تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «بنفشه ­های آفریقایی» می‌پردازد؛

مانیفست­‌های عاشقانه­ میانسالگی

"بنفشه­‌های آفریقایی" هرچند دست روی ایده ­ای نسبتا نو و جذاب گذاشته، اما داستان جدید، با خلاقیت سینمایی کاملا مغایرت دارد. قصه، قصه­‌ی زنی است به نام شکوفه (با بازی خوب فاطمه معتمدآریا) که همسر سابقش را ترک کرده و با مردی جدید به نام رضا (سعید آقاخانی) زندگی مشترکی را آغاز کرده است، اما شرایط طوری می­ شود که فریدون، همسر سابق شکوفه، با حالی مریض و ناخوش از آسایشگاه به خانه شکوفه می ­آید و حالا شکوفه در یک خانه، با شوهر سابق و جدیدش زندگی می­کند.

کد خبر: ۱۹۸۸۲
۱۷:۰۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: ازدیاد فیلم ­های خنثی و فاقد نکات جالب توجه، امسال در جشنواره بیداد می ­کند. در آن حد که می ­توان همان نظری را که در مورد یک فیلم داشته­ ایم، برای فیلم دیگری "کپی-پِیست" کنیم و هیچ مشکلی هم به وجود نیاید. فیلمساز هایمان کمی محافظه­ کار شده ­اند (یا بوده اند و هستند) و این ترس از تجربه­‌ی ایده­‌های نو، حاصلش شده جشنواره­ ای که از هر هفت فیلمش، یکی خوب از آب در می ­آید.

 

مانیفست­‌های عاشقانه­ میانسالگی
"بنفشه­‌های آفریقایی" هرچند دست روی ایده ­ای نسبتا نو و جذاب گذاشته، اما داستان جدید، با خلاقیت سینمایی کاملا مغایرت دارد. قصه، قصه­‌ی زنی است به نام شکوفه (با بازی خوب فاطمه معتمدآریا) که همسر سابقش را ترک کرده و با مردی جدید به نام رضا (سعید آقاخانی) زندگی مشترکی را آغاز کرده است اما شرایط طوری می­ شود که فریدون، همسر سابق شکوفه، با حالی مریض و ناخوش از آسایشگاه به خانه شکوفه می ­آید و حالا شکوفه در یک خانه، با شوهر سابق و جدیدش زندگی می­کند. شرایطی که کمتر در سینمای ایران روی آن دست گذاشته می­شود و معمولا دچار ممیزی ­های فراوانی نیز می ­شود.
 
مانیفست­‌های عاشقانه­ میانسالگی
فیلم، هر از گا‌هی لحظات عاطفی و احساسی خود را به رخ می­ کشد. فضاسازی توسط باران، کوچه­‌های قدیمی آمل و حیاط باصفای خانه ­ی شکوفه، به خوبی از آب در آمده، اما آنچه که بعضی اوقات، دچار حس ­زدایی می­شود، شوخی­ها و تیکه­‌های طنز بی موقع در فیلمنامه است. رضا که از لحاظ عاطفی تحت فشار است و بعضا احساس حسادت می­ کند (بابت شرایط پیش آمده در خانه) گاهی اوقات تبدیل به کاریکاتوری شوخ ­طبع می­شود که بار غمگینانه­‌ی فیلم را به هم می­ ریزد. به نظر می ­رسد فیلم از غمگین بودن فرار می­کند و هرچند ناموفق است و بالاخره مخاطب احساساتی را دچار خود می­کند، اما بین فضای تراژدی و کمدی، پاس­کاری می ­شود که تا حدودی فیلم را از چشم می­ اندازد.
 
مانیفست­‌های عاشقانه­ میانسالگی
 
نکته  حائز اهمیت و دل­نشین اثر، آن است که به جای یک سناریوی رمانتیک در مورد جوانان و احساسات تینیجری و ایجاد مثلث­های عاشقی معمول و کلیشه­ای، سراغ دنیای آدم ­بزرگ‌ها می­رود. زخم کهنه ­ عشقی را باز می­کند که آدم­هایش نه حوصله­ اش را دارند، نه شور و اشتیاقش را. انگار فقط می­خواهند روی بالکن، زیر باران بنشینند، از قدیم بگویند، جوانک‌­ها را نصیحت کنند و گاهی هم تخته بازی کنند. عشق در قالب دنیای پیرمرد/پیرزن‌ها هم المانی جذاب و تماشایی است.

خرده پیرنگ‌­هایی نیز در خلال پلات اصلی فیلمنامه گنجانده شده که هم به ریتم و هم به کشش فیلم در طول صد دقیقه کمک کرده و هرچند بی ­اهمیت جلوه می­ کنند و توجه مخاطب به همان خط داستانی اصلی معطوف می­ماند، اما بی تاثیر در خلق فضای "محله" و استفاده بهینه از "هم ­محلی ­ها" نیست.

 

مانیفست­‌های عاشقانه­ میانسالگی
با تمام این­ها اما فیلم، پا را فراتر از یک اثر معمولی، بی ادعا، کوچک و بی تاثیر نمی­ گذارد. اتفاق یا ساختار غافلگیرکننده و خاصی در کار نیست. شاید هم فضای داستان و فیلمنامه چنین خنثی بودنی را بطلبد، اما برآیند آنچه که می­ بینیم، اثری نیست که در ذهن باقی بماند و بعنوان فیلمی ماندگار بتوان یادش کرد. لحظه ­هایی در فیلم هست که با کاراکتر‌های غمِ روزگارکشیده ­اش، عشق را یادمان می ­اندازد و حتی علی­رغم تقدیس عشق، گاهی یادآور آن است که عشق، تنها دلیل "زوج بودن"­ها نیست. اما صدای خنده ­ها و آواز شکوفه در میان جنگل‌ها و شیطنت­‌های رضا و بوی بنفشه­‌های آفریقایی، هرچقدر خنثی و کوچک باشند، حتی لحظه ه­ای عشق را یادآور می­ شوند و شاید هم همین کافی است...
 

تیزر فیلم "بنفشه آفریقایی"

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی