تیتر امروز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «ایده اصلی» می‌پردازد؛

لاکچری بازی های خانم کارگردان

کارگردان، آنقدر درگیر ایده­ ساختاری خود شده که عملا محتوای داستان و دغدغه ­های فکری خودرا به طور کلی در اولویت‌های آخر قرار داده است. هرچند که چنین قصه­‌هایی، علی­رغم بی محتوایی صرف، تنها از جهت خوش ­ریتم بودن و همراه کردن بیننده با خود، بین تماشاگران عامه، محبوب است و پسندیده می­شود، اما از نگاه و دریچه­ تخصصی هنری/سینمایی، اساسا فاقد ارزش و فاقد اهمیت هنری است.

کد خبر: ۱۹۸۶۳
۱۱:۵۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: از همان آغاز فیلم، با نمایی بسته از یک پنجره که مختص به ویلایی در میان طبیعتی زیباست مواجه می شویم که ناگهان چهره بهرام رادان با عینک آفتابی در آن نمایان می ­شود و سپس کات می­خورد به سوار شدن رادان در ماشینی چند ده میلیاردی و سپس قایق سواری و ...، اولین چیزی که عیان می­شود فضا و تِم لوکس فیلم است که البته تنها محدود به آکساسوار صحنه می­باشد، یعنی جز در به نمایش گذاشتن چند ماشین خاص و عینک آفتابی و ساعت مچی و گوشی‌های برند اپل، هیچ المان تصویری در این مورد به القای فضای به اصطلاح "لاکچری" فیلم کمک نمی­کند، چرا که اصلا در سینمای غرب، برای پرداخت چنین فضا‌هایی در فیلم‌­های مربوط به مسائل مالی و رقم‌ها و آدم­های آنچنانی، علاوه بر دکور و لباس، خود کارگردان و در ادامه تدوینگر نیز بر دکوپاژ‌هایی خاص و اصلاح رنگ­هایی مناسب با فضا باید نظارت داشته ­باشند.

 

لاکچری بازی های خانم کارگردان

 

به طور مثال، فیلم "گرگ وال استریت" اسکورسیزی یا "کلاهبرداری آمریکایی" دیویداو. راسل را بعنوان نمونه ­های آمریکایی به یاد آورید. از مشخصه­‌های تکنیکی این آثار، اولا باید به فضای رنگیِ گرم و تنالیته رنگ­هایی مانند قرمز، قهوه ­ای و تیره­ در تصاویر سازنده فیلم اشاره کرد و در وهله بعد باید نوع حرکات دوربین را با دقت خاصی دنبال کرد که معمولا توسط کرین یا ریل و ساچلر انجام می ­شوند. حرکاتی نرم، آهسته و در عین حال عظمت ­بخش که بعضا متکی به‌ «های انگل/لو انگل» هستند و اینجاست که علاوه بر شخصیت‌ها و آکساسوار لوکس، اتمسفر سینمایی لوکس نیز خلق می­شود. حال آنکه در "ایده اصلی"، علی­رغم تمرکز شدید روی شخصیت‌­های ثروتمند و نوع زندگی لوکس و قرارداد‌ها و پروژه­ های آنچنانی، هیچ حرکت درستی از لحاظ تکنیکال برای القای حس مورد نظر انجام نمی ­شود.
 
لاکچری بازی های خانم کارگردان
مورد بعدی که مربوط به شکل روایت فیلمنامه است و نیمچه خلاقیتی (هرچند بیهوده) در آن دیده می‌­شود، ایجاد چند دایره زمانی برای تکمیل حفره‌­های فیلمنامه و البته غافلگیر کردن مخاطب توسط این شیطنت فرمیک است. منظور از دایره‌­های زمانی چیست؟ اگر تا کنون از فیلم­های شهرام مکری چیزی دیده باشید قطعا متوجهش خواهید شد. فیلم با محوریت کاراکتر سعید (بهرام رادان) آغاز می­‌شود. سعید مهندس ساختمان­‌سازی است که از همسرش جدا شده و شرکت و دم و دستگاهش را نیز به او واگذار کرده است. حالا با شرکت جدیدش می­خواهد وارد مناقصه­ ای شود که رقیب اصلی­ اش همان همسر و همان شرکت سابقش هستند. در همان دقایق ابتدایی روی تصویر، نوشته‌­ای تایپ می­ شود: "بازی سعید". حدود چهل دقیقه، این اپیزود با محوریت سعید و نقشه­‌هایی که او می­ کشد تا پول هنگفتی به دست آورد به طول می ­انجامد و سپس کات می­خورد به لوکیشن و سکانسی که قبلا یک بار در فیلم دیده­ ایم. حالا عبارت "بازی رویا" (همسر سابق سعید) روی تصویر تایپ می­ شود. اینجاست که مخاطب ساختار فیلم را کشف کرده و متوجه دایره­ های زمانی فیلمنامه می‌شود. ­
 
بیست دقیقه ­ای هم به کاراکتر رویا و نقشه­‌های او اختصاص دارد و سپس اپیزود سوم، با همان سر و شکل برای کاراکتری دیگر در نظر گرفته شده است. در آخر، اما برآیند تمام این سه دایره  زمانی که درواقع مربوط به سه رقیب تجاری در یک معامله بزرگ است، از راه می­رسد که این­بار، دیگر نقطه نظر شخص خاصی در کار نیست. یک سورپرایز برای مخاطب در آخر ایجاد شده و سپس دوباره با یک دایره زمانی نهایی، پرده از یک هم­دستی و همکاری بین دو رقیب برداشته می‌­شود.
 
لاکچری بازی های خانم کارگردان
خلاصه آنکه کارگردان، آنقدر درگیر ایده­‌ ساختاری خود شده که عملا محتوای داستان و دغدغه ­های فکری خودرا به طور کلی در اولویت‌های آخر قرار داده است. هرچند که چنین قصه­‌هایی، علی­رغم بی محتوایی صرف، تنها از جهت خوش ­ریتم بودن و همراه کردن بیننده با خود، بین تماشاگران عامه، محبوب است و پسندیده می­شود، اما از نگاه و دریچه­ تخصصی هنری/سینمایی، اساسا فاقد ارزش و فاقد اهمیت هنری است. چند کلاهبرداری و قرارداد تجاری که تا حد خاله ­بازی­‌های بچگانه ساده و سهل­‌الفهم پرداخت شده، به همراه چند شوخی و جوک که واقعا پرچمدار کمدی سخیف و مبتذل سینمای ایران‌­اند، هرگز فیلمی قابل دفاع و ارزشمند را حاصل نشده، و هرگز در جایگاه نقدی جدی ­تر از این متن قرار نخواهد گرفت...
 

تیزر فیلم "ایده اصلی"

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی