تیتر امروز

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
حضور رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در جمع مدیران موسسه خیریه مشیز؛

عبدالرضا عزیزی: رویا‌هایی که برای ارائه خدمات اجتماعی داشتم در عملکرد مشیز تجلی یافته است

رویا‌هایی که برای ارائه خدمات اجتماعی شیک و حساب شده داشتم در عملکرد مشیز تجلی یافته است. مشخص است که بیش و پیش از خانواده خودتان، اولویت را به این خدمات خیرخواهانه داده اید. اینکه بهترین، زیباترین، شیک‌ترین و مدرن‌ترین زیر ساخت‌ها و خدمات را ارائه می‌دهید خیلی قشنگ و زیباست. با این کار‌ها خدمت بزرگی به خود کرده اید، چون آرامش پیدا می‌کنید و به شما حس رضایتمندی و خوشایندی دست می‌دهد و قطعاً خدا هم به شما کمک می‌کند.

کد خبر: ۳۵۸۰۲
۱۱:۵۵ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیارعبداللهی: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حضور در موسسه خیریه کوثر مشیز، ضمن کسب آگاهی از فعالیت ها، در جلسه‌ای صمیمانه با مدیران عالی خیریه شرکت کرد و در جریان دغدغه‌های اجتماعی موسسه مشیز و مشکلاتی که بر سر راه خدمت رسانی این موسسه وجود دارد، قرار گرفت.

 

سازمان بهزیستی و دیگر نهاد‌های متولی باید دست بخش خصوصی را بگیرند

 

عبدالرضا عزیزی در این نشست مشترک که محمدحسین اسکندری زاده رئیس هیات امنا، محمدسروش اسکندری زاده نائب رئیس هیئت مدیره، محمدرضا صادقی نژاد قائم مقام مدیرعامل و جمعی از مدیران موسسه خیریه کوثر مشیز حضور داشتند اظهار داشت: این نشست از جمله جلساتی بود که با عشق و شوق در آن شرکت کردم و گزارشاتی که ارائه شد من را تحت تاثیر قرار داد. خوشحالم که آدم‌های متخصص و فهیمی در این موسسه فعالیت می‌کنند. بعضی‌ها فکر می کنند که کارمندان بهزیستی و خیریه‌ها باید آدم‌های بدبخت و بیچاره‌ای باشند، ولی خودم در مدیریتی که در استان خراسان شمالی داشتم شیک‌ترین و بروز‌ترین مجموعه را درست کردم.

 


عبدالرضا عزیزی: رویا‌هایی که برای ارائه خدمات اجتماعی داشتم در عملکرد مشیز تجلی یافته است

 

وی با ذکر این نکته که من اولین مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان شمالی بودم، خاطرنشان کرد: رویا‌هایی که برای ارائه خدمات اجتماعی شیک و حساب شده داشتم را در عملکرد شما مشاهده کردم. مشخص است که بیش و پیش از خانواده خودتان، اولویت را به این خدمات خیرخواهانه داده اید. اینکه بهترین، زیباترین، شیک‌ترین و مدرن‌ترین زیر ساخت‌ها و خدمات را ارائه می‌دهید خیلی قشنگ و زیباست. با این کار‌ها خدمت بزرگی به خود کرده اید، چون خوشایند است، آرامش پیدا می‌کنید و به شما حس رضایتمندی دست می‌دهد و قطعاً خدا هم به شما کمک می‌کند.
 
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاش زودتر با موسسه شما آشنا می شدم، گفت: در انتهای مجلس دهم قرار داریم و نمی‌توان مباحث اساسی و ریشه‌ای را در کمیسیون اجتماعی مطرح کرد. ما در آستانه ارائه و تصویب بودجه سال بعد و انتخابات مجلس یازدهم هستیم، اگر زودتر با این موسسه آشنا می‌شدم با میل و رغبت و تمام توان به روند کار آن کمک می‌کردم. البته در حال حاضر هم می‌توان کمک کرد. ما باید موسسات این چنینی را به مسئولین معرفی کنیم که مورد شناسایی و حمایت قرار گیرند.
 
عزیزی افزود: یکی از گرفتاری‌های این مملکت این است که همه به خدمات دولتی فکر می‌کنند که غلط است، خدماتی با هزینه بالا و راندمان پایین. این آماری که من می‌گویم خیلی دقیق نیست ولی خیلی بیشتر از این است، ما دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کارمند داریم یعنی از هر ۳۰ نفر، یک نفر کارمند است و ۹۰ درصد اعتبارات دولت، صرف هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان می‌شود. ژاپن ۱۲۸ میلیون نفر جمعیت دارد و فقط به ۳۵۰ هزار نفر حقوق می‌دهد، یعنی ژاپن به ازای هر ۳۰۰ نفر یک کارمند دولتی دارد. آن ها هم کارمند دارند اما به جای اینکه کارمند دولت باشند کارمند موسساتی مانند مشیز هستند.
 
وی ادامه داد: در دهه هشتاد که من در بهزیستی مسئولیت داشتم  ۳۶ هزار نفر فقط کارمند بهزیستی بودند؛ در حالی که فکر می‌کنم باید بهزیستی را کنار بگذاریم، زیرا اگر صد هزار تومان به ما می‌دادند ۷۵ هزار تومان آن صرف امور جاری و حقوق و مزایای خود سازمان می‌شد و فقط ۲۵ هزار تومان آن به خدمات اجتماعی تعلق می‌گرفت؛ بنابراین اگر این پول به جای هزینه شدن برای کارمندان، از طریق موسسات خیریه مصرف می‌شد خروجی بهتری داشت.


وی با اشاره به بخش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: ما می‌توانیم در بخش‌های مختلف به مردم آموزش‌های ابتدایی بدهیم؛ به خصوص در بخش بیماری‌هایی که در ازدواج‌ها منجر به تولد انسان‌های معلول می‌شود. در بخش تالاسمی می‌توانیم مشورت دهیم که ازدواج‌ها هدفمند شوند. ازدواج‌های فامیلی یکی از دلایل به وجود آمدن معضلی به نام معلولین و آسیب دیدگان اجتماعی است.  

 

عبدالرضا عزیزی: رویا‌هایی که برای ارائه خدمات اجتماعی داشتم در عملکرد مشیز تجلی یافته است

 

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: دخل و خرج باید به صورت شفاف در یک سایت قرار گیرد که مامور مالیاتی، مسیر ورود و خروج پول را به صورت شفاف ببیند، در آن صورت مشکلی برای تحقیق به وجود نمی‌آید و مشکل مالیاتی نخواهیم داشت. به نظرم از این موسسه نباید مالیات بگیرند چون اگر ظرف ۱۰ سال ۳۶ مجموعه و مرکز خدمت رسانی تاسیس کرده اید در ۱۰ سال بعدی می‌توانید ۷۰ مرکز و ظرف ۲۰ سال می‌توانید ۲۰۰ مجموعه آماده به خدمت تاسیس کنید. در هر صورت سازمان بهزیستی و دیگر نهاد‌های متولی باید دست بخش خصوصی را بگیرند و از آن‌ها طلب کمک کنند، به آن‌ها تسهیلات و معافیت‌هایی بدهند یا اگر دست آن‌ها را نمی‌گیرند، پای آن‌ها را نیز نگیرند.
 
وی عنوان کرد: می‌توان جلسه مشترکی با کمیته امداد، سازمان بهزیستی کل کشور و دیگر متولیان، در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برگزار کرد و طرح‌ها و مباحثی که شما دارید را ارائه داد. باید به NGOها و موسسات کارآمدی مثل مشیز کمک کرد و بین این موسسه و موسسات به اصطلاح فرهنگی و اجتماعی که توسط ژن‌های خوب اداره می‌شوند تفاوت قائل شد.

عزیزی خاطرنشان کرد: اگر طرح‌های خوب پیشنهاد دهید می‌توان کار‌های خوبی انجام داد. مثلاً همین خانه سلامت در حاشیه شهر کرمان که دایر کردید کار بسیار خوبی است و می‌توان آسیب‌های اجتماعی را در آنجا مدیریت کرد. در این چند سال همیشه گفتم که یک ردیف بودجه سلامت باید داشته باشیم، ولی کسی صدای مرا نمی‌شنید. اولین کسانی که شنیدند مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بودند. از آبان سال ۹۴ جلساتی را با حضور مقام معظم رهبری تشکیل می‌دهیم و همچنان ادامه دارد که در آبان ماه امسال هم خدمت مقام معظم رهبری می‌رویم. این جلسات منجر به تأسیس سازمان اجتماعی کشور شد که پارسال اعتبارات خوبی به آن اختصاص یافت. مثلا ستاد مبارزه با مواد مخدر ۵ سال پیش ۱۴۲ میلیارد تومان اعتبار داشت، در حال حاضر این ردیف به ۱۶۰۰ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است. سازمان اجتماعی کشور به ریاست وزیر کشور به تازگی راه اندازی شده است که جلسات منظمی را تشکیل می‌دهیم.

 

عبدالرضا عزیزی: رویا‌هایی که برای ارائه خدمات اجتماعی داشتم در عملکرد مشیز تجلی یافته است

 

وی ادامه داد:  برای بحث آسیب‌های اجتماعی ۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته که وزیر کشور بر اساس عملکرد تخصیص می‌دهد. در جلسه شورای اجتماعی  مصوب می‌شود و بر اساس عملکرد و کاری که انجام می‌شود پول پرداخت می‌شود. به عنوان مثال شما می‌توانید برای خانه سلامت پروپوزال و طرح تعریف کنید و آن را در مجلس مطرح کنیم و حتی می‌توان در همین سازمان اجتماعی که تشکیل شده نیز آن را طرح کرد و در صورت توجیه پذیر بودن، بودجه مستقیم به آن اختصاص داد.

 

عزیزی در پایان گفت: استقبال می‌کنیم که طرح‌های شما را مورد بررسی قرار دهیم، زیرا شما به طور مجانی برای ما طرح تعریف می‌کنید و راهکار معرفی می‌کنید، این باعث افتخار است و باید از آن استفاده کرد.

 

یک مرکز  سال ۱۳۷۳ را به ۳۶ مرکز رساندیم

 

در ابتدای این نشست، محمدحسین اسکندری زاده رئیس هیئت امنای موسسه خیریه کوثر مشیز، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص فلسفه تاسیس این موسسه در سال ۱۳۷۳، به بیان سیر تحول و گسترش مراکز آن و ایجاد بخش‌های اقتصادی برای پشتیبانی از این مراکز پرداخت.

 
وی در این جلسه اظهار داشت: موسسه خیریه مشیز که هدایت و راهبری ۳۶ مرکز خیریه در سراسر کشور را برعهده دارد و زمان تاسیس اولین مرکز خیریه تحت پوشش آن به سال ۱۳۷۳ برمی گردد، کوشیده است در موضوعات مختلفی از قبیل تاسیس مراکز شبه خانواده، راه اندازی مراکز درمانی، مدیریت مراکز توانبخشی و نگهداری از معلولان و ایجاد مجتمع‌های آموزشی و فرهنگی، استاندارد‌های قابل تحسینی را مدنظر قرار دهد و در نتیجه، در زمره موسسات صاحب نام و صاحب سبک قرار گرفته و از سوی ریاست محترم جمهوری، حائز نشان زرین مسئولیت اجتماعی در نخستین همایش مسئولیت اجتماعی ایران شده است.
 
 
عبدالرضا عزیزی: رویا‌هایی که برای ارائه خدمات اجتماعی داشتم در عملکرد مشیز تجلی یافته است
 
 
رئیس هیئت امنای موسسه خیریه کوثر مشیز افزود: در بحث آسیب‌های اجتماعی در سال ۱۳۷۳ با یک مرکز شبانه روزی برای بچه‌های بی سرپرست و بد سرپرست استان کرمان کار خود را شروع کردیم. امروز تعداد این مراکز در سراسر کشور به ۲۳ عدد رسیده است. خوشبختانه رتبه اول نگهداری از بچه‌های بی سرپرست و بد سرپرست را در کشور دارا هستیم. تا این لحظه ۱۸۶۱ کودک بی سرپرست و بد سرپرست وارد مراکز ما شده اند و سعی کردیم فضا را به شکلی مهیا کنیم که یک خانواده یا شبه خانواده در این مراکز شکل بگیرد.
 
وی ادامه داد: از افراد تحت پوشش مراکز حمایتی ما ۳۰۰ نفر وارد دانشگاه شدند و از این تعداد ۱۵۰ نفر در بخش‌های مختلف موسسه خیریه کوثر مشیز مشغول به کار و فعالیت هستند. سعی کردیم آن‌ها را تا مراحل اشتغال و ازدواج، همراهی و کمک کنیم.
 
اسکندری زاده خاطر نشان کرد: بر اساس پیشنهاد سازمان بهزیستی کل کشور، در حال توسعه مراکز حمایتی و خیریه در سطح کشور هستیم و تمرکز بیشتر بر استان‌های جنوبی کشور است. در بخش درمانی ۴ مرکز داریم که یک مرکز در تهران است و این مراکز تاکنون بیش از ۸ میلیون نفر را تحت پوشش و درمان قرار داده است در همین راستا سال گذشته دومین مرکز فوق تخصصی جراحی معلولین را در استان کرمان  راه اندازی کردیم.
 
رئیس هیئت امنای موسسه خیریه کوثر مشیز اظهار داشت: کار دیگری که انجام شد راه اندازی دندان پزشکی سیار در سال گذشته بود که در حاشیه‌های شهر کرمان و مناطقی که به مراکز درمانی دسترسی ندارند خدمات می‌دهد. در بخش آموزشی هم مراکز آموزشی موسسه مشیز از پیش دبستان تا پیش دانشگاهی تحت نام «ریحانه»، پذیرای دانش آموزان از جمله بچه های تحت پوشش است. در بخش معلولین، دو مرکز در استان کرمان داریم که یکی از آن‌ها در اختیار بخش خصوصی بود و در حال حاضر حدود ۱۵۰ نفر معلول جسمی و ذهنی تحت مدیریت و پوشش موسسه مشیز هستند.
 
وی افزود: به هر روی ما مراکز خدمت رسانی به گروه‌های هدف را از یک مرکز در سال ۱۳۷۳ به ۳۵ مرکز افزایش داده ایم، آخرین مرکز را در همین ماه قبل در شهر رودهن افتتاح کردیم. از این تعداد ۲۱ مرکز برای بچه‌های بد سرپرست و بی سرپرست می‌باشد و تاکنون ۱۸۶۱ نفر پذیرش داشتیم که از این تعداد بالغ بر ۶۰ درصد بچه‌های بد سرپرست هستند که والدین آن‌ها یا معتادند یا زندانی و تعدادی از آن‌ها هم پدر و مادر ندارند و درصدی از آن‌ها هم معلولند.
 
وی اضافه کرد: در بخش آسیب‌های اجتماعی که تمرکز ما بر آن قرار دارد، دو مرکز با ظرفیت ۱۵۰ نفر ایجاد کردیم که معلولان ذهنی و جسمی را تحت پوشش قرار داده است و مجموعه دیگری را با همکاری سازمان بهزیستی برای بچه‌های ایزوله مدیریت می‌کنیم که فعلا ۷۶ نفر در آن خدمت می‌گیرند که حدقل ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه آن در سال است، مدیریت این مجموعه به دلیل عملکرد بد متولی و متصدی قبلی به ما سپرده شده است.
 
اسکندری زاده در پایان گفت: اخیرا دو مرکز پسرانه و دخترانه در زاهدان، دو مرکز دخترانه در استان بوشهر، یک مرکز پسرانه در قزوین و یک مرکز دخترانه در بومهن راه اندازی شده است. این بچه‌ها از امکاناتی برخوردار هستند که گروهی فرانسوی در بازدید از آن‌ها الگوی ما را به عنوان نمونه مورد بررسی قرار دادند، زیرا این مراکز ضمن توجه به تجهیزات بروز و مدرن از مشاوران درمانی، خانواده و روانپزشک بهره مند هستند. در مجموع حداقل سرانه هر نفر در این مراکز بیش از ۲ میلیون و پانصدهزار تومان است.
 
مراکز مشیز به ۷۰۰ کارمند حقوق پرداخت می‌کند

محمدرضا صادقی نژاد قائم مقام مدیرعامل موسسه خیریه کوثر مشیز هم در این جلسه اظهار داشت: در تکمیل صحبت جناب آقای اسکندری زاده لازم است اضافه کنم بیش از ۷۰۰ نفر کارمند در ۳۵ مرکز تحت مدیریت مشیز مشغول به کار هستند که این موضوع در حد و اندازه خود توانسته به مسئله اشتغال زایی نیز کمک کند.
 
وی افزود: ما در جهت توسعه کیفی خدمات و گسترش کمی مراکز به کمک و همفکری دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی نیاز داریم. سازمان بهزیستی به ازای هر نفر ۴۲۰ هزار تومان به ما کمک می‌کند که نسبت به میانگین سرانه ۲ میلیون و پانصدهزار تومانی که ما در یک ماه هزینه می‌کنیم بسیار کم است؛ لذا انتظار داریم سازمان بهزیستی نسبت به خیریه‌های بزرگ و کارآمد مانند مشیز که جزو ده خیریه برتر کشور است نگاه متفاوتی داشته باشد.
 
 
عبدالرضا عزیزی: رویا‌هایی که برای ارائه خدمات اجتماعی داشتم در عملکرد مشیز تجلی یافته است
 
 
صادقی نژاد با بیان اینکه بحث بیمه کارکنان مشیز، هزینه سنگینی به ما تحمیل می‌کند، خاطرنشان کرد: بیمه نیرو‌های شاغل در این خیریه مانند مجموعه‌های صنعتی پرداخت می‌شود که برای خیریه سنگین است. ضمن اینکه سازمان بهزیستی طلب سال ۹۶ ما را سال ۹۸ پرداخت می‌کند. امیدوارم نگاه متفاوتی نسبت به خیریه‌ها اتخاذ شود که امور خیر با وقفه مواجه نشود.
 
قائم مقام مدیرعامل موسسه خیریه مشیز با اشاره به مباحث مرتبط با مالیات گفت: با وجودی که خیریه‌ها از مالیات معاف هستند ولی در مواردی ممیزی‌ها نسبت به شناسایی سرمایه در گردش حساسیت به خرج می‌دهند و موانعی ایجاد می‌کنند و نگاهی اقتصادی به آن دارند.
 
صادقی نژاد با بیان اینکه ما در بحث پیش گیری از آسیب‌های اجتماعی نیز وارد شده ایم، افزود: در همین راستا به بخش ورزش نیز توجه ویژه‌ای داریم و معتقدیم این موضوع می‌تواند در سلامت قشر آسیب پذیر موثر باشد و به روح و جسم آن‌ها برای جلوگیری از کشیده شدن به سمت معضلاتی چون اعتیاد، کمک شایانی کند. در این حوزه جشنواره‌های وزشی برگزار می‌کنیم و اماکن ورزشی را به شکل رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهیم.
 
وی با طرح مشکلات و موانعی که بر سر راه توسعه و گسترش خیریه‌ها وجود دارد، یادآور شد: معتقدیم سازمان بهزیستی کل کشور باید نگاه تصدی گری خود را کم و برای کم کردن هزینه‌های خود، مدیریت مراکز مربوط به آسیب‌های اجتماعی را به بخش خصوصی بسپارد و در واگذاری مراکزی که تحت مدیریت آن سازمان، خروجی و عملکرد ضعیفی دارند با تساهل و تسامح برخورد کند.
 
قائم مقام مدیر عامل موسسه خیریه کوثر مشیز در پایان اضافه کرد: سازمان بهزیستی و نهادهایی چون اوقاف و کمیته امداد، املاک و مستغلاتی دارند که نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و به مرور به مکان‌هایی بلا استفاده تبدیل شده اند، بار‌ها با سازمان بهزیستی رایزنی کرده ایم و پیشنهاد دادیم این املاک را به ما واگذار کنند که اولا آن‌ها را بهینه سازی کنیم و ثانیا خدمات به آسیب دیدگان اجتماعی را افزایش دهیم و حتی برای کمک به خیریه‌ها و خود سازمان بهزیستی می‌توان در این املاک فعالیت‌های اقتصادی انجام داد که خیلی سخت گیرانه با این پیشنهاد برخورد می‌کنند.
 
در ادامه، دیگر اعضای جلسه نیز مباحث تخصصی حوزه های خود را مطرح کردند و پیشنهاداتی را نیز ارائه دادند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی