تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارش میدانی "دیدارنیوز" از بازار پوشاک نوروزی؛

#لباس_عید_نخرید

News Image Lead

مخارج شب عید، چیزی شبیه سونامی برای خانواده‌ها است. مشکلات اقتصادی، این روز‌ها دامن مردم را گرفته است و شیرینی خرید شب عید را نیز برای آن‌ها زهر کرده است. تحریم‌ها، کاهش ارزش پول ملی، فساد گسترده اقتصادی، بیکاری و تورم، زندگی را برای بخش بزرگی از جامعه ایران، تیره و تار کرده است. حال آمدن عید هم برای بسیاری از خانواده‌ها نوید مخارج بیشتر و زندگی سخت‌تر را می‌دهد.

کد خبر: ۲۲۲۲۵
۰۸:۳۲ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: مگر شب عید بدون لباس نو می‌شود؟! مدت هاست که یکی از نمایه های  اصلی آماده شدن برای سال نو در میان ایرانیان، خرید لباس جدید است. این روزها بازارها، پاساژها و مجتمع‌های تجاری، بیشتر از قبل، پُر و خالی می‌شوند؛ اما آیا خریدی هم از سوی مردم صورت می‌گیرد؟

 

مخارج شب عید، چیزی شبیه سونامی برای خانواده‌ها است. مشکلات اقتصادی، این روزها دامن مردم را گرفته است و شیرینی خرید شب عید را نیز برای آنها زهر کرده است. تحریم‌ها، کاهش ارزش پول ملی، فساد گسترده اقتصادی ، بیکاری و تورم، زندگی را برای بخش بزرگی از جامعه ایران، تیره و تار کرده است. حال آمدن عید هم برای بسیاری از خانواده‌ها نوید مخارج بیشتر و زندگی سخت‌تر را می‌دهد.

 

خبرنگار دیدارنیوز یک روز را در بین مردم کوچه و خیابان به سربرده و از خرید شب عید آنها پرس‌وجو کرده است.

 

مغازه اول: عید بدون خرید

«امسال لباس برای عید نمی‌خریم؛ چون قیمت‌ها بسیار بالا است». روسریش را مرتب می‌کند و به دو دختر جوانی که کنارش ایستاده‎اند اشاره می‌کند و می‌گوید: «به دخترهایم هم گفته‌ام امسال از لباس عید، خبری نیست. یک مانتوی ساده با قیمت‌های عجیب به فروش می‌رسد. مغازه‌دار‌ها از شرایط، سوءاستفاده می‌کنند و جنس‎های خودشان را چندین برابر می‌فروشند». یکی از دختر‌ها به سمت ویترین مانتوفروشی می‌رود و با اخم می‌گوید: «همان مانتوی آبی رنگ ۴۰۰ هزار تومان است. مادرم راست می‌گویند وقتی همه تصمیم بگیرند که امسال چیزی نخرند دیگر مغازه‌دار‌ها جرات نمی‌کنند با این قیمت‌ها اجناس خودشان را بفروشند». دختر دیگر با لبخند می‌گوید: «باید هشتگ نه به خرید لباس عید راه بیفتد تا هر چه زودتر قیمت‌ها در بازار بشکند».
 

مغازه دوم: دلخوشی مردم

«عید، دلخوشی مردم بود؛ اما با این شرایط جز شرمندگی برای پدران چیزی ندارد». با زن و دختر ۷ ساله‌اش به خرید آمده است و در ادامه می‌گوید: «قیمت لباس‌های بچه بسیار بالا است، ولی بچه‌ها ذوق دارند و نمی‌توان به آن‌ها گفت که نداریم و یا نمی‌توانیم بخریم». نرگس ۷ ساله مدام دست مادرش را به سمت مغازه‌ها می‌کشد. مرد سرش را تکان می‌دهد و به داخل مغازه کفش‌فروشی وارد می‎شود.
 

مغازه سوم: اتیکت جدید

فروشنده یکی از مغازه‌های مارکدار است و همانطور که بین رگال لباس‌ها می‌چرخد، می‌گوید: «همین لباس‌ها را ۶ ماه پیش نصف قیمت الان می‌فروختیم، دلار که بالا رفت صاحب مغازه اتیکت با دو برابر قیمت داد که روی اجناس بزنیم». در ادامه می‎گوید: «با همین کار‌ها بازار را کساد کرده‌اند. مردم که خنگ نیستند می‌بینند جنسی که شش ماه پیش نصف قیمت می‌خریدن الان باید دو برابر بخرند. به همین خاطر ترجیح می‌دهند که اصلا خرید نکنند». پیرزنی که پالتو‌های حراج شده را وارسی می‌کند، می‌گوید: «همه چیز گران شده است، نمی‌توان از مغازه‌دار‌ها توقع داشت که اجناس خودشان را گران نکنند. وقتی همه چیز ده برابر شده است پوشاک هم به نسبت گران می‌شود».
 

مغازه چهارم: ترجیح خوراک بر پوشاک

«فروشمان نصف شده است؛ البته امیدوار هستیم که در هفته آخر مقداری فروش بالا برود. با این اوضاع اقتصادی، مردم خرید مواد خوراکی را دارای اولویت بر پوشاک می‎دانند». مغازه دار از آن طرف می‎گوید: «آخر ماه چک داریم اما هنوز نتوانستیم نصف پولش را جور کنیم. خدا عاقبت همه را در این شرایط به خیر کند»...

 

برخی مغازه‌دارها از شرایط اقتصادی امروز، سوءاستفاده کرده‌اند و به شدت بر قیمت اجناس خود افزوده‌اند. از سوی دیگر، کنترلی بر قیمت‌ها نیست و هر فروشگاه و برندی قیمت دلخواه خود را اعلام می‌کند. این شرایط باعث شده است که افراد بسیاری، از خیر خرید لباس نو بگذرند. متاسفانه بار شرایط سخت اقتصادی از هر طرف بر مردم فشار می‌آورد و در این شرایط، آنها شاهد اختلاس‎های کلان توسط برخی مقامات و صاحب منصبان کشور نیز هستند. خوب خواهد بود که دولتمردان، فکری به حال شرایط نگران کننده اقتصادی مردم بکنند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی