تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید/ نظر یک مقام مطلع درباره سامانه‌های پدافندی ایران
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید/ نظر یک مقام مطلع درباره سامانه‌های پدافندی ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

آتش ترامپ بر جان دموکراسی؛ فصل آخر ابتذال شر!+خلاصه تصویری

کنگره آمریکا عصر خونینی را تجربه کرد. دیشب آتش پوپولیسم ترامپ به خانه حامیان سابقش در کنگره آمریکا رسید تا فصل آخر «ابتذال شر» فصلی از حیرت و خشونت و رسوایی باشد.

کد خبر: ۷۹۴۷۹
۱۱:۵۸ - ۱۸ دی ۱۳۹۹
روز خونین کنگره آمریکا
 
دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: شب گذشته شبی از حیرت و بهت و خشونت و خون در تاریخ دموکراسی آمریکا بود. روز گذشته کنگره آمریکا برای تأیید رأی الکترال کالج‌ها به پیروزی جوبایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تشکیل شده بود. اما این جلسه با حمله طرفداران دونالد ترامپ نیمه کاره ماند. حمله و تسخیر ساختمان کنگره آمریکا نخستین واقعه در نوع خود پس از حمله ارتش بریتانیا به کنگره در سال ۱۸۱۲ است. در واقع این حرکت هواداران ترامپ که به تحریک او رقم خورد در تاریخ آمریکا نادر بود.
 
 
 

طبق گزارش سی بی اس، در تنش روز گذشته کنگره ۴ نفر کشته شدند. شهردار واشنگتن دی سی وضعیت اضطراری را برای ۱۵ روز دیگر تا بعد از مراسم تحلیف جو بایدن تمدید کرده است.
 
تصاویری که از این حمله در فضای مجازی و رسانه‌ها دست به دست می‌شود، بسیاری را حیرت زده کرده است. در همین عکس‌ها یکی از مهاجمان به دفتر نانسی پلوسی رفته و روی صندلی او لم داده و پایش را روی میز رئیس مجلس نمایندگان گذاشته است و در عکس دیگر شخصی میز سخنگوی کنگره را زیر بغل زده و با خود می‌برد. همچنین در تصاویری که شبکه‌های تلویزیونی آمریکا پخش کرده‌اند دیده می‌شود که حامیان دونالد ترامپ به خبرنگاران حمله کرده و دوربین و نورافکن‌های آن‌ها را می‌شکنند.

برخی روزنامه نگاران و شبکه‌های خبری آمریکا از زمزمه شکل گیری بحث خلع دونالد ترامپ در ۱۴ روز باقی مانده از ریاست جمهوری او می‌گویند. همچنین ساعتی پیش گزارش شد که علاوه بر مدیر مطبوعاتی ملانیا ترامپ، یکی از معاونان مدیر مطبوعاتی دونالد ترامپ هم در اعتراض به مواضع ترامپ در برابر حمله به کنگره استعفاء داده است.
 

بیشتر بخوانید:

مخالفت ۱۱ سناتور با نتایج انتخابات آمریکا؛ آخرین تقلا‌های ترامپ

شکست ترامپ و جمهوری‌خواهان امشب نهایی می‌شود


ترامپ تنها ماند

توئیتر و اینستاگرام موضع خود را نسبت با تعلیق کردن پیج ترامپ رسماً اعلام کردند و خواسته شده که ترامپ چند پست آخر خود را پاک کند. همچنین بعد از یورش هواداران ترامپ به کنگره، او از هواداران خود خواسته که به خانه‌هایشان بازگردند. البته او بار دیگر تاکید کرد که در انتخابات تقلب شده و مردم آمریکا باید رأی خود را پس بگیرند.

با این وجود دونالد ترامپ امروز در حزب خود نیز تنها مانده است و با این اتفاقات او در واقع گور سیاسی خود را کنده است. مایک پنس، معاون ترامپ گفته است که مهاجمان باید سریعاً ساختمان کنگره را ترک کنند در غیر این صورت به شدت با آنان برخورد خواهد شد. پنس تاکید کرده که وفادار به قانون اساسی آمریکا است و حمله به ساختمان کنگره را تحمل نخواهد کرد. همچنین میت رامنی، سناتور شناخته شده جمهوری‌خواه گفته ترامپ مسبب این شورش است.

کلی لافلر، سناتور ایالت جورجیا که جمهوری خواه است گفته که قصد داشته نتایج انتخابات را زیر سوال ببرد، اما با وقایعی که رخ داده نظرش را عوض کرده است. جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق امریکا در واکنش به حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره ضمن اغتشاش و آشوب خواندن آن گفته برای مراسم ادای سوگند جو بایدن که قرار است ۲۰ ژانویه در کنگره آمریکا برگزار شود، حضور خواهد یافت.


بایدن پیروز حمله به کنگره

بعد از یورش هواداران ترامپ به کنگره جو بایدن به خوبی نشان داد که می‌تواند سکان سیاست آمریکا را به دست بگیرد. او دقایقی بعد از این یورش سخنرانی زنده‌ای انجام داد و حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره را به شدت محکوم کرد و از دونالد ترامپ خواست وارد عمل شود و به هوادارانش بگوید که خشونت را متوقف کنند.

بعد از سخنرانی جو بایدن نیز دونالد ترامپ در ویدیوی ضبط شده از طرفدارانش خواست که به خانه‌هایشان بازگردند.


از سرگیری کار کنگره

جلسه کنگره برای ثبت رسمی نتایج انتخابات از سر گرفته شد. همان طور که اعلام شده بود با امن شدن محوطه کنگره، سناتور‌ها به صحن مجلس بازگشتند. با آغاز مجدد جلسه کنگره، نمایندگان یک به یک با محکوم کردن آنچه عصر چهارشنبه روی داد از آن به عنوان تهدیدی برای دموکراسی و نظام مردمسالار در این کشور یاد کردند.

در شروع جلسه میچ مک کانل، رئیس مجلس سنا یورش را محکوم کرد و گفت خشونت جایی در دموکراسی این کشور ندارد. چاک شومر انتشار تصاویر این یورش را که از تمام رسانه‌های جهان منتشر شد شرم آور خواند و آن را «میراث ریاست جمهوری دونالد ترامپ» دانست و او را «بدترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا» خواند.

لیندزی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی و از یاران نزدیک ترامپ گفت که دیگر از دونالد ترامپ حمایت نمی‌کند و از نظر او «دیگر کافی است!». در واقع به نظر نمی‌رسد با اتفاقات روز گذشته دیگر سناتور‌های جمهوری خواه خیلی بر مخالفت خود از آرای انتخابات پافشاری کنند و در واقع اتفاقات دیروز پایانی بر ترامپ بود.
 

فصل آخر ابتذال شر

اتفاقات دیشب د رکنگره آمریکا را می‌توان برگ آخر فصل دونالد ترامپ در تاریخ این کشور دانست. فصلی پرآشوب و عجیب و غیرعادی. فصلی که با شگفتی و ناباوری آغاز شد، با تنش و خشونت و شکاف روزافزون در جامعه آمریکا و البته جهان ادامه یافت و با خدشه دار شدن و آسیب دیدن نهاد‌های دموکراتیک به پایان رسید.

دموکراسی‌های نهادمند البته نشان داده‌اند که در مواجه با بحران‌ها و خشونت‌ها و دوپارگی‌ها، نظام‌هایی قدرتمندند و از توان ایجاد اجماع و ادغام گروه‌های مختلف اجتماعی بهره می‌برند. با این حال قدرت شرارت و ابتذال را هیچ گاه نباید دست کم گرفت.

خشم روزافزون گروه‌های مختلف اجتماعی نسبت به یکدیگر، بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، نفرت پراکنی مدام در شبکه‌های اجتماعی و هدایت و کانالیزه شدن این شکاف‌ها توسط رهبران پوپولیست، قدرتمندترین نهاد‌ها و باثبات‌ترین دموکراسی‌ها را هم به لرزه در می‌آورد.

دیشب آتش ترامپ که ۴ سال بر جان آمریکا و همه جهان ریخته بود به خانه حامیان سابقش در کنگره آمریکا هم رسید. این آتش البته اکنون خاموش شده است، اما نه زخم‌های به جا مانده به سادگی ترمیم می‌شود و نه آب ریخته به سادگی به جو باز خواهد آمد...
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی