تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

شکست ترامپ و جمهوری‌خواهان امشب نهایی می‌شود

۴ سال پیش وقتی ترامپ پیروز شد، حزب جمهوری‌خواه هم ریاست جمهوری، هم مجلس نمایندگان و سنا را داشت. امشب در حالی شکست ترامپ نهایی می‌شود که جمهوری‌خواهان احتمالا کنگره را هم از دست داده‌اند.

کد خبر: ۷۹۴۴۰
۱۸:۱۳ - ۱۷ دی ۱۳۹۹
شکست ترامپ و جمهوری‌خواهان امشب نهایی می‌شود
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: امشب تکلیف نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص می‌شود. طبق قانون اساسی ایالات متحده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اول مردم آمریکا به الکترال کالج‌ها رأی می‌دهند و الکترال کالج در رأی‌گیری روز ۲۴ آذر (۱۴ دسامبر) جو بایدن را بعنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا برگزیدند و امشب کنگره آمریکا نیز اعتبار رأی کالج الکترال درباره پیروزی جو بایدن را بررسی می‌کنند. در واقع جلسه امروز کنگره آمریکا بیشتر حالت نمادین دارد. چون اختیار تأیید آرای الکترال با ایالت‌ها است. در حقیقت نمایندگان فقط می‌توانند به شمارش آراء اعتراض کنند و پذیرش این اعتراض در صورت تأیید اکثریت هر دو مجلس نمایندگان است.

به گزارش سی ان ان، نشست مشترک مجالس کنگره ایالت متحده آمریکا برای بررسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و معرفی رییس جمهوری بعدی این کشور، ساعت یک بعدازظهر روز چهارشنبه ششم ژانویه به وقت شرق آمریکا (۲۱:۳۰ به وقت تهران) در ساختمان کاپیتول هیل در شهر واشنگتن دی سی شروع می‌شود. در حال حاضر روند شمارش آراء توسط رئیس سنا آغاز شده و مورد نظارت قرار می‌گیرد که مایک پنس، معاون رئیس جمهوری و رئیس سنا مسئول آن است.

تا به امروز ۱۱ سناتور جمهوری خواه بانتایج اعلام شده از سوی کالج انتخاباتی مخالفت کردند. از سوی دیگر دونالد ترامپ نیز هنوز شکست در انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفته است و این شمارش آخرین گام در تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری مورد مناقشه‌ است.

در صورت مخالفت هر سناتور با رأی الکترال کالج، برای دو ساعت بحث خواهد شد و سپس بطور جداگانه درباره ادامه مخالفت یا تغییر تصمیم خود نظرشان را اعلام خواهند کرد. با این حال از آنجا که اکثریت مجلس نمایندگان در دست دموکرات‌ها است چالش جمهوری‌خواهان راه به جایی نخواهد برد. از طرف دیگر در سنا هم که اکثراً جمهوری‌خواهان هستند، چون تعدادی از سناتور‌های به صراحت گفته‌اند که در تلاش‌ها برای برگرداندن نتیجه آرای الکترال مشارکت نخواهند کرد، تغییر نتیجه انتخابات غیر ممکن است.
 

بیشتر بخوانید: 

مخالفت ۱۱ سناتور با نتایج انتخابات آمریکا؛ آخرین تقلا‌های ترامپ

 

ابر‌های تیره در افق احیای برجام+خلاصه تصویری

 
دونالد ترامپ دل به معاون خود برای پیروزی در این رأی گیری بسته است. وی در توئیتر خود نوشته است: «معاون رئیس جمهوری قدرت رد انتخاب کنندگان تقلبی را دارد.»، همچنین مایک پنس گفته است که به وظایف خود بر مبنای قانون اساسی عمل می‌‌کند؛ پاسخی که برای ترامپ رضایت بخش نیست.
 
از سوی دیگر برخی نقش پنس در نشست کنگره در حد یک اعلام کننده است نه تصمیم‌گیرنده. در همین خصوص تدلو، عضو دموکرات مجلس نمایندگان در توئیتر خود نوشته است: «دونالد ترامپ، شما در اشتباه هستی. معاون رئیس جمهوری اختیار یک جانبه برای انتخاب رئیس جمهوری ندارد. شما در توهم هستی. نقش او تشریفاتی است و هر گونه مخالفت نیاز به رضایت مجلس نمایندگان دارد که آن هم قرار نیست اتفاق بیفتد.» 

در واقع این جلسه مهر نهایی بر پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود و تلاش ترامپ برای ماندن در کاخ سفید بی نتیجه خواهد شد.


دموکرات‌ها پیروزی تمام میادین

اگر امشب پیروزی بایدن در کنگره، تأیید نهایی بگیرد، با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سناتوری ایالت جورجیا، سنا نیز در دست دموکرات‌ها قرار خواهد گرفت. در واقع آمریکای ۲۰۲۱ به حکومت دموکرات‌ها در تمام بخش‌ها سلام گفته است.

به گزارش ان بی سی، رالف وارناک، نامزد‌ حزب دموکرات برای کرسی‌های ایالت جورجیا در سنا در انتخابات  پیروز شده و جان اوسوف، نامزد دیگر دموکرات هنوز جلوتر از رقیب خودش است و احتمالاً پیروز خواهد شد. نکته جالب این انتخابات، راهیابی وارناک به عنوان اولین سناتور سیاهپوست از ایالت جنوبی جورجیا خواهد بود و اوسوف نیز عنوان جوان‌ترین سناتور آمریکا را از آن خود خواهد کرد. در واقع با این اتفاق سنای آمریکا در کنگره هم به دست دموکرات‌ها در آمده است. در واقع سه گانه مجلس نمایندگان، سنا و ریاست جمهوری آمریکا پذیرای دموکرات‌ها خواهد بود.


خبر خوش برای برجام

با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کابینه او در کاخ سفید، بوی مذاکره تهران-واشنگتن به خوبی به مشام رسید. در هر حال معماران برجام ۲۰ ژانویه راهی کاخ سفید خواهند شد. اما نکته حائز اهمیت این است که با رأی آوردن سناتور‌های دموکرات در جورجیا حال سه گانه مجلس نمایندگان، سنا و ریاست جمهوری دموکرات می‌تواند شروع عجیب و پر از هیجانی برای برجام باشد.

بایدن بار‌ها از بازگشت به برجام گفته است و حال این سه گانه دموکرات می‌تواند روند برجام را از سمت آمریکایی‌ها قانونی‌تر کند. در واقع اگر این بار هر توافقی با ایران به کنگره آمریکا برای رأی گیری برود تا دیگر رئیس جمهوری بعد نتواند از آن خارج شود، به احتمال زیاد با رأی مثبت روبرو خواهد شد. در واقع می‌توان گفت که بستر مذاکره تهران-واشنگتن حداقل در آمریکا آماده است، البته باز باید دید تندرو‌های آمریکایی و مخالفان داخلی در ایران برای جلوگیری از احیای برجام چه برنامه‌ای دارند. به هر حال سوال اصلی این است که آیا تسلط یکپارچه دموکرات‌ها بر قوای مجریه و مقننه در آمریکا می‌تواند توافق تهران_واشنگتن را تسهیل کند؟
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی