تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

بایدن در بدو ورود به کاخ سفید چه خواهد کرد؟

فرامین اولیه جو بایدن در بدو ورود او به کاخ سفید تکلیف جهان و آمریکایی‌ها را با سیاست‌های او مشخص می‌کند. تکلیف برجام، توافق پاریس و سایر معاهداتی که آمریکا از آن خارج شده است، چه می‌شود؟

کد خبر: ۸۰۰۹۳
۱۴:۵۶ - ۲۸ دی ۱۳۹۹
اولین فرامین بایدن در بدو ورود به کاخ سفید
 
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: جو بایدن در بدو ورود به کاخ سفید شرایط بسیار سختی در پیش روی او خواهد بود. او با یک جامعه دو قطبی و پر از تنش آمریکایی بعد از ترامپ روبرو است. در عین حال در سیاست خارجی نیز ترامپ لیستی از تنش‌های بین المللی روی دست او گذاشته است. 

به گزارش واشنگتن پست، جو بایدن، رئیس جمهوری بعدی آمریکا تصمیم دارد در بدو ورود به کاخ سفید بعضی از فرامین اجرایی برای ملغی کردن سیاست‌های دونالد ترامپ را صادر کند. به نظر فرامینی را امضاء می‌کند که کلاً سیاست‌های انزواطلبانه و قهری ترامپ با جامعه جهانی را فوراً تغییر دهد.

شاید همیشه انتقال قدرت مخصوصاً از یک حزب به یک حزب دیگر شامل تغییرات شگرفی باشد، اما انتقال قدرت از ترامپ به بایدن در حقیقت جایگزینی دموکراسی به جای سیاست پوپولیستی است. دونالد ترامپ در چهارساله حضور خود در کاخ سفید سیاست انزواگرانه را در پیش گرفت و از بیشتر معاهده‌های جهانی خارج شد که یکی از مشهورترین آن‌ها قرارداد برجام بود. به همین دلیل به نظر می‌رسد با یک تغییر بزرگ در آمریکای بعد از ترامپ روبرو خواهیم بود.

شیوه بایدن در خصوص روابطش با مجلس نمایندگان و سنا کاملاً با ترامپ متفاوت خواهد بود؛ دونالد ترامپ بیش از یکسال با نانسی پولسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا صحبت نکرده است. بدون شک بایدن فوراً با رهبران کنگره ارتباط برقرار می‌کند. از طرف دیگر طبق گزارش‌ها مشاوران ارشد بایدن ماه‌ها به آرامی برنامه دقیقی برای برگرداندن دموکراسی آمریکایی به کاخ سفید تهیه کرده‌اند.
 

بیشتر بخوانید:

مراسم تحلیف بایدن در هاله‌ای از ترس و گاز اشک‌آور

ترامپ؛ سردرد ابدی آمریکا+خلاصه تصویری

 

در هر حال ۲۰ ژانویه که جو بایدن و همسرش وارد کاخ سفید می‌شوند، در بدو ورود بایدن فرامینی را امضا می‌کند که جهان با آمریکایی جدید روبرو خواهد شد. آمریکایی که شاید بیشتر به آمریکای لیبرال دموکراسی شبیه باشد.

 

بازگشت به قرارداد‌های بین المللی


دونالد ترامپ در بدو ورود به کاخ سفید نشان داد که با جامعه جهانی خلاف دیگر رییس جمهوری‌های آمریکا برخورد خواهد کرد. او سیاست انزواگرانه‌ای را در رابطه با جامعه جهانی در پیش گرفت.

دونالد ترامپ از معاهده‌های مختلف خارج شد که مهمترین آن‌ها برجام، موافقتنامه آب و هوایی پاریس و همکاری با سازمان جهانی بهداشت بود. این خروج باعث نگرانی بسیاری از کشور‌ها شد و صدای برخی سیاستمداران آمریکایی را درآورد. با این حال به نظر می‌رسد جو بایدن همانطور که در کارزار‌های انتخاباتی خود بار‌ها اعلام کرده در فرامین اولیه خود به این سه معاهده باز گردد. اگرچه روشن نیست که بازگشت آمریکا با چه سناریو و زمان‌بندی‌ای صورت خواهد گرفت و آیا تمام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران لغو خواهد شد یا این که یک فرآیند تدریجی در کار خواهد بود.


ممنوعیت ورود به آمریکا


یکی از موضوعاتی که نشان از نژادپرستی ترامپ و سیاست‌های انزواطلبانه او داشت فرمان مهاجرتی و ساخت دیوار مرزی بود که هر دو این پروژه‌ها با شکست روبرو شد. صدور فرمان مهاجرتی در داخل آمریکا مخالفت‌های زیادی برانگیخت و پس از حدود دو سال سرانجام دیوان عالی آمریکا با اجرای نسخه تعدیل‌شده فرمان موافقت کرد. همچنین ساخت دیوار مرزی نیز مخالفت بسیاری از سیاستمداران و افکار عمومی آمریکا را برانگیخت.

طبق گزارش‌ها، بایدن در نظر دارد همه محدودیت‌های اعمال شده برای سفر شهروندان از کشور‌هایی با اکثریت جمعیت مسلمان را لغو کند و کسانی که به‌صورت غیرقانونی و در زمان کودکی به آمریکا آورده شده‌اند نیز در این کشور باقی بمانند. از طرف دیگر ساخت دیوار مرزی که پروژه‌ای شکست خورده است را متوقف کند.

 

کرونا و تبعات آن


جو بایدن در بدو ورود به کاخ سفید با شیوع کرونا و مشکلاتی که این ویروس برای آمریکا ایجاد کرده روبرو است. یکی از علل اصلی شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ عدم توانایی او در کنترل بیماری کرونا در آمریکا بود.

بایدن تصمیم دارد به سرعت یک گروه ضربت ویروس کرونا تشکیل دهد. در واقع بایدن نیاز به تشکیل تیمی دارد تا به او در مبارزه با کرونا و بازسازی اقتصاد کشور کمک کند. به همین دلیل باید سعی کند به سرعت کابینه خود را تشکیل دهد و تأیید سنا را برای آن‌ها دریافت کند. البته به نظر می‌رسد به دلیل حمله هواداران ترامپ به کنگره، شرایط آشفته واشنگتن و با اکثریت دموکرات‌ها در سنا، تأیید صلاحیت کابینه بایدن به سرعت انجام شود.

در چهار سال گذشته آمریکا شاهد روز‌های ناگواری بوده که گاهی جهان را هم بهت زده کرده است. به همین دلیل فرامین اولیه بایدن تکلیف جهان با آمریکای امروز و همچنین تکلیف مردم آمریکا و طرفداران ترامپ را روشن می‌کند. بر همین اساس باید دید جو بایدن و تیم او چه راهکاری برای شرایط آشفته این روز‌های آمریکا دارند.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی