تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

پمپئو و توطئه علیه ایران؛ آخرین تقلاها در آخرین روزها

مایک پمپئو از طرح موضوع «استقرار افراد القاعده در ایران» در شرایط آشفته این روز‌های آمریکا و یک هفته مانده به پایان کارش در سمت وزیر خارجه به دنبال چیست؟

کد خبر: ۷۹۹۴۱
۱۹:۱۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۹
روز‌های آخر دولت ترامپ؛ پمپئو به دنبال منافع تندرو‌ها
 
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: دولت ترامپ در روز‌های پایانی کار خود هم ایران را مورد هدف قرار می‌دهد. هنوز مدتی از اتفاقات وحشتناک در کنگره آمریکا و تنش جدی در واشنگتن نگذشته که باز رجزخوانی‌های وزیر خارجه آمریکا برای ایران شروع شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ در نشست کلوپ ملی مطبوعات در واشنگتن ادعا کرد که ایران به اعضای شاخص شبکه تروریستی القاعده اجازه داده در خاکش مستقر شوند و اکنون نزدیکان و نمایندگان ایمن الظواهری، رهبر القاعده در این کشور حضور دارند. روزنامه نیویورک تایمز سال گذشته نیز ادعا کرده بود المصری و دخترش در یکی از خیابان‌های تهران ترور شده‌اند و به نقل از منابع امنیتی نوشت دختر او همسر حمزه بن‌لادن، پسر و جانشین اسامه بن‌لادن رهبر سابق القاعده بوده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی آن گزارش را تکذیب کرده و مدعی شده است که هیچ یک از رهبران القاعده در خاک ایران حضور نداشته‌اند.
 
در پی سخنان پمپئو، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توئیتری خود نوشت: «همتای آمریکایی من به‌شکل رقت‌آوری، حرفه فاجعه‌بار خود را با دروغ‌های جنگ‌طلبانه به پایان می‌رساند.» و در ادامه با اشاره به حمله تروریستی اعضای القاعده به برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوشته است که هیچ یکی از تروریست‌های این حمله از ایران نبوده و همه از کشور‌های محبوب مایک پمپئو در خاورمیانه بوده‌اند. از سوی دیگر به گزارش اسپوتنیک، ضمیر کابلوف سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پی ادعا‌های مایک پمپئو در بیانیه‌ای گفت که ادعای واشنگتن درباره این که ایران پناه امنی برای القاعده شده، بی اساس است.
 

فقط یک هفته به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ مانده و جنگ لفظی آمریکا هنوز ادامه دارد. به نظر می‌رسد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از بیان حضور افراد القاعده در ایران چه اهدافی را دنبال می‌کند. 


منحرف کردن افکار عمومی در آمریکا

پمپئو زمانی ایران را مکان اقامتی افراد القاعده می‌خواند که  جامعه آمریکا به دلیل رفتار دونالد ترامپ وضعیت کاملا دوقطبی و چندپاره یافته است. همچنین دولت ترامپ از سوی هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تحت تأثیر اتفاقات بی سابقه ششم ژانویه و حمله هواداران وی به کنگره، مورد سرزنش و اعتراض قرار دارد. برخی کارشناسان تحولات آمریکا در چند هفته گذشته را بحرانی سیاسی و نیز بحران عمیق لیبرال دموکراسی آمریکایی می‌دانند.

در واقع ترامپ و دولتش در آستانه ورشکستگی سیاسی قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد پمپئو که آخرین روز‌های حضور درمسئولیت وزارت خارجه آمریکا را سپری می‌کند، سعی دارد این وضعیت بحرانی را مدیریت کند. طرح موضوع حضور اعضا القاعده در ایران علاوه بر انحراف افکار عمومی از وضعیت بحرانی سیاسی در آمریکا می‌تواند عاملی حداقلی برای وحدت جامعه سیاسی واشنگتن باشد. البته که روشن نیست که در این فضای دوقطبی پمپئو چقدر می‌تواند در این مسیر موفق باشد. 


پمپئو کاندید ۲۰۲۴

از زمان شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخی کارشناسان از کاندیدا شدن پمپئو در سال ۲۰۲۴ برای ریاست جمهوری سخن به میان می‌آورند. این روز‌ها که حمله هواداران ترامپ به کنگره آمریکا باعث شده، بسیاری به دولت ترامپ بدبین بشوند، مایک پمپئو شرایط خود را در خطر می‌بیند. بر همین اساس به نظر می‌رسد با طرح مسئله حضور القاعده در ایران سعی دارد تا با فشار بیشتر بر ایران حتی تا لحظه آخر حمایت تندرو‌ها آمریکایی و اسرائیلی را برای خود حفظ کند.

جاه طلبی‌های فردی پمپئو هم می‌تواند یکی از دلایل تقلای حداکثری او در آخرین روزها و ساعت‌ها علیه ایران باشد. اگر دیگر ترامپی در کار نباشد، وزیر فعلی امور خارجه گزینه خوبی برای لابی ضد ایران در آمریکاست. لابی‌ای که توان مالی و سیاسی بسیاری دارد و می‌تواند در انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری تعیین کننده باشد. 
 

افزایش تنش واشنگتن-تهران؛ میراثی برای بایدن

خاورمیانه در روزها و هفته‌های اخیر مملو از تنش بوده است و اقدامات و تحرکات نظامی آمریکا نقش مهمی در این تنش داشته است. دو احتمال در مورد این تحرکات وجود دارد. اولین احتمال این است که دولت ترامپ قصد تحریک ایران به اقدام نظامی را دارد و شروع جنگی تمام عیار در خاورمیانه را دنبال می‌کند. این احتمال هر ساعت و با نزدیک شدن به زمان انتقال قدرت در آمریکا کمرنگ‌ می‌شود.
 
احتمال دوم اما این است که هدف تشدید تحریم‌ها علیه ایران در واپسین روز‌ها ریاست جمهوری ترامپ، دشوار کردن کار دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای است. دولت بایدن با آرایش کاملا همسو و موافق با برجام شکل گرفته است. معماران برجام یکی بعد از دیگری نقش‌های کلیدی را در تیم سیاسی و امنیتی بایدن به دست آورده‌اند. در این شرایط به نظر پمپئو و لابی‌ها و محافل ضد ایرانی در واشنگتن می‌کوشند تا مسیر بازگشت آمریکا به برجام را مین‌گذاری کنند. مین‌هایی که می‌تواند میدان پرخطر روابط ایران و آمریکا را خطرناک‌تر از قبل کند. 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی