تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ترامپ؛ سردرد ابدی آمریکا+خلاصه تصویری

حمله هواداران ترامپ به کنگره آمریکا تبعات بزرگی برای او داشته و زندگی سیاسی ترامپ به پایان خود نزدیک می‌شود اما میراث سیاسی او برای امریکا باقی است. میراثی که بایدن باید با آن مواجه شود.

کد خبر: ۷۹۷۲۱
۱۹:۳۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۹
پایان دوران سیاسی ترامپ
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره برای رئیس جمهور فعلی ایالات متحده دردسر بزرگی ایجاد کرده است.  این اتفاق جامعه سیاسی آمریکا را بهت زده کرده و نمایندگان دموکرات در کنگره می‌خواهند برای دومین بار دونالد ترامپ را استیضاح کنند. در واقع اولین بار در تاریخ سیاسی آمریکا است که فرایند استیضاح رئیس جمهوری دو به جریان می‌افتد.
 

حدود ده روز به پایان کار ترامپ در کاخ سفید باقی مانده و به نظر می‌رسد در این مدت کوتاه هر روز کار برای او سخت‌تر خواهد شد. به گزارش رویترز، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در یک اقدام بی سابقه از تهیه طرح استیضاح ترامپ خبر داده است. با بالا گرفتن درخواست استیضاح، دونالد ترامپ عصر پنج‌شنبه در پیامی ویدئویی خشونت‌های کنگره را محکوم کرد و گفت که در روز ۲۰ ژانویه دولتی تازه سوگند خواهد خورد. سخنگوی کاخ سفید گفت که استیضاح رئیس جمهوری در این مقطع فقط باعث شکاف بیشتر در کشور می‌شود. با این حال طبق گزارش سی‌ان‌ان، در صورتی که ترامپ با استیضاح مواجه شود، رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ و الن درشوویتس، از وکلای آمریکایی احتمالا تیم حقوقی او را تشکیل می‌دهند.

به نظر می‌آید دموکرات‌ها اصرار به استیضاح دونالد ترامپ دارند و شماری از جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان و سنای این کشور نیز از استیضاح ترامپ حمایت خواهند کرد. با این حال احتمال همراهی کافی جمهوری خواهان با استیضاح ترامپ وجود ندارد. در هر صورت پیش‌نویس سند استیضاح نوشته و در میان مجلس نمایندگان توزیع شده است.

اگر ترامپ از سمت خود برکنار شود که به دلیل وقت کم و طرفداران ترامپ در سنا احتمالش بسیار کم است، مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری برای مدت باقیمانده از ریاست‌جمهوری ترامپ – تنها چند روز – تا روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ در این سمت قرار خواهد گرفت. اما نکته اصلی این است که در صورت برکناری دونالد ترامپ با استیضاح، او باید رویای کاندیدا شدن در انتخابات ۲۰۲۴ را باید کاملاً فراموش کند و زندگی سیاسی ترامپ به پایان خود می‌رسد.
 

بیشتر بخوانید:

رحمن قهرمانپور: دیشب زندگی سیاسی ترامپ تمام شد

شکست ترامپ و جمهوری‌خواهان امشب نهایی می‌شود

 

حذف ترامپ از فضای مجازی

حملات طرفداران ترامپ به کنگره فقط به طرح استیضاح ترامپ ختم نشده است. بیشتر اپلیکیشن‌های فضای مجازی حساب کاربری او را محدود یا مسدود کرده‌اند.

به گزراش نیویورک تایمز، ۸ ژانویه شرکت کالیفرنیایی توئیتر اعلام کرد پس از بررسی کامل آخرین توئیت‌های ترامپ تصمیم به مسدود شدن حساب کاربری رئیس جمهوری آمریکا گرفته شده است. بیش از ۸۸ میلیون نفر ترامپ را در توئیتر دنبال می‌کردند. در واقع توئیتر تریبون رسمی دونالد ترامپ بود و او به رئیس جمهور توئیتری معروف بود. به همین دلیل بعد از بسته شدن حساب کاربری او در این اپلیکیشن بسیاری این اتفاق را اتفاقی ناگوار برای ترامپ تصور کردند. در پی این اتفاق بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر مانند فیسبوک، اسنپ چت، گوگل و... حساب او را محدود یا مسدود کرده‌اند. در واقع ترامپ دیگر از طریق gmail هم نمی‌تواند ایمیل بزند و حتی دسترسی‌اش به اسپاتیفای، اپلیکیشن برای گوش دادن آهنگ، هم محدود شده است.

البته بعد از این اتفاق دو نظر مختلف در فضای مجازی شکل گرفت. برخی این رویکرد را خلاف دموکراسی و آزادی بیان دانستند. اما دیگران معتقد هستند که دونالد ترامپ خشونت را اشاعه می‌دهد و باید از فضای مجازی حذف می‌شد.

 

پایان دوران سیاسی ترامپ


دستگیری مردان عجیب حمله کننده به کنگره

 حمله هواداران ترامپ به کنگره آمریکا در زمانی که نمایندگان کنگره در حال بررسی و تأیید رأی الکترال کالج‌ها بودند، ۴ کشته برجای گذاشت. همچنین بعد از این اتفاق تعدادی دستگیر شدند.

طبق گزارش رویترز، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که فردی که به عنوان «جادوگر کیو انان» مشهور است و با کلاه‌خود شاخدار و نیزه در یورش به ساختمان کنگره شرکت داشت، تفهیم اتهام شده است. جیکوب آنتونی چانسلی ۳۲ ساله متهم به ورود خشونت آمیز به یک ساختمان ممنوعه بدون اجازه قانونی و نقض نظم عمومی در محوطه کنگره است. او که از هواداران ترامپ به حساب می‌آید، روز شنبه بازداشت شده است. همچنین چانسلی  طرفدار تئوری توطئه کیو انان (QAnon) است «در واقع کیو یک مامور دولتی است که می‌خواهد کشور را از شر بچه‌باز‌ها و گلوبالیست‌ها نجات دهد». چنسلی تاکنون علناً در مورد اتهاماتش اظهار نظر نکرده است.

از طرف دیگر به گزارش ایندیپندنت، آدام جانسون، ۳۶ ساله از شهر پریش در ایالت فلوریدا به دلیل دست داشتن در آشوب‌های روز ۶ ژانویه در ساختمان کنگره آمریکا بازداشت و در زندان پینلاس حبس شده است. تصویری از او در حالی که تریبون سخنرانی پلوسی را در دست دارد و لبخندزنان به دوربین‌ها نگاه می‌کند و دست تکان می‌دهد، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. این بازداشت‌ها پس از آن صورت گرفت که اف‌بی‌آی از مردم خواست هر تصویر یا اطلاعاتی را از شورش‌های کنگره برای شناسایی مجرمان به اشتراک بگذارند. از آن زمان مقامات چندین نفر را در ایالت‌های مختلف بازداشت کرده‌اند.
 

بیشتر بخوانید:

 

آتش ترامپ بر جان دموکراسی؛ فصل آخر ابتذال شر!+خلاصه تصویری

آمریکا و پیامد‌های سیاستِ هویت؛ «سیاست به مثابه میدان جنگ»

 
 
مهاجمان به ساختمان کنگره آمریکا را می‌توان به سه دسته می‌توان تقسیم کرد. تندرو‌ها و اونجلیست‌ها که ترامپ را منجی خود می‌دانستند، جنبش تی پارتی‌ و گروه بعدی سرخوردگان از سیاستمداران چند دوره قبلی آمریکا که به ترامپ در ۲۰۱۶ هم رأی دادند و محرومان اقتصادی که ادامه جنبش وال استریت هستند. در حقیقت حمله به کنگره پرده دموکراسی در آمریکا را کنار زد و شکاف در جامعه آمریکایی را نمایان کرده است.

حال با این شرایط باید دید که جو بایدن، رئیس جمهور بعدی آمریکا با تیم خود که در چنین شرایطی دولت را ۲۰ ژانویه تحویل می‌گیرند، چه رویکردی خواهند داشت؟ اما یک چیز روشن است و آن این که بایدن وارث جامعه‌ای به شدت دوقطبی و انباشته از شکاف‌هایی عمیق است. ترامپ در دروان ریاست جمهوری خود به این فضای دوقطبی و شکاف‌های شدید دامن زد و به نظر آمریکا به زودی از سردرد ترامپیسم رها نخواهد شد. 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی