این اتفاق مهم آماده می کنند اما به نظر می رسد کشور اسلامی ایران با داشتن پیشینه ارزشمند و تاریخی در بحث حجاب و لباس در سال های اخیر به جز در مواردی اندک، نتوانسته در بحث جهانی مد و پوشاک اسلامی، حرفی برای گفتن داشته باشد و بدون توجه به طراحی هایی که عموما شامل سلیقه ایرانیان مسلمان نیست و تنوع ندارد، خود بنیان سبکی منحصر به خود در این زمینه باشد. در سال های اخیر گسترش برندهای حجاب در ایران بسیار قابل توجه است و توانسته نظر بسیاری از بانوان محجبه ایرانی را به خود جلب کند اما متاسفانه این طرح ها همه گیر نیستند و برخی افراد که بیشتر از طبقه مرفه جامعه هستند در ایونت های آنان شرکت میکنند و می توانند از آنها استفاده کنند؛ در حالیکه به نظر می رسد با توجه بیشتر جامعه و دولت میتوانیم شاهد رشد بیشتر این طراحان و برندها و بعد از آن علاقه به پوشش اسلامی و حتی حضوری پر رنگ تر در سطح جهانی باشیم. در آینده به بحث برندهای ایرانی مطرح در این زمینه نیز خواهیم پرداخت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۳
غیر قابل انتشار : ۰
روزنامه اعتدال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
1
سلام
ضمن تشكر از كار خوبی كه انجام داده‌اید
انشاالله روز شنبه اين گزارش با ذكر منبع و نام نويسنده ارجمند، در صفحه سوم روزنامه اعتدال منشتر می‌شود
سعی می‌كنیم تير را هم در صفحه اول بياوریم
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی