روز جهانی آموزگار و رهبری آموزشی آنان

محمدرضا نیک نژاد از فعال صنفی رسانه ای فرهنگیان به مناسبت روز جهانی معلم به سراغ شعار و پیام یونسکو برای این روز رفته که در رابطه با دوران کرونا و نقش معلمان ارائه شده است.
سالِ تحصیلی آینده و ادامه‌ آموزش‌های مجازی!

سالِ تحصیلی آینده و ادامه‌ آموزش‌های مجازی!

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در سال تحصیلی آینده با آن روبرو هستیم پدیده کرونا و رعایت مسائل بهداشتی است. سناریو‌های مختلفی از طرف وزارت آموزش و پرورش مطرح شده و تعطیلات تابستان فرصت خوبی است برای آنکه با نقد و بررسی تجربه خود و دیگر کشور‌ها به یک الگوی کارآمد برای سال آینده تحصیلی برسیم. اما چه راه‌هایی پیش روی آموزش و پرورش برای سال آینده تحصیلی وجود دارد؟
آموزش و پرورش و گرفتاری در مثلث برمودای حاکمیت، دولت و وزیر
تحلیل "دیدارنیوز" درباره وضعیت این روزهای آموزش و پرورش؛

آموزش و پرورش و گرفتاری در مثلث برمودای حاکمیت، دولت و وزیر

به نظر می‌رسد تا اطلاع ثانوی اتفاق خاصی در دستگاه آموزش و پرورش نخواهد افتاد و هم چنان مثلث برمودای «نهاد‌های حاکمیتی استمرار بخش وضعیت فعلی» و «دولت غیرحمایت‌گر با اولویت‌های دیگر» و «وزیری که باید ساز‌های متضاد بزند»، باقی مانده این نظام آموزشی را هم در خود می‌بلعد و روز به روز ناکارآمدتر خواهد شد مگر اینکه تصمیمی کلان و سطح حاکمیتی در پیوند با دولت برای حمایت از وزیر جدید گرفته شود و به این باور مشترک رسیده شود که برای گشودن گره بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی باید از آموزش و پرورش به معنای خاص و تعلیم و تربیت به معنای عام آن آغاز نمود.
۴۰ سال، ۴ نسل و ۴ مدرسه
"دیدارنیوز" به ارزیابی انواع «مدرسه» در دوران پس از انقلاب می پردازد؛

۴۰ سال، ۴ نسل و ۴ مدرسه

آموزش و پرورش بعد از انقلاب را اگر بخواهیم مورد ارزیابی قرار دهیم باید به سراغ مدرسه پس از انقلاب برویم و ببینیم چه صفتی را باید به این مدارس در مقاطع مختلف نسبت داد و بی تردید صفت مشترکی را نمی‌توان برای ۴۰ سال که ۴ نسل از کودکان و نوجوانان را تحت آموزش و پرورش داشته است نسبت داد، بلکه به نظر می‌رسد حداقل در این ۴۰ سال با ۴ نوع مدرسه مواجه بودیم که بصورت اجمال در این نوشتار به تفکیک و توصیف این ۴ نوع مدرسه می‌پردازم.
با روحانی سیار ایرانی آشنا شوید!
گزارش گاردین از یک روحانی محبوب در روستاها

با روحانی سیار ایرانی آشنا شوید!

گاردین در گزارشی به فعالیت های خیرخواهانه یک روحانی گمنام پرداخته است. این رسانه می نویسد: اسماعیل آذری‌نژاد، روحانی عاشق کتاب درحالی‌که عبایش را درآورده و عمامه‌اش را به کناری گذاشته با صدای بلند برای بچه‌ها در حال داستان خواندن است و سعی می‌کند بدین‌وسیله بچه‌های یکی از محروم‌ترین مناطق ایران را سرگرم کند.
نسل جدید مدارس در استرالیا

نسل جدید مدارس در استرالیا

بر اساس پیش‌بینی موسسه گراتان در استرالیا، طی دهه آینده، ۶۵۰ هزار دانش‌آموز، نیازمند حدود ۴۰۰ تا ۷۵۰ مدرسه جدید خواهند بود که حدود ۱۱ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.
آفرین آقای وزیر

آفرین آقای وزیر

زمانی که محصل احساس کند فضای آموزشی که او در آن درس می‌خواند از زندگی واقعی او زیاد فاصله‌ای ندارد قطعا با آن مکان تعلق خاطر بیشتری پیدا خواهد کرد.
نمایندگان مجلس، در تله مافیای کنکور؟!

نمایندگان مجلس، در تله مافیای کنکور؟!

فشارهای مافیای کنکور سبب شده در آخرین مصوبه بسیار ضعیف شورای سنجش و پذیرش دانشجو، ضریب تأثیر قطعی سابقه تحصیلی در پذیرش دانشجو در سال ۹۸ که باید حداقل ۶۰ درصد تعیین می‌شد به ۲۰ درصد کاهش یابد. یعنی ۱۰ درصد کمتر از اولین سال اجرای قانون (۱۳۹۳)!
خون‌بازی و خودزنی؛ «بازی دسته‌جمعی» تازه بچه‌ها در مدرسه!

خون‌بازی و خودزنی؛ «بازی دسته‌جمعی» تازه بچه‌ها در مدرسه!

«چرا از مشکلات روز ما نوجوان ها در مدارس نمی نویسید؟ دلیل این میزان از سانسورتان از اتفاقاتی که در مدارس می افتد، برای من قابل هضم نیست. بارها عکس هایی را از خون بازی که در مدارس مد شده، برای تان فرستادم ولی انگار قصد پیگیری ندارید». دریافت چند پیامک و عکس از طریق سامانه پیامکی و شبکه های اجتماعی زندگی سلام در حالی که کمتر از یک ماه از بازگشایی مدارس می گذرد، خبر از شیوع مجدد پدیده ای عجیب در مدارس می دهد که لازم است در این باره نکاتی مطرح شود.
۱