رتبه‌های برتر کنکور سال‌های گذشته چه می‌کنند؟ آنها که رفتند، آنهایی که ماندند

رتبه‌های برتر کنکور سال‌های گذشته چه می‌کنند؟ آنها که رفتند، آنهایی که ماندند

از رتبه‌های اول کنکور سال‌های گذشته چه خبر؟ کدام‌شان مانده‌اند، کدام‌شان رفته‌اند؟ کدام فکر کار است و کدام یکی همچنان دارد ادامه تحصیل می‌دهد؟ آنها آن همه تلاش کردند و به صدر اخبار رسیدند، آیا وضعیتی که حالا دارند، همانی بوده که می‌خواستند؟
احتکار، اختلاس، مدرسه
جای خالی "میهن دوستی" در نظام آموزشی ایران

احتکار، اختلاس، مدرسه

مصداق بارز سهمِ تربیت در وضعیت های بحرانی، مردمی هستند که بدون فشار یا جهت دهی عوامل بیرونی، به طور خودکار در برابر گرانی و سوداگری بازار، واکنش معکوس دارد و به جای خالی کردن مارکت ها با اولین افزایش قیمت، دست نگه می دارد و نمی خرد. مصداق دیگر در رابطه با سهم تربیت در چالش های فراروی جامعه ایرانی، مردمی هستند که آمار «کشته های هموطن در تصادفات جاده ای» را می بیند و برای خرید ناایمن ترین خودرو هجوم نمی برد و بین «سود ناشی از افزایش قیمت چنین سرمایه گذاری» و «جلوگیری از مرگ هموطنانش»، دومی را برمی گزیند. اینجاست که نقش تربیت از دوره کودکی پیش می آید.
آموزش و پرورش دختران در تاریخ
واکاوی تفکر تأسیس مدارس زنان در ایران

آموزش و پرورش دختران در تاریخ

امید اخوی پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در یادداشتی در روزنامه ایران به مساله آموزش و پرورش دختران و مدارس اختصاصی دختران در تاریخ پرداخته است.
آیا دانش آموزان بدرفتار و ناسازگار هستند؟
نگاهی دقیق تر به روش تدریس خود داشته باشید

آیا دانش آموزان بدرفتار و ناسازگار هستند؟

نویسنده این یادداشت معلمی است که در دبیرستان مانالاپن شهر نیویورک علاوه بر تدریس بر روی ادغام و کاربرد فناوری در روش تدریس کار می کند. وی تجربیات و برنامه های کاری خود را با همکارانش به اشتراک می گذارد که متن حاضر یکی از تجربیات Stacey Noonan در برخورد با دانش آموزان ناسازگار بوده است.
درآمدی بر ضرورت تأسیس پارلمان معلمان

درآمدی بر ضرورت تأسیس پارلمان معلمان

تشکیل پارلمان معلمان، این امکان را فراهم خواهد ساخت تا از ستاد تا صف و از وزارتخانه تا کلاس و مدرسه حضور نمایندگان شورا در برنامه‌سازی و اصلاح و بهبود مسائل آموزش و پرورش محسوس و چشمگیر شود.
مجلس دانش‌آموزی؛ بخشی از فرآیند تربیت سیاسی اجتماعی
نگاهی به مجلس دانش‌آموزی به بهانه نشست پایانی هشتمین دوره آن

مجلس دانش‌آموزی؛ بخشی از فرآیند تربیت سیاسی اجتماعی

سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که تربیت سیاسی اجتماعی به عنوان یکی از ساحت‌های شش گانه تربیتی ذکر شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه جایگاهی دارد؟ برای این حوزه تا چه حد برنامه‌ریزی صورت گرفته است؟ برای اینکه توجه دانش‌آموزان و اولیای آنها را به این موضوع جلب کنیم چه اقداماتی می‌شود انجام داد؟
مدارس ماندگار شناسنامه نظام آموزش و پرورش هستند
نگاهی به چند مدرسه مهم تاریخ ایران

مدارس ماندگار شناسنامه نظام آموزش و پرورش هستند

مدرسه، به عنوان نهاد رسمی و یکی از مهم‌ترین ارکان ‌تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، نقش و تاثیر بی‌بدیل و غیرقابل انکاری دارد و مسلماً هرچه این نهاد از ویژگی‌ها و امتیازات بیشتری در ابعاد مختلف برخوردار باشد، تأثیرگذاری آن فزون‌تر و عمیق‌تر خواهد بود. از این رو در عصر حاضر تلاش‌های فراوانی برای ارتقای سطح کیفی مدارس انجام می‌شود تا ظرفیت تحقق اهداف قصد شده آموزش و پرورش را پیدا کرده و نقش خود را در تربیت شهروندان مسئول ایفا کند. در این یادداشت به منظور آشنایی با این مدارس، به شکل اجمالی به برخی از مهم‌ترین مدارس اشاره می‌شود.
آقای لاریجانی! شفاف‌سازی کنید!
نقدی بر اظهارات رئیس مجلس در قم

آقای لاریجانی! شفاف‌سازی کنید!

رئیس مجلس توجه به حقوق بازنشستگان و اختصاص ماهانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای تعدیل حقوق این قشر را از مهمترین اقدامات صورت گرفته در بودجه ۹۷ ذکر کرد و گفت پیش بینی شده مشکل حقوق بازنشستگان در مدت ۳ سال حل و فصل شود "
۲