تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
"دیدارنیوز" به بررسی وضعیت بازسازی شهرهای سیل‌زده می‌پردازد؛

سلام دوباره به زندگی در مناطق سیل زده

News Image Lead

عید سال ۹۸ شاید یکی از سخت‌ترین تعطیلات نوروزی بود که کشور تا امروز تجربه کرده است. هر روز از بخشی از کشور خبر سیل می‎آمد و فیلم‎های دلخراشی از تخریب خانه‌ها و ویرانی شهر‌ها توسط سیل بین مردم دست به دست می‌شد. افراد زیادی در این سیل جان و مال و اقوام خود را از دست دادند و لباس عیدشان به لباس عزا تبدیل شد. اینک بعد از شش ماه از وقوع سیل، دیدارنیوز به سراغ مسئولین ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده استان‌های لرستان و خوزستان رفته است تا در جریان جزئیات طرح بازسازی شهر‌ها و خانه‌های ویران شده قرار گیرد.

کد خبر: ۳۷۱۲۲
۱۶:۰۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: عید سال ۹۸ شاید یکی از سخت‌ترین تعطیلات نوروزی بود که کشور تا امروز تجربه کرده است. هر روز از بخشی از کشور خبر سیل می‎آمد و فیلم‎های دلخراشی از تخریب خانه‌ها و ویرانی شهر‌ها توسط سیل بین مردم دست به دست می‌شد. افراد زیادی در این سیل جان و مال و اقوام خود را از دست دادند و لباس عیدشان به لباس عزا تبدیل شد.

 

اینک بعد از شش ماه از وقوع سیل، دیدارنیوز به سراغ مسئولین ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده استان های لرستان و خوزستان رفته است تا در جریان جزئیات طرح بازسازی شهرها و خانه‌های ویران شده قرار گیرد.

 

برنامه زمانبندی ما برای بهره‌برداری از ساختمان‌ها یک ساله است

 

رضا خواجه‌ای مسئول ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده استان لرستان در گفت‌وگو با دیدارنیوز با اشاره به برنامه‌‎های بنیاد مسکن در مناطق سیل‌زده گفت: «حدود ۱۹۶۸ روستا تحت تأثیر مستقیم سیل فروردین قرار گرفته بودند. به خاطر این موضوع تیم‌های ارزیابی به منطقه اعزام شدند و حدود ۴۷ هزار واحد مسکونی مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد حدود ۳۳ هزار واحد آسیب دیده اعلام شد. بقیه واحد‌ها یا کاربریشان مسکونی نبود و یا سطح خسارتشان سالم اعلام شده بود. مجموعاً شش ستاد با احتساب خود استان لرستان در منطقه مستقر شدند و نسبت به تجهیز منطقه اقدام کردند. حدود سیصد دستگاه ماشین آلات سنگین در منطقه حضور پیدا کردند و نسبت به لای‌روبی، آماده‌سازی و آواربرداری واحد‌های مسکونی اقدام کردند. خوشبختانه تا به امروز از این ۳۳ هزار واحد با توجه به اینکه برای این واحد‌های مسکونی خسارت دیده ما تسهیلات معیشتی هم پرداخت می‌کنیم، در مجموع ۴۲ هزار فقره به بانک‌های عامل معرفی تسهیلات داشتیم که حدود ۳۵ هزار فقره عقد قرارداد و دریافت تسهیلات داشتند.»

 

خواجه ای افزود: «در مجموع ۷۰۰ میلیارد تومان فقط در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده و در بحث بلاعوض حدود ۱۶۰ میلیارد تومان تا به امروز به متقاضیان به صورت بلاعوض پرداخت شده و این روند ادامه دارد و به صورت روزانه در حال پرداخت تسهیلات معمول و تسهیلات بلاعوض هستیم. در بحث واحد‌های تعمیری حدود ۱۷۵۰۰ واحد شروع عملیات تعمیر داشتند و خوشبختانه ۹۹ درصد واحد‌ها تعمیر و مرمتشان را انجام دادند و این واحد‌ها به چرخه زندگی مردم بازگشته و مردم دارند از این واحد‌ها استفاده می‌کنند. در بحث واحد‌های احداثی با توجه به این که حدود ۱۳ هزار واحد مسکونی ما ـ چه در شهر و چه در روستا ـ دچار آسیب شده بودند، تا به امروز حدود  ۱۰۵۰۰ واحد مسکونی شروع عملیات احداث داشتند و از این تعداد حدود ۷۵۰۰ واحد مسکونی اجرای بتن و فونداسیون داشتند. ۵۳۰۰ واحد مسکونی اجرای اسکلت داشتند و ۳۹۰۰ واحد اجرای دیوار چینی و سقف و همچنین ۷۵۰ واحد اجرای نازک کاری دارند. به ازای هر واحد مسکونی احداثی حدود ۸ تن سیمان رایگان توزیع می‌کنیم. تا به امروز حدود ۳۷ هزار تن سیمان رایگان در منطقه توزیع شده و همین روند ادامه دارد و با سرعت و جدیت داریم این کار را ادامه می‌دهیم. علی‌رغم تسهیلاتی که به متقاضیان پرداخت می‌کنیم هزینه طراحی،  نظارت و نقشه و پروانه برای مردم عزیز خسارت دیده کاملاً رایگان است که باعث شده تا جایی که در توان داریم قیمت تمام شده ساختمان را به حداقل برسانیم و از این فرصت استفاده کنیم تا بتوانیم این واحد‌ها را سریع‌تر بازسازی کنیم».

 

وی در مورد اسکان سیل‌زده‌ها بیان کرد: «ما به ازای هر واحد مسکونی احداثی در روستا ۶ میلیون تومان و در شهر ۱۲ میلیون تومان اجاره‌بها پرداخت می‌کنیم. خوشبختانه مستحضر هستید که اینجا زلزله نیامده، بلکه سیل آمده و قسمتی از واحد‌های مسکونی شهر‌ها یا روستا‌ها آسیب دیده است؛ لذا به صورت موقت فضا برای زندگی در روستا و شهر وجود دارد. در منطقه نیازی به کانکس نبود که بخواهیم کانکس تأمین کنیم. این اجاره‌بها به متقاضیان پرداخت شده و از این طریق استفاده کردند. به طور موقت و محدود یک جایی را استفاده می‌کنند تا زمانی که خانه‌هایشان تکمیل شود و بهره‌برداری کنند».

 

خواجه‌ای در مورد پایان عملیات بازسازی در لرستان گفت: «برنامه زمانبندی ما یک ساله است که بتوانیم ظرف مدت یک سال واحدهای مسکونی را به بهره‎برداری برسانیم. منتها این امر جز با مشارکت و حضور خود مردم امکان پذیر نیست. اگر خود مردم مشارکت داشته باشند و پای کار باشند با کمک هم می توانیم حتی زودتر از یک سال واحدها را به بهره‌برداری برسانیم. اگر مردم مشارکت نداشته باشند، طبیعتاً زمانبر خواهد بود. از همین فرصت استفاده می‌کنم و از مردم و متقاضیان عزیز تقاضا دارم حتماً مشارکت داشته باشند تا بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن، واحدها را به بهره‌برداری برسانیم. برای واحدهای مستأجر، تسهیلات معیشتی هم پرداخت می‌شود. برای واحدهایی که ساکن ساختمان بودند یعنی کسانی که در زمان سیل ساکن ساختمان بودند و معیشتشان آسیب دیده است، تسهیلات معیشتی بلاعوض دریافت می‌کنند».

 

بعد از ۶ ماه از شهر‌های سیل‌زده چه خبر؟

 

به مستاجران، تسهیلات معیشتی می‌دهیم

 

نصرالله دهقانی مسئول ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده استان خوزستان در مورد وضعیت بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان به دیدارنیوز گفت: «سیلاب استان خوزستان در فروردین ماه ۱۳۹۸ رخ داد و تا آب فروکش کرد و شرایط به وضعیت عادی رسید تقریباً تا اواسط اردیبهشت، ما درگیر بودیم و عملاً کار ارزیابی و کار‌های بررسی خسارات از همان اردیبهشت شروع شد و تا اواسط خرداد ماه طول کشید. می‌شود گفت عملیات اجرایی بازسازی در استان خوزستان از اواخر خرداد ماه شروع شد. در حقیقت مقدمات کار که ارزیابی و شناسایی واحد‌های آسیب دیده و میزان خسارت بود، تقریباً یک ماه و نیم طول کشید تا به اواخر خرداد ماه رسیدیم. تا الان بیست و دو هزار واحد آسیب دیده در سیستم ما ثبت شده و ارزیابیشان قطعی شده است یعنی ۲۲ هزار واحد نیاز به بازسازی یا احداث  جدید دارند. خوشبختانه درصد احداثی‌های جدید حدود ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ است و مابقی آن‌ها تعمیری است. یعنی از ۲۲ هزار واحد ثبت شده ۴۵۰۰ خانه نیاز به احداث دارد و مابقی تعمیریست. از تیرماه که ما به گرمای خوزستان برخوردیم و روز‌هایی دمای هوا ۵۰ درجه بود طبیعتاً کار ساخت‌وساز در استان خوزستان همیشه در این فصل از سال به مشکل برمی‌خورد، یعنی در آن رکود ایجاد می‌شود. چون برای عملیات ساختمانی و بتن‌ریزی باید یک دمای مناسبی داشته باشید. آن دما نباید بیش از ۳۲ و ۳۳ درجه باشد. از این بابت ما برای تعمیری‌هایمان برنامه‌ریزی کردیم که هم، زمان را از دست ندهیم و هم از شرایط هوا بتوانیم استفاده مطلوب ببریم.»

 

دهقانی افزود: «خوشبختانه تا امروز تعمیر بیش از ۱۵ هزار واحد به اتمام رسیده است؛ تعداد باقی مانده هم اخیراً ثبت سیستم کردیم حداکثر تا ۱۵ و ۲۰ مهر به اتمام می‌رسد و تا پایان مهرماه ما چیزی به نام تعمیری نخواهیم داشت. اخیراً دمای هوا فروکش کرده و رو به بهتر شدن رفته است؛ البته همین الان دما ۴۳ و ۴۴ درجه است. اما خب شرایط عصر‌ها و صبح‌ها تا ساعت ۱۰ و ۱۱ مناسب استفاده است. عملیات پی‌کنی و پی ریزی نزدیک به دو هزار و هشتصد واحد احداثی شروع شده است و بتن‌ریزی و فوندانسیون نزدیک به هزار و هشتصد واحد انجام شده است. خوشبختانه نزدیک ششصد یا هفتصد واحد به مرحله سقف رسیده است. مقداری هوا بهتر شود سقف‎ها زده می‌شود. برنامه‌ریزی ما برای تعمیری‌ها تا آخر شهریور و نهایتاً ۱۵ مهر بوده است که این هدف، محقق شده است. برای احداثی‌ها برنامه تا پایان سال است و با توجه به اینکه همه زیر ساخت‎ها و تسهیلات بلاعوض و مصالحمان کاملاً تأمین شده مشکلی برای احداث‌ها هم نخواهیم داشت و تا پایان سال به اتمام می‌رسد».

 

وی در مورد اسکان سیل‌زده‌ها بیان کرد: «آسیب‌دیده‌ها در خانه‌هایشان ساکن هستند. خوشبختانه شرایط سیلاب خوزستان طوری بود که آب گرفتگی بود. یعنی هیچ‌کدام خانه‌هایشان به نحوی خراب نشد که بعد از فروکش شدن آب قابل استفاده نباشد و مثل زلزله و سیل لرستان نبود که آب خانه‌ها را از بیخ و بن بکند و با خود ببرد، بلکه آب گرفتگی داشتند. بعد از نشست آب، به لحاظ شرایط ناپایداری ساختمان‌ها معمولاً ترک‌هایی که قابل تعمیر نبود را تخریب کردیم. این خانه‌ها نشست‌هایی داشتند که مصلحت نبود آنها را دوباره مجددا تعمیر کنند. آن‌هایی که قابل تعمیر نبود در کارشناسی تخریب صد در صد می‌زنیم، اما مردم از آن استفاده می‌کنند و در کنارش هم خانه جدید می‌سازند. بعضاً آنهایی که خانه‌هایشان را خراب کردند، اتاق‌هایی دارند که بتوانند به طور موقت در آن ساکن باشند. خوشبختانه هیچ واحدی در چادر نداریم و کسی نیست که از کانکس استفاده کند. به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که مردم بتوانند هم از خانه‌های قدیمی خود استفاده کنند و هم خانه جدید بگیرند».

 

مسئول ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده استان خوزستان در خصوص تسهیلات بیان کرد: «در دو مرحله به ما تسهیلات، تخصیص داده شد. مرحله اول که حدود ۲۸۰ یا ۲۹۰ میلیارد تومان بود. مرحله دوم هم حدود ۲۰۰ میلیارد بود، یعنی حدود ۴۸۰ میلیارد تومان دولت به ما تسهیلات داده است. این تسهیلات به روستاییان به صورت قرض‌الحسنه است. یعنی با چهار درصد کارمزد، قرض الحسنه و بازگشت ۱۵ ساله است. در روستا برای واحد‌های احداثی ۴۰ میلیون تومان و در شهر‌ها هم ۵۰ میلیون تومان می‌دهیم. به همه احداثی‌ها ۱۰ میلیون تومان بلاعوض می‌دهیم. حدود ۸ تن سیمان از محل بنیاد مستضعفان به صورت بلاعوض به آن‌ها می‌دهیم. وزارت نفت در تعدادی از شهرستان‌های استان هم به هر واحد احداثی ۱۰ و ۱۲ میلیون تومان میلگرد رایگان می‌دهد. خوشبختانه همه سازمان‌ها و ارگان‌ها روی بازسازی خورستان توجه خوبی داشتند. به تعمیری‌ها هم با همان شرایط ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان هم بلاعوض می‌دهیم. تسهیلاتی که می‌دهیم به صاحب‌خانه است؛ اما اگر مستأجری در خانه‌ای ساکن بوده و به دلیل سیل به اثاث و وسایل منزلش آسیب رسیده، تسهیلات معیشتی می‌دهیم. ۵ میلیون تومان بلاعوض داده می‌شود و ۱۵ میلیون تومان هم وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود که جبران خسارتی شود که به اثاث و وسایل منزلش وارد شده است».

 

دهقانی در توضیح نوع پرداخت وام‌ها به آسیب دیدگان نیز گفت: «تسهیلات معیشتی نزدیک به ۷۴ یا ۷۵ میلیارد تومان تا الان بلاعوض پرداخت کردیم و تقریباً ۱۴ هزار مورد هم به بانک رفتند و انعقاد قرارداد کردند یا قسط اول دریافت کردند. برخی هم قسط دوم و سومشان را دریافت کردند. بر اساس آن عددی که ابتدا عرض کردم اگر بخواهیم ضرب کنیم نزدیک ۵۰ درصد از تسهیلات ما تا حالا جذب شده است. در خصوص پرداخت وام‌ها آنچه که دولت مصوب کرده بی‌نظیر بود. یعنی ما تا الان در هیچ بازسازی نه در بازسازی بم، نه لرستان و نه آذربایجان چنین روش زنجیره‌ای نداشته‌ایم. به طوری که برای وام حتی سفته هم نخواهند بدهند، یعنی به صورتی است که ضامن زنجیره‎ای یکدیگر هستند. سه نفر به صورت زنجیره‌ای ضامن هم می‌شوند و به بانک می‌روند و امضاء می‌کنند. حتی سفته هم نمی‎دهند. وثیقه در حد یک امضاء است یعنی گرفتن تسهیلات بسیار آسان شده است».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی