تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
پس از ۵۰۰ سال

نمایش نخستین پرتره‌های اروپایی از سیاهان آفریقا

دو پرتره و طرح که آلبرشت دورر و یان مستارت به ترتیب در سال‌های ۱۵۰۸ و ۱۵۲۵ از سیاهان آفریقایی کشیده بودند، برای نخستین بار پس از حدود ۵۰۰ سال در موزه ملی آمستردام به نمایش درآمده است.

کد خبر: ۱۱۰۱۱۹
۱۶:۲۶ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰

پرتره‌های اروپایی از سیاهان آفریقا

دیدارنیوز ـ آلبرشت دورر، نقاش نامدار آلمانی طرح چهره یک سیاهپوست آفریقایی را سال ۱۵۰۸ کشیده بود و هنگام مرگ او در کارگاهش پیدا شد. قدمت پرتره یان یانتس مستارت، نقاش هلندی از یک شهروند آفریقایی هم به سال ۱۵۲۵ بازمی‌گردد. این دو نخستین آثاری هستند که از توجه هنرمندان اروپایی به سیاهان آفریقایی حکایت می‌کنند. نمایشگاه بیش از ۱۰۰ پرتره نقاشان دوران رنسانس از روز سه‌شنبه در موزه ملی آمستردام آغاز به کار می‌کند.

یکی از دلایلی که طراحی دورر از یک سیاهپوست آفریقایی در بیش از ۵۰۰ سال گذشته به نمایش درنیامده، نگرانی از آسیب دیدن اثر بوده است. این طراحی با قدمت بیش از پنج قرن از موزه آلبرتینا در وین پایتخت اتریش به امانت گرفته شده و پیش از حضور در نمایشگاه موزه ملی آمستردام، تنها در چند مورد محدود به نمایش درآمده بود. هر چند برخی معتقدند تا پیش از اوج گرفتن جنبش «جان سیاهان مهم است»، کمتر کسی به دیدن پرتره‌های سیاهان به ویژه در اروپا علاقه نشان می‌داد.

بسیاری از کارشناسان پیش از این رنسانس را یک پدیده اروپایی مطلق می‌پنداشتند، اما برخی پژوهش‌ها در سال‌های اخیر نشان داد هنرمندان و چهره‌های مدیترانه‌ای هم نقشی اساسی در به ثمر نشستن رنسانس داشتند. از جمله پژوهش «آفریقایی‌های اروپایی: یک تاریخ ناگفته» که اولیوت اوتل آن را به سرانجام رسانده است. با اینکه هویت خالقان دو اثر به نمایش درآمده در موزه ملی آمستردام کاملا آشکار است، اما کسی نمی‌داند دورر و مستارت چهره چه کسانی را روی بوم خود ثبت کرده‌اند.

ماتیاس اوبل، نمایشگاه‌گردان موزه ملی آمستردام معتقد است آلبرشت دورر به احتمال زیاد با این مرد سیاهپوست آشنا بوده و او را در سرزمین مادری خود نورمبرگ یا در سفر به ونیز دیده است. به گفته اوبل، در هر دو طرح و پرتره نشانه‌های نژادپرستی یا تعصب اصلا دیده نمی‌شود و دورر و مستارت کوشیده‌اند در آثار خود نزدیک‌ترین روایت به واقعیت و زندگی را ارائه کنند. پرتره‌ای که نقاش هلندی کشیده، به احتمال زیاد تنها پرتره یک سیاهپوست بازمانده از دوران رنسانس است.

نمایشگاه موسوم به «مرا به یاد آر» تا ۱۶ ژانویه ۲۰۲۲ در موزه ملی آمستردام ادامه دارد و دربرگیرنده کار‌هایی است که بین ۱۴۷۰ تا ۱۵۷۰ خلق شده‌اند. برای نخستین بار از ۱۹۹۴، «پرتره بانوی جوان» کار پتروس کریستوس از گمالده‌گالری برلین برای نمایش به آمستردام آمده است. این از برجسته‌ترین و نفیس‌ترین پرتره‌های تاریخ نقاشی جهان کار نقاش هلندی در دوره رنسانس شمالی است.

برچسب ها: هنرمندان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی